Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad är en rimlig ränta på samlingslån med mina förutsättningar

Hej,

Jag har pga tidigare spelmissbruk (inte spelat på tre år nu...) och en hel del dåliga aktieaffärer dragit på mig höga blancoskulder.
Under 2021 och 2022 så tog jag tag i min ekonomi och ordnade så jag nu mera har tre stora lån med relativt låga räntor.

Collector 384.641kr 7,65% (juni 2021)
Ikano 306.348kr 9,20% (mars 2022)
Marginalen 495.333 6,08% (aug 2022)
Totalt: 1.186.322kr

Jag har en årsinkomst på cirka 680.000kr, kreditbetyg på 0,4% och 2 aktiva FF (mars och aug 2022). Jag har inga kreditkort, inga betalningsanmärkningar etc.

Hur skulle ni göra? Jag funderar på om jag ska ansöka om ett nytt samlingslån på 500k och se om jag kan få ner räntorna. Drömmen vore om jag kunde få allt på ungefär samma ränta som det jag har på marginalen (runt 6%).

Tror du skulle få nåt på 7%, tror inte så lågt som 6%. Dessutom har ju räntorna gått upp. Men eftersom du bara har 2 ff så kan du ju göra en lånensökan. Iaf vore det väl bra att få bort lånet med högst ränta. Rapporter hur det går och lycka till!

Hej,

Jag har pga tidigare spelmissbruk (inte spelat på tre år nu...) och en hel del dåliga aktieaffärer dragit på mig höga blancoskulder.
Under 2021 och 2022 så tog jag tag i min ekonomi och ordnade så jag nu mera har tre stora lån med relativt låga räntor.

Collector 384.641kr 7,65% (juni 2021)
Ikano 306.348kr 9,20% (mars 2022)
Marginalen 495.333 6,08% (aug 2022)
Totalt: 1.186.322kr

Jag har en årsinkomst på cirka 680.000kr, kreditbetyg på 0,4% och 2 aktiva FF (mars och aug 2022). Jag har inga kreditkort, inga betalningsanmärkningar etc.

Hur skulle ni göra? Jag funderar på om jag ska ansöka om ett nytt samlingslån på 500k och se om jag kan få ner räntorna. Drömmen vore om jag kunde få allt på ungefär samma ränta som det jag har på marginalen (runt 6%).
Hej,
Lös inte IKANO, det är ett lån med rak amortering. Däremot kan du kontakta de och förhandla ner räntan. De andra ligger bra till räntemässigt.
Bra jobbat!
Jag hade samma sits för ca ett år sedan. Har fått samla allt hos Nordea och är nere på 970k med 6,46% (nyligen höjt igen).
Om anledningen är, att du vill få ner månadsutgifterna skulle jag hellre kolla om du kan förlänga återbetalningstiden.

Jag hade ju som bekant liknande summa som dig. Jag hade cirka 3.95% i ränta på 1.000.000 (lite mindre). Det var ett år sedan lite drygt.

Nu är räntan på det Nordealånet 6.64% och om vi utgår ifrån att riksbanken höjer ytterligare 0.5% vid nästa möte så kommer mitt lån att dubblats i ränta till cirka 7.10%....

På en miljon är det alltså per år 70.000 i bara ränta...

Av nyfikenhet för mig med dåligt huvud för matte.

Vad har du för månadskostnad för dessa lånen? Även nyfiken på dig @Doodles

Denna månad 13800isch. och hos Nordea startade jag med 1.050.000kr. (i april i år)

Tack för info!

Har lyckats slagit ihop en hel del på 800K och hamnade på 15K den här månaden vilket var väldigt bra för mig. Uppdelat på 5 lån och hoppas kunna slå ihop ytterligare i Januari för att sänka kostnaden ytterligare. Har tyvärr gått back så otroligt senaste året men nu börjar jag se ljuset i tunneln, blir dock som du nämner ytterligare förluster när man byter annutitetslånen, dock ett måste när räntorna är på 15-20% tyvärr.

Tack för info!

Har lyckats slagit ihop en hel del på 800K och hamnade på 15K den här månaden vilket var väldigt bra för mig. Uppdelat på 5 lån och hoppas kunna slå ihop ytterligare i Januari för att sänka kostnaden ytterligare. Har tyvärr gått back så otroligt senaste året men nu börjar jag se ljuset i tunneln, blir dock som du nämner ytterligare förluster när man byter annutitetslånen, dock ett måste när räntorna är på 15-20% tyvärr.
Det är dock inte dåligt med 15K, bra kämpat. Jag har lagt mitt lån på 10 år och tillsammans med sparandet hoppas jag kunna bli skuldfri inom 5 år.
Håller tummarna för att du får ett bra samlingslån i Januari!
God fortsättning!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp