Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad gäller? fru, bil, utmätning

Vill de jävlas så gör detta. Sälj bilen på papperet till ngn släkting, ge sken av att betalning skett genom att upprätta en inbördes revers. Då äger din fru inte längre bilen, dock kan hon ju "låna" den. Se bara till att du aldrig kör bilen.

Rent krasst kan säkerligen KF beslagta bilen i nära anslutning till hemmet om en skuldsatt står inför utmätning. I slutändan är det domstolen som sedan avgör vad som gäller. Snåriga regler och godtyckligt givetvis.

Det finns ingen koppling mellan löneutmätning och hembesök. Det är mer frågan om man tror man kommer hitta något att utmäta som avgör om man åker till någon.
Just det där är intressant. Vad är det egentligen som avgör om KFM tror att man kan hitta något att utmäta om de åker till någon? Undantagsvis solklara saker som fastigheter, fordon etc? Ta mig själv som exempel. Haft utmätning av min lön i ca ett år. Det ”tickar på” och lönen utmäts varje månad. Bor i hyresrätt. Vad gör att KFM skulle få för sig att göra ett hembesök?

Just det där är intressant. Vad är det egentligen som avgör om KFM tror att man kan hitta något att utmäta om de åker till någon? Undantagsvis solklara saker som fastigheter, fordon etc? Ta mig själv som exempel. Haft utmätning av min lön i ca ett år. Det ”tickar på” och lönen utmäts varje månad. Bor i hyresrätt. Vad gör att KFM skulle få för sig att göra ett hembesök?
Din sambos bil, annars inget av värde

Rent krasst kan säkerligen KF beslagta bilen i nära anslutning till hemmet om en skuldsatt står inför utmätning. I slutändan är det domstolen som sedan avgör vad som gäller. Snåriga regler och godtyckligt givetvis.
Men orka när man har barn

Om jag skulle sälja min bil till min mamma och hon är och hälsar på mig. Då kan aldrig de beslagta bilen. I så fall kan de ju beslagta alla bilar som är i närheten av där jag bor

Om man tror det finns något att utmäta eller inte.

Om jag skulle sälja min bil till min mamma och hon är och hälsar på mig. Då kan aldrig de beslagta bilen. I så fall kan de ju beslagta alla bilar som är i närheten av där jag bor
Kronofogden kan inte beslagta bilar då heller.

Japp. I mardrömms scenario. Men återigen, så går det att styrka att det är hennes bil vid en eventuellt utmätningsförsök.

men uppförsbacke för KFM ändå:

enligt äktenskapsbalken:
Utgångspunkten enligt äktenskapsbalken(ÄktB) 1 kap. 3 § är att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Av det följer att en makes egendom inte får utmätas för den andre makens skulder endast p g a att de är gifta med varandra.
Och att Utgångspunkten är att det endast är din egendom som får utmätas för dina skulder (UB 4:17).

Fortsätt gärna läsa ner till 4:19 1st så får du fram att den kommer anses tillhöra dig, och eftersom den är din får den ju utmätas.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp