Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad betalar ni för Bredband?

Bredband Plus : Tele2
Hastighet500 Mbit/s
Pris i månaden : 549 kronor.

Jag fick nu detta nedan. Så ni som kan datorer, IT och Internet så har jag en enkel fråga.

Jag har IPTV och kollar mycket på detta - om jag skaffar paketet nedan som alltså ä 1000 mbts och tar en router kan jag räkna med att ha lika snabbt/stabilt internet som det här jag betalar 549 kronor för?

Det är ju helt vansinne att betala 6.000-7.000 per år för internet tycker jag. Vad betalar ni andra?

1770219880841.png

Jag kör med Mobil Hotspot, skaffade Comviq obegränsat surf och kostar väl ca 450 kr (tror de har billigare alt nu) och använder det till både mobilsurf och tv. Nu tittar jag sällan på tv, blir mest Netflix då o då.

Det jag har som jag betalar för är 100/100 och 429 kr I månaden.
För ca 100 till får jag 1000/1000 men ser inte någon vits med det.

Detta gäller alltså uppkoppling via fiber.
Mobilt bredband är alltid beroende på avstånd till master osv,och betydligt sämre än en fast uppkoppling.

Finns lite faktorer som kan påverka stabilitet, bandbredd och hastighet.
Olika tjänsteleverantörer routar sin signal olika, det kan innebära att om man har otur kan få en mer ostabil uppkoppling även fast man har en högre hastighet, vilket påverkar latensen, mao det börjar lagga.
Ett exempel är just IPTV från gråzonen, servrarna kan vara stationerade lite överallt i världen, detta kan innebära att ex BB2 1000/1000 har en längre routing och fler noder att passera innan signalen når fram, det påverkar latensen/svarstiden och man upplever lagg, när Bahnhof 250Mbit har en bättrfe routing och kortare svarstid utan lagg.
Generellt när det gäller bandbredd, Mbit/s, ju högre desto bättre, se det som en 4 filig motorväg vs en liten skogsväg, mer data kan överföras snabbare på motorvägen.
Sedan beror det såklart på dator, router och tvbox, hur mycket data klarar routern av att hantera, har klienterna man använder stöd för tänkt bandbredd.
Personligen skulle jag aldrig prioritera mobilt bredband över en fast uppkoppling, om jag nu inte bor på någon fjälltopp med masten nära.
Mobilt bredband garanterar inte 1000Mbit/s utan upp till 1000, det kan alltså bli så dåligt det bara kan om man har osis.
CPE routern mixar 4G och 5G signalen, och det kan bli problem med microstutter/frysningar när/om routern ska byta kanal., har du bra 5G så föreslår jag att man via routerns gränssnitt låser fast 5G.

Senast ändrad:
Ringde Tele2 och dom sänkte till 349/månad

Ni andra som har Tele2 internet rekommenderar jag er att göra samma.

Har nu sänkt kostnaden för min telefoni hos Comviq och Internet hos tele2 för typ 7K på ett år.

Om ditt användningsområde är streama video, skicka mail, betala räkningar och läsa tidning så kommer du klara dig ypperligt på detta.

Jag kör Telia 1000/1000 Mbit/s fiber för 399:-
Men så jobbar jag hemifrån som egenföretagare inom IT. Inte för att jag någonsin har maxat denna uppkopplingen iaf :facejoy:
Hade nog klarat mig fint på ett 250/250

Vad hart du för leverantör med en sån svarstid, jag ligger på 938/951 , 13,20ms
Fiber via Glecom
Kör stationär dator och har internetkabel in i nätverkskontrollern på moderkortet. Tror inte svarstiden är lika bra över wifi om jag ska gissa

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp