Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad gäller kring privatskulder vid skuldsanering?

Jag ska söka skuldsanering och skulle önska klarhet kring hur jag gör med privatskulder, om det nu är någon skillnad mot företagsskulder. En del av denna skuld uppstod i samband med att personen lånade pengar i sitt namn, men även stått som medsökande i ett annat fall.

När jag frågade en budgetrådgivare så menade denne att dessa skulder inte tas med om jag skulle bli beviljad skuldsanering. Detta låter oerhört märkligt, jag undrar om rådgivaren medvetet valt att missuppfatta mig av någon anledning. Det står nämligen klart och tydligt på KFMs hemsida att privatskulder ingår.

Hur formulerar jag ansökan på bästa sätt? Ska jag ta med de lån personen är inblandad i eller räcker det med att hänvisa till privata överföringar utan att gå in i detalj?

Jag förutsätter också att personen ska skicka in ansökan om betalningsföreläggande innan?

Tack på förhand!

Jag har en privatskuld med i min skuldsanering på en halv miljon, skuldrådgivaren har inte koll. 2 utav dom 3 jag själv träffat var idioter som inte ens visste vad en borgenär var.

Alla skulder utan säkerhet ingår. Företag eller privata har ingen särställning.
Den där budgetrådgivaren låter inte helt skärpt.

Personen behöver inte ansökt om betalningsföreläggande innan

Jag har en privatskuld med i min skuldsanering på en halv miljon, skuldrådgivaren har inte koll. 2 utav dom 3 jag själv träffat var idioter som inte ens visste vad en borgenär var.
Alla skulder utan säkerhet ingår. Företag eller privata har ingen särställning.
Den där budgetrådgivaren låter inte helt skärpt.
Tack för era svar.

Rådgivaren erkänner att privatskulder ingår, men förklarar samtidigt att min medlånetagare står kvar som betalningsskyldig - även efter skuldsanering. Men detta är alltså inkorrekt? Dvs de gemensamma lånen vi tagit skrivs också av?

Ursäkta men ville bara dubbelkolla att vi inte missuppfattat nåt här.

Det stämmer att medsökande står på lånet efter ss, om ni inte lånet lyckas bli avbetalt med den ordinarie amorteringarna som görs under ss plus den del som betalas av ss (om man inte har 0-plan)

Tack för era svar.

Rådgivaren erkänner att privatskulder ingår, men förklarar samtidigt att min medlånetagare står kvar som betalningsskyldig - även efter skuldsanering. Men detta är alltså inkorrekt? Dvs de gemensamma lånen vi tagit skrivs också av?

Nej skrivs inte av din medlånare får betala tills lånet är helt borta

Tack för era svar.

Ja och nej, det skrivs av från dig. men din medlåntagare är skyldig att betala tillbaka ändå. Så din medlåntagare tar över hela ansvaret för lånet.

Det stämmer att medsökande står på lånet efter ss, om ni inte lånet lyckas bli avbetalt med den ordinarie amorteringarna som görs under ss plus den del som betalas av ss (om man inte har 0-plan)

Okej, då hänger jag med. Tack för klarheten från dig och de andra i tråden.

Men du var inne på själva sanerings tiden, som jag inte heller har bra koll på. Om jag förstår det rätt så betalar jag och Kronofogden hennes amorteringar under fem år, sen står hon ensam?

Och vad är ”0-plan”?

Okej, då hänger jag med. Tack för klarheten från dig och de andra i tråden.

Men du var inne på själva sanerings tiden, som jag inte heller har bra koll på. Om jag förstår det rätt så betalar jag och Kronofogden hennes amorteringar under fem år, sen står hon ensam?

Och vad är ”0-plan”?
Det betalas ut en uträknad summa en gång per år i "efterskott" för varje år du betalar in på din skuldsanering. T.ex. Din sanering och betalplan verkställs och du börjar betala nu i 2025. Efter årsskiftet 2025/2026 betalas det ut en klumpsumma som man räknat ut enl planen som varje bank/privatperson ska få som du har skuld till. Tänkte bara så du inte tror att medsökande får pengar månadsvis från skuldsaneringen för att kunna betala på lånet. Ska medsökande inte halka efter på det lånet så får medsökande betala själv varje månad... så har jag fattat det som. Har själv privat skuld i betalningsplanen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp