Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad fasiken ska jag göra ?, för mig enorm skuldbörda

En förutsättning för sanering är väl att skulderna ligger hos KF?, finns det några riktlinjer hur länge dessa isf ska ha funnits där, innan en ansökan är möjlig.

Undra hur förutsättningarna i mitt fall är om jag håller mig flytande tills förfrågningarna börjar ebba ut och betar av småkrediterna för att sedan söka ett eller två nya samlingslån.

Tror du hittar alla svaren i tråden om skuldsanering.

Påminner om min situation för 1,5 år sen, då jag bestämde mig för att det är meningslöst att jobba ihjäl sig och slita håret av sig för att lösa en omöjlig ekvation. Jag har dock ingen fast inkomst utan lever på spekulationspengar, så vare sig utmätning eller skuldsanering är aktuellt för mig. Dock skulle jag, om jag började jobba och fick utmätning, ha avsevärt mycket mer över varje månad än de 10-15 000 jag gick back de sista månaderna innan jag gav upp. Därtill sover jag bättre och uppvisar inte längre några stressymptom till skillnad från tidigare, så jag rekommenderar att sträva mot skuldsanering. De där skulderna betalar man inte av på mindre än 15-20 år.

Med en årslön på 397k är det absolut möjligt att betala av.

33 månadslön, ca 25 k ut
Hyra 8000 kr
Ca 6000 att behålla

Dvs ca 10000 kr som kan utmätas varje månad.
12x10 000x10 år= 1,2 miljoner.

Eller tänker jag fel?

En förutsättning för sanering är väl att skulderna ligger hos KF?, finns det några riktlinjer hur länge dessa isf ska ha funnits där, innan en ansökan är möjlig.

Undra hur förutsättningarna i mitt fall är om jag håller mig flytande tills förfrågningarna börjar ebba ut och betar av småkrediterna för att sedan söka ett eller två nya samlingslån.

Det är möjligt att få skuldsanering utan att skulderna har gått till Kronofogden först. Det är dock näst intill i möjligt att få skuldsanering med ett aktivt spelmissbruk. Du måste kunna visa att du fått behandling och hållit dig spelfri.

Jag är ingen expert på skuldsanering men kollade upp det ganska mycket när jag var i samma situation. Jag tror att det finns risk att du har för bra förutsättningar att kunna betala av dina lån för att kunna få skuldsanering. Du behöver nog först och främst ställa dig in på att alternativen är kronofogden och löneutmätning, eller att kämpa själv att få ordning på lånen. Skuldsanering skulle vara en bonus om du fick om du väljer det första alternativet men absolut inget du kan räkna med.

Med en årslön på 397k är det absolut möjligt att betala av.

33 månadslön, ca 25 k ut
Hyra 8000 kr
Ca 6000 att behålla

Dvs ca 10000 kr som kan utmätas varje månad.
12x10 000x10 år= 1,2 miljoner.

Eller tänker jag fel?

Det förutsätter alltså fryst ränta på samtliga lån. Annars kan du räkna med ett kraftigt räntepåslag som kommer göra att skulderna snarare ökar än minskar.

Det förutsätter alltså fryst ränta på samtliga lån. Annars kan du räkna med ett kraftigt räntepåslag som kommer göra att skulderna snarare ökar än minskar.

Hur mycket är räntepåslaget? Jag tänker 1 msek skulder, 10 år var ett exempel med 1,2 i löneutmätning men på 15 år blir det ju 1,8 miljoner tex.

Hur mycket är räntepåslaget? Jag tänker 1 msek skulder, 10 år var ett exempel med 1,2 i löneutmätning men på 15 år blir det ju 1,8 miljoner tex.

Jag har exempelvis en skuld som var på 330 000 när den gick till KFM för 1,5 år sen. I dag är den på 480 000.

Som sagt är det räntorna som förstör.. När jag hamnade på botten och tillslut ansökte om skuldsanering (borde gjort det tidigare) så var det räntorna som tog knäcken på en och som gjorde att jag fick genom en skuldsanering, fanns ingen möjlighet att betala igen allt inom rimlig tid om det fortsatte på samma sätt och jag hade ändå ~30k i lön, men allt man betalade varje månad gick till ränta typ så lånen/krediterna försvann ju aldrig, snarare ökade..

Med dessa skulder bör du ha ett underskott av kapital? Får du tillbaka på skatten varje år? Om du får det så jämka!
1. Ansök om jämkning
2 Tillämpa snöbollseffekten ( läs mer om det här på forumet)
3. SPÄRRA och AVSLUTA alla krediter som du har. Och betala bara av , dvs du ska inte låna något mer alls.
4. Du har drygt ett år tills alla dina förfrågningar är bort from nu. Is i magen och lev så snålt du kan.
5. Går du back försök hitta någon form av extra inkoms om du behöver.

Det kommer göra avsevärt för ditt betyg om du väntar ut.

Jag började min resa innan sommaren och kan nu börja se ljuset . Har i dagarna kunnat betala av 3 lån totalt pga snöbollseffekten.
Min sista förfrågan går ut i juni nästa år och mitt betyg blir bättre ca 1-2 % per månad.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp