Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad fan ska jag göra!? Rätt väg?

Hej!
Liknande ämne har säkert dragits upp hundra gånger här men jag är helt slut på energi och orkar inte bläddra.(sorry)
Är 40+ och har två minderåriga barn. Lever med min sambo i en villa som vi hyr.
min sambo är en kredithandlare men jag har aldrig kunnat påtala detta då jag är femfaldigt värre.
Vi har båda alltid jobbat. Alltid haft delad ekonomi med noll insyn i varandras situation.
Mina ekonomiska problem började vid 16 års ålder då Jack vegas introducerades på krogarna i byn.
För att dra en oerhört lång historia väldigt kort så kan jag säga att så här ca 30 år senare så sitter jag med blancolån på över miljonen och ett psyke som är helt försört. (pga av mig själv) det förstår jag så behöver kanske inte upprepas i tråden.
Har under denna tid samlat och bakat lån säkert ett 30 tal gånger.
Men nu är det tvärstopp då jag fick gå från ett ganska välbetalt jobb i fjol till ett mediokert betalt jobb i Januari.
Jag har inga betalningsanmärkningar eller något sådant.
Dock så har jag säkert 7-8 UC den senaste månaden där allt nekades.
Detta är sista månaden jag kan täcka lånen sen är det helt kört.
Jag sökte skuldsanering för två år sen men efter ett snabbt telefonsamtal blev jag nekad direkt.

Min fråga till er är vad gör jag nu, om man inte vill lämna jordelivet pga barnen, vad fasen ska jag ta mig till?
Jag bryr mig knappt om mig själv.
Ska man låta alla skulder gå till inkasso eller ska man betala det man kan eller vad är bäst strategi, det som tynger mig mest är att min käre mor står som medlåntagare på ett av lånen.
Jag betalar i nuläget över 16.000:- per månad i mest ränta och jag håller på att gå sönder totalt.
Det är ett rent helvete att hålla minen på arbetet varje dag i lunchrummet när det enda man tänker på är att man spenderar 9 timmar där varje dag för att gå minus i slutändan.

Tack

Edit: mina ekonomiska problem har uppkommit pga spelmissbruk. Har gått i grupper osv, men när den stora skulden hänger över en så går det inte att släppa när det enda som dämpar ångesten är spel. Med det sagt så är jag helt beredd att sluta så länge det ekonomiska hade vänt något.

Hej!
Liknande ämne har säkert dragits upp hundra gånger här men jag är helt slut på energi och orkar inte bläddra.(sorry)
Är 40+ och har två minderåriga barn. Lever med min sambo i en villa som vi hyr.
min sambo är en kredithandlare men jag har aldrig kunnat påtala detta då jag är femfaldigt värre.
Vi har båda alltid jobbat. Alltid haft delad ekonomi med noll insyn i varandras situation.
Mina ekonomiska problem började vid 16 års ålder då Jack vegas introducerades på krogarna i byn.
För att dra en oerhört lång historia väldigt kort så kan jag säga att så här ca 30 år senare så sitter jag med blancolån på över miljonen och ett psyke som är helt försört. (pga av mig själv) det förstår jag så behöver kanske inte upprepas i tråden.
Har under denna tid samlat och bakat lån säkert ett 30 tal gånger.
Men nu är det tvärstopp då jag fick gå från ett ganska välbetalt jobb i fjol till ett mediokert betalt jobb i Januari.
Jag har inga betalningsanmärkningar eller något sådant.
Dock så har jag säkert 7-8 UC den senaste månaden där allt nekades.
Detta är sista månaden jag kan täcka lånen sen är det helt kört.
Jag sökte skuldsanering för två år sen men efter ett snabbt telefonsamtal blev jag nekad direkt.

Min fråga till er är vad gör jag nu, om man inte vill lämna jordelivet pga barnen, vad fasen ska jag ta mig till?
Jag bryr mig knappt om mig själv.
Ska man låta alla skulder gå till inkasso eller ska man betala det man kan eller vad är bäst strategi, det som tynger mig mest är att min käre mor står som medlåntagare på ett av lånen.
Jag betalar i nuläget över 16.000:- per månad i mest ränta och jag håller på att gå sönder totalt.
Det är ett rent helvete att hålla minen på arbetet varje dag i lunchrummet när det enda man tänker på är att man spenderar 9 timmar där varje dag för att gå minus i slutändan.

Tack
Hej. Jag är i exakt samma sits som dig pga spel och shopping. Är 40+, inga barn dock. Har en bit över miljonen i lån varav min mor är medlåntagare på 2 av dom, Mest panik över det.. Har med försökt och försökt betala men förra månaden gick det inte med alla och tänker släppa allt denna. Har varit hos skuldrådgivare i kommun men får se sen hur det går.

Varför blev du nekad för 2 år sen?

Du bör nog prata med din kära mor om detta. Hur mycket lån står din mor på, och skulle hon klara att betala lånet själv? Har hon kanske möjlighet att ge ett framtida arv och lösa bort lånet?
Trots allt har din mor tagit en stor risk som medlåntagare och det kan tyvärr ge svåra konsekvenser. Kanske du kan hitta sätt att hjälpa din mor, vara nära för att kompensera att hon kommer få betala på lånet själv?
Roterande betalning är nog att föredra för att fördela jämt det du kan betala på dina skulder. Budgetera noga och börja spara i mindre skala för oförutsedda utgifter.

Edit: mina ekonomiska problem har uppkommit pga spelmissbruk. Har gått i grupper osv, men när den stora skulden hänger över en så går det inte att släppa när det enda som dämpar ångesten är spel. Med det sagt så är jag helt beredd att sluta så länge det ekonomiska hade vänt något.
Du kan inte vara beredd att sluta spela endast om det ekonomiska vänder något. Du måste sluta spela nu. Spärra dig på spelpaus.se. Det kommer inte vända om du inte slutar spela. Det ekonomiska vänder bara om du slutar spela. Du ska inte vänta med att sluta spela. Den sista meningen du skriver är väldigt problematisk och just en sådan mening en missbrukare säger. Sök hjälp för ditt spelmissbruk. Både enskilda samtal och i grupp.

Du kan inte vara beredd att sluta spela endast om det ekonomiska vänder något. Du måste sluta spela nu. Spärra dig på spelpaus.se. Det kommer inte vända om du inte slutar spela. Det ekonomiska vänder bara om du slutar spela. Du ska inte vänta med att sluta spela. Den sista meningen du skriver är väldigt problematisk och just en sådan mening en missbrukare säger. Sök hjälp för ditt spelmissbruk. Både enskilda samtal och i grupp.
Jag är avstängd på spelpaus. Har varit det i två år. Men spärren gick ut och jag ställde till det under en dag.
Min ekonomiska situation hade varit den samma om 3 månader ändå.

Du bör nog prata med din kära mor om detta. Hur mycket lån står din mor på, och skulle hon klara att betala lånet själv? Har hon kanske möjlighet att ge ett framtida arv och lösa bort lånet?
Trots allt har din mor tagit en stor risk som medlåntagare och det kan tyvärr ge svåra konsekvenser. Kanske du kan hitta sätt att hjälpa din mor, vara nära för att kompensera att hon kommer få betala på lånet själv?
Roterande betalning är nog att föredra för att fördela jämt det du kan betala på dina skulder. Budgetera noga och börja spara i mindre skala för oförutsedda utgifter.
Tror inte att hon har massa pengar undanskuffade. Hennes pengar sitter väl i radhuset som dom bor i.
Isåfall hade hon behövt låna pengar på huset och då hade hon lik väl behövt betala på lånet.
Det är en jäkla röra. Man vill bara försvinna. Skammen och ångesten är med en 24/7

Tror inte att hon har massa pengar undanskuffade. Hennes pengar sitter väl i radhuset som dom bor i.
Isåfall hade hon behövt låna pengar på huset och då hade hon lik väl behövt betala på lånet.
Det är en jäkla röra. Man vill bara försvinna. Skammen och ångesten är med en 24/7

Förmodligen bättre om din mor har möjlighet att belåna bostaden när det väl beger sig än att ha ett privatlån med högre ränta och kortare återbetalningstid.
Högsta prioritet är att du tar tag i ditt spelmissbruk, får en annan insikt och hittar sätt att strukturera upp din ekonomi. Det är givetvis brutalt att ge tråkiga besked till nära anhöriga, men att du har en bra vision längre fram. På längre sikt kan du försöka hitta sätt att stödja din mor om lånet påverkar henne allt för negativt.

En kort uppdatering.
Veckan som kommer ska alla lån dras, jag kommer bli tvungen att flytta pengar så inte lånen kan dras då jag behöver det basala till familjen.
Några har nämnt att jag måste sluta spela. Det har jag gjort och om jag så hade velat spela så finns där inte en enda krona till det.
Jag är blockad årsvis på spelpaus och har inte en tanke på att fortsätta den vägen.
Jag kanske var otydlig i min trådstart, det är spelandet som lett mig in på denna vägen sen är det det vanliga pusslet som har behövts läggas efter det med stora skulder och några återfall.
jag skulle kunna skriva att jag skiter i allt nu, men det gör jag ju inte jag har lånat och lappat de senaste 10 åren men nu går det inte längre alls.
Jag har inte ens en betalningsanmärkning. Nu får jag inte längre låna pengar och jag måste således kasta in handduken. Totalt.
Tar gärna tips på vad man gör nu, har pratat med mina nära. Tungt. Tänkte ringa kommunens skuldrådgivare mest för att visa att jag vill göra rätt och för att mina närstående vill det.

Släng in handduken.

Sluta betala alla lån/krediter
Betala hyran, el, försäkringar, telefon osv.

Lev med utmätning. Men då har du pengar till det basala. Behöver inte jaga efter pengar längre.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp