Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad är mina chanser? Vad bör jag göra?

Jag behöver tips och råd vad jag ska göra och hur jag ska tänka.

Jag har tidigare haft ett spelmissbruk och min ekonomi körd i botten, men jag har nu hållt mig spelfri över ett år och sköter min ekonomi. Jag klarar att gå runt ekonomiskt som jag har det idag men det är inte särskilt mycket kvar efter att kunna extra amortera och som det är idag så rör sig knappt lånen neråt..

Jag blev idag uppringd av Plus1 (tidigare Nstart) som ville att jag skulle samla alla mina lån hos dom. Start räntan skulle då vara 22,50% (klart att dom vill ta över mina lån med den räntan).. men detta fick mig att börja tänka lite.. Vad bör jag göra?

Jag har idag lån på 508.000 kr. Det kostar mig 17.700 kr per månad. Jag vill sänka min månadskostnad och kunna bygga mig en buffert och även kunna extra amortera.

Har jag någon chans att samla lån eller ska jag överväga erbjudandet från plus1 med dessa förutsättningar?

508.000 kr i lån
Svea bank 126.000 (4938 kr/mån)
Marginalen 168.000 (3100 kr/mån)
Banky 109.000 (3044 kr/mån)
Loanstep 13.500 (650 kr/mån)
Flexkontot 28.000 (2000 kr/mån)
GF Money 10.000 (700 kr/mån)
Re:member kreditkort 25.000 (1500 kr/mån)
Collector kreditkort 29.000 (1500 kr/mån)

Årslön 2024 var 588.000 kr
15 ff på uc, 1 augusti har 7 av dom försvunnit.

Hur ska jag tänka? Jag klarar att leva som jag gör men jag har inte så mycket över i månaden när lån och hyra är betald..

Tack och sorry för långt inlägg!

Du ska absolut inte ta lånet med 22.50% ränta. Vänta ut tills du har 0 förfrågningar och sök. Du kommer få så mycket bättre villkor och det kommer gynna dig väldigt mycket i längden.

Kör Snöbollsmetoden - Här är lånen i storlek:

Marginalen 168.000
Svea bank 126.000
Banky 109.000
Collector kreditkort 29.000
Flexkontot 28.000
Re:member kreditkort 25.000
Loanstep 13.500
GF Money 10.000

Jag hade börjar med att Jämka och dra på dig en skatteskuld till Juni 2026, satsa på samlingslån då istället. Skatteskulder är nästan räntefria. Så släng iväg en jämkning och skriv att du betalar 150.000 ränta i år. Få ett skattebesked inför Junis lön på kanske 10% inkomstskatt för resten av året som du lämnar till arbetsgivare. Du betalar ju en del ränta, men det blir lite skatteskuld.

Sen börjar du snöbollsmetoden. Det innebär att du betalar så lite som möjligt på allt utom minsta lånet, där betalar du så mycket som möjligt.

Så först dödar du GF Money. Kostar det 600kr i månaden som exempel så innebär det att du har lägre skatten + 600kr mer månaden efter.

Då ser det ut såhär:

Marginalen 168.000
Svea bank 126.000
Banky 109.000
Collector kreditkort 29.000
Flexkontot 28.000
Re:member kreditkort 25.000
Loanstep 13.500

Då betalar du så lite som möjligt på allt utom Loanstep där du amorterar allt du kan. Kostar Loanstep 800 i månaden så har du nu 600+800+lägre inkomstskatt över.

Sen attackerar du nästa som är Re:Member kreditkort och jobbar på det till det är borta, sen flexkontot.

Så håller du på så till du har 0 kreditförfrågningar. Sen tar du ett bra samlingslån och så mycket du kan till bra ränta. Säg att skatteskulden blir på 20.000 + att du samlar dom 3-4 minsta lånen som är kvar.

Då har du kanske 2 lån nästa år. Det nya (som nu är det största) + marginalen med högre ränta. Då blir fokus att amortera på Marginalen tills du bara har 1 lån kvar

Du har bra lön jämförelsevis med lånen så vänta ut ff och sen söker du samlingslån. Jag har 850k i lån och betalar 15,400kr i månaden inkl ränta på dessa och är klar med två större lån på 3,5 resp 5,5 år.
3 mindre lån ska jag samla på 7 år i vinter.
Du kommer få mkt mindre månadskostnad efter samlingslånen garanterat och kan då extraamortera om du vill.

Tack för svaren!

Snöbollsmetoden låter ju bra! Däremot skulle den inte fungera utan jämkning för mig då jag inte har något över att lägga på lånen.. Jag loggade in på skatteverket och började fylla i formuläret för jämkning men det var ju hur mycket som helst jag behöver uppgifter på.. så det där är jag rädd att jag krånglar till så att jag får fel uträkning.

Jag får nog kika och ta reda på mer info om jag ska kunna implementera den modellen :)

Men det är inte värt att försöka samla ihop något utan att jämka? Utan det är snöbolls-metoden som rekommenderas i min situation?

Tack för svaren!

Snöbollsmetoden låter ju bra! Däremot skulle den inte fungera utan jämkning för mig då jag inte har något över att lägga på lånen.. Jag loggade in på skatteverket och började fylla i formuläret för jämkning men det var ju hur mycket som helst jag behöver uppgifter på.. så det där är jag rädd att jag krånglar till så att jag får fel uträkning.

Jag får nog kika och ta reda på mer info om jag ska kunna implementera den modellen :)

Men det är inte värt att försöka samla ihop något utan att jämka? Utan det är snöbolls-metoden som rekommenderas i min situation?
Vet inte men känns spontant som att 15 ff kommer att ge dig skitränta. Skulle satsa på noll ff och sen söka.. Vinner du på sikt med om du orkar vänta ut dem. Det tänker jag göra. 5 mån kvar här

Tack för svaren!

Snöbollsmetoden är det absolut snabbaste sättet att frigöra pengar varje månad och det är det snabbaste sättet att bli skuldfri om man fortsätter amortera enligt planen.
Det är flera år snabbare än i princip alla andra metoder. För när man får bort första lånen så ökar amorteringsmöjligheten för varje lån som försvinner.

Har skrivit en väldigt tydlig guide här hur man gör för att jämka - det ser nästan exakt lika dant ut idag. Någon enstaka ruta som ändrats:

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/jämka-så-här-gör-du-steg-för-steg.15111/

Jag behöver tips och råd vad jag ska göra och hur jag ska tänka.

Jag har tidigare haft ett spelmissbruk och min ekonomi körd i botten, men jag har nu hållt mig spelfri över ett år och sköter min ekonomi. Jag klarar att gå runt ekonomiskt som jag har det idag men det är inte särskilt mycket kvar efter att kunna extra amortera och som det är idag så rör sig knappt lånen neråt..

Jag blev idag uppringd av Plus1 (tidigare Nstart) som ville att jag skulle samla alla mina lån hos dom. Start räntan skulle då vara 22,50% (klart att dom vill ta över mina lån med den räntan).. men detta fick mig att börja tänka lite.. Vad bör jag göra?

Jag har idag lån på 508.000 kr. Det kostar mig 17.700 kr per månad. Jag vill sänka min månadskostnad och kunna bygga mig en buffert och även kunna extra amortera.

Har jag någon chans att samla lån eller ska jag överväga erbjudandet från plus1 med dessa förutsättningar?

508.000 kr i lån
Svea bank 126.000 (4938 kr/mån)
Marginalen 168.000 (3100 kr/mån)
Banky 109.000 (3044 kr/mån)
Loanstep 13.500 (650 kr/mån)
Flexkontot 28.000 (2000 kr/mån)
GF Money 10.000 (700 kr/mån)
Re:member kreditkort 25.000 (1500 kr/mån)
Collector kreditkort 29.000 (1500 kr/mån)

Årslön 2024 var 588.000 kr
15 ff på uc, 1 augusti har 7 av dom försvunnit.

Hur ska jag tänka? Jag klarar att leva som jag gör men jag har inte så mycket över i månaden när lån och hyra är betald..

Tack och sorry för långt inlägg!
Väntar du till flera av dina FF försvinner har du stora chanser att få ett lån på 500k, och månadskostnaden trots högre ränta skulle halvera din månadskostnad. Fortsätt och håll ut, men dra inte på dig fler FF.

jag har själv haft totalt 600k i flera mindre lån, och kunde ta ett samlingslån på 500k. Månadskostnaden rasade och jag kunde börja leva och amortera extra. Min årsinkomst var som din.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp