Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad gäller? fru, bil, utmätning

Jag har ägt min egen bil och min mans bil i ett par år utan att de har blivit utmätta. Nu har mannen köpt sin egen bil och den han använde förut ska säljas. Äger också husbil, släpvagn, hästsläp, häst och huset vi bor i. Ska mycket till innan kf kommer och tar mina saker. Trots att vi är gifta.
Är mer frågan om att någon inte riktigt gjort sitt jobb bara.

Det är ett definitivt svar. Om ni bor tillsammans och bilen finns i anslutning till ert gemensamma hem kan det bli så att bilen anses vara i er gemensamma besittning. För att förhindra att utmätning sker ska din fru visa upp att hon står som ägare till bilen genom utdrag ur bilregistret. För att säkerställa att din fru uppfyller beviskravet är det bra om hon också kan visa upp köpeavtal, försäkringsbrev och eventuella andra handlingar som styrker att det faktiskt är din fru som använder bilen. På så sätt kommer Kronofogden inte kunna utmäta din frus bil.
Du bör ju inte uttala dig så definitivt i saker du inte styr över...
Jag vet inte hur många gånger jag blivit hänvisad till att kolla i bilregistret, och ungefär lika många gånger har det gått att utmäta ändå.

Du behöver inte vara orolig. Då du har löneutmätning så är inte risken stor att de gör hembesök, 5 till 10%. OM de nu gör det mot förmodan så kan din fru bevisa att bilen är hennes. Så oroa dig inte i onödan.

Det finns ingen koppling mellan löneutmätning och hembesök. Det är mer frågan om man tror man kommer hitta något att utmäta som avgör om man åker till någon.

Jo, men inte för att vara sån men vad som står på nätet och vad som verkligen gäller är ju två olika saker :). Skulle vilja ha ett definitivt svar.
Ja det verkliga svaret är ju att det inte kan uteslutas, och det gäller oavsett vad någon stensäker person här säger.

Ja det verkliga svaret är ju att det inte kan uteslutas, och det gäller oavsett vad någon stensäker person här säger.
Sånt har man varit med innan. Men jag skulle vilja gärna vilja veta exakt, vi säger att du kommer hem till mig men finner inget att utmäta av värde….men du funderar på bilen som du sett min fru har. När du frågar om den så visas det upp att jag inte kör den alls utan min fru. Hon kommer med allt. Kvitton , försäkringsbevis, Köpekontrakt allt. Hade du lämnat den i fred? Vi säger att detta hände dig imorgon

Var helt ärlig :)

du kan skicka svar på PM

Senast ändrad:
Du bör ju inte uttala dig så definitivt i saker du inte styr över...
Jag vet inte hur många gånger jag blivit hänvisad till att kolla i bilregistret, och ungefär lika många gånger har det gått att utmäta ändå.
Så om jag köper en dyr klocka, har kvitto men min fru har utmätning. Ja då ryker min klocka för frun kunde ju kanske ha satt på sig den när jag sov och på så sätt ha tillgång till den. Vad jag förstått så måste det ju till bevis. Förefaller otroligt om KF godtyckligt kan ta saker för de "anser" att sakerna kan tillhöra gäldenären. Måste ju finnas någon form av rättssäkerhet.

Sånt har man varit med innan. Men jag skulle vilja gärna vilja veta exakt, vi säger att du kommer hem till mig men finner inget att utmäta av värde….men du funderar på bilen som du sett min fru har. När du frågar om den så visas det upp att jag inte kör den alls utan min fru. Hon kommer med allt. Kvitton , försäkringsbevis, Köpekontrakt allt. Hade du lämnat den i fred? Vi säger att detta hände dig imorgon

Var helt ärlig :)

du kan skicka svar på PM

Försäkringsbrevs säger ju inte så mycket heller, det går ju som inte att teckna en försäkring på annan än den registrerade ägaren. Jag vet inte, det beror på.

Nej, jag redan fått de här frågorna av dig på pm.

Så om jag köper en dyr klocka, har kvitto men min fru har utmätning. Ja då ryker min klocka för frun kunde ju kanske ha satt på sig den när jag sov och på så sätt ha tillgång till den. Vad jag förstått så måste det ju till bevis. Förefaller otroligt om KF godtyckligt kan ta saker för de "anser" att sakerna kan tillhöra gäldenären. Måste ju finnas någon form av rättssäkerhet.
Okej.

Försäkringsbrevs säger ju inte så mycket heller, det går ju som inte att teckna en försäkring på annan än den registrerade ägaren. Jag vet inte, det beror på.

Nej, jag redan fått de här frågorna av dig på pm.
Tack ändå :)
Vi är tacksamma för att du ger oss svar , man är mer att det inte finns jättetydliga riktlinjer om vad som gäller. Juridiken säger att kvitton skall stå medan KFM kan säga annat.

Nej, men ge ett korrekt svar nu. Inte bara ett svar som min dotter som är 12 år brukar köra med.
Vad om något bevisar att en sak tillhör en viss person? Kvitto gör det ju inte tydligen så vad ska man uppvis då? Eller "beror" Det på som du säger? Alltså lite godtyckligt

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp