Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad är det som tynger ner mitt UC så extremt?

Hej!

Sitter i låneträsket tyvärr pga spelmissbruk sedan 5 år tillbaka och sitter bokstavligen i skiten men jag har hopp om att jag kan lösa det absolut och är väldigt positiv nu när jag officiellt har aktiverat spelpaus på maxtid. Jag är 23 år och vill inte låta det här gå längre än det redan gjort. Jag tänkte blotta min ekonomi för att få lite rådgivning av kunniga på forumet.

Så, mitt UC är för tillfället på 35.9%, alltså riktigt dåligt.

Inkomst: 185K
Underskott: 2K

Remember Lån: 115K/120K
Remember Kredit: 28K/30K
Credway Kredit: 24K/25K

11FF, senaste är i Mars och nästa försvinner inte föränn i Oktober. Inga anmärkningar och aldrig varit sen med betalningar till någon.

Har cirka 35K utanför UC varav 5K försvinner denna månad och kommer vara nere på närmare 20K inom 3 månader då jag ammorterar av så mycket jag kan pga räntorna. Bisnode är tyvärr inte bra och Creditsafe funkar inte då resterande sidor jag inte har lån på kräver instantor vilket såklart inte går med mina tidigare speltransaktioner. (Har Frogtail, Fairlo, Lumify, Monetti, Loanstep. Blir nekad på Slantar/Pluskan)

Skulle helt enkelt uppskatta lite rådgivning för hur jag förbättrar min UC, är det pga en plötslig skuldsättning inom halvåret eller är det krediterna som gör det så otroligt högt? Jag hade enbart privata skulder och Remember-krediten fram tills December då jag gjorde mig av med alla dessa förutom resterande 10K. (Lite stress angående detta)

Vill satsa på att landa under 20% och ansöka på Balanzia men börjar bli orolig över hur lång tid det kan ta att förbättra UC'n. Förutom att jag skulle behöva 10K till det sista privata lånet överlever jag just nu men skulle uppskatta lite coaching.

Har levt ett dubbelliv i flera år tyvärr och har inte vågat berätta för familjen och speciellt inte vänner då de är väldigt framgångsrika ekonomiskt sett och har skojat om sådana som jag (ovetande om hur jag har det) i flera år. Privatlånen kommer från mina vänner men jag har alltid hittat ursäkten för lånen.

Alltså sitter jag ensam i båten och ni i detta forum är de enda jag har. Första gången någonsin som jag berättat om skiten jag har satt mig i.

Utan att vara expert så kan jag säga att det är dina krediter som är nästan fullt utnyttjande som tynger. Betala av dem så får du finare betyg.

Du är ung och har lite i lån än så länge -du har alla förutsättningar att fixa det här! Gör inte något förhastat, satsa på ett större lån med bra ränta istället.

Första steget är att gå igenom:
1. Inkomst. Vad är din månadsinkomst? 185 k per år låter lågt, kan du göra något för att få upp den?

2. Utgifter. Lista alla dina hushållsräkningar/boendekostnader för sig och alla lån för sig. Hur ligger du till varje månad? Hur mycket mer skulle du behöva för att det ska gå runt?

Utan att vara expert så kan jag säga att det är dina krediter som är nästan fullt utnyttjande som tynger. Betala av dem så får du finare betyg.

Jag misstänker det, frågan är dock bara hur pass lågt de lär hamna för att påverka. Det är nämligen svårt att betala av dom mycket i dagsläget när det mesta går till att betala av smslånen.

Du är ung och har lite i lån än så länge -du har alla förutsättningar att fixa det här! Gör inte något förhastat, satsa på ett större lån med bra ränta istället.

Första steget är att gå igenom:
1. Inkomst. Vad är din månadsinkomst? 185 k per år låter lågt, kan du göra något för att få upp den?

2. Utgifter. Lista alla dina hushållsräkningar/boendekostnader för sig och alla lån för sig. Hur ligger du till varje månad? Hur mycket mer skulle du behöva för att det ska gå runt?

Jag ska fixa det här! Tack för motiverat svar.

1. Tyvärr tjänar jag inte så bra just nu, jag har jobbat i resturangbranchen senaste 5 åren och klev sedan nyår in på en kedja där jag är platsansvarig men har fortfarande ingångslönen. Ägaren kommer såklart att ge mig höjning men just nu i corona-kaoset är det lite svårt.. Får ut 15-16K rent just nu.

Jag har även en egen hemsida sedan tidigare jag jobbar på som just nu bara generar kring 1000lappen i månaden men har blivit motiverad att jobba på den igen då jag troligen kan gå upp till några tusenlappar i månaden.

2. Som tur är bor jag hemma just nu då jag bott i USA mycket fram och tillbaka i flera år och inte tjänat på att fixa eget boende här i Sverige. Utöver mina lån så kan jag tekniskt sett leva på 1000-2000kr i månaden i dagsläget om jag snålar på lite njutande. Att flytta ut är inte aktuellt föränn nästa vår, speciellt nu i corona-ovissheterna.

Just nu är det tufft då mina lånkostnader kommer att bekosta mig 14K den här månaden och då har jag fortfarande privatlånet på 10K kvar. Kommer bli av helt med ett lån den här månaden iaf så då blir det 4000kr billigare nästa månad vilket glädjer.

Men då så! Du har alla förutsättningar att fixa det här! Förstår att denna månad kommer vara tuff. Måste du betala något på privatlånet just denna månad? Om du blir av med ett lån nu som kostar dig 4000, kommer du har 5000 kr över nästa månad. Det är riktigt bra. Lägg nu upp en ordentlig strategi -inte att ta nya skitlån hela tiden för att släcka bränderna. Kom ner på en uc under 4 och ta ett ”bra” blancolån istället. Det kanske tar dig ett år men det kommer att funka då då har så få andra kostnader.

Jag förstår att det känns tufft nu. Men du. Jag avundas dig. Jag önskar att någon sagt till mig att det inte var så illa när jag var på samma plats som dig. Jag är här nu 15 år senare med en lön på över 65000 i månaden, med en och en halv miljon i lån och har mindre än 3000 kr att leva på i månaden. Förutom det har jag spelat bort två miljoner i sparande och säkert lika mycket i vad som hade kunnat bli sparande. Och allt började med en enorm ångest över En skuld på 50 000 som jag då trodde var världens undergång. Jag skulle aldrig kunnat sett mig själv i den situation jag är i nu femton år senare. Så sluta. Nu. Tänk på mig som avskräckande exempel. Du kan vända det här.

Men då så! Du har alla förutsättningar att fixa det här! Förstår att denna månad kommer vara tuff. Måste du betala något på privatlånet just denna månad? Om du blir av med ett lån nu som kostar dig 4000, kommer du har 5000 kr över nästa månad. Det är riktigt bra. Lägg nu upp en ordentlig strategi -inte att ta nya skitlån hela tiden för att släcka bränderna. Kom ner på en uc under 4 och ta ett ”bra” blancolån istället. Det kanske tar dig ett år men det kommer att funka då då har så få andra kostnader.

Jag förstår att det känns tufft nu. Men du. Jag avundas dig. Jag önskar att någon sagt till mig att det inte var så illa när jag var på samma plats som dig. Jag är här nu 15 år senare med en lön på över 65000 i månaden, med en och en halv miljon i lån och har mindre än 3000 kr att leva på i månaden. Förutom det har jag spelat bort två miljoner i sparande och säkert lika mycket i vad som hade kunnat bli sparande. Och allt började med en enorm ångest över En skuld på 50 000 som jag då trodde var världens undergång. Jag skulle aldrig kunnat sett mig själv i den situation jag är i nu femton år senare. Så sluta. Nu. Tänk på mig som avskräckande exempel. Du kan vända det här.

Jag vill börja med att säga att jag uppskattar ditt svar oändligt, speciellt i en tid nu då mörka tankar rör sig runt i vardagen när allt man tänker på konstant är när lönen kommer och hur man ska lösa problemet som man skapat. Det tar verkligen upp hela ens liv och stänger dörrar för lycka. Så, tack så himla mycket.

Privatlånet är till en bekant som är miljonär i min ålder så tekniskt sett ingen stress, jag hade dock planerat att betala tillbaka till personen denna månad (du förstår säkert det ologiska tänkandet man kan ha när man är i en speltrans så att säga) men detta kommer givetvis inte att gå. Jag skulle gärna försöka betala hälften bara för att undvika frågor och sen försöka lösa nästa månad. Just nu ser det dock omöjligt ut om jag inte lyckas hitta något lån, vilket jag vet att jag borde undvika såklart men skulle avlasta stressen.

Jag lider med dig och önskar dig lycka framöver Betty, jag är medveten om att min skuld absolut går att lösa. Som tur är har jag släppt ångesten över mina förluster, har flera gånger vunnit över 100K och spelat bort lika snabbt, nu ser jag dock ljuset framöver. Det var svårt att aktivera spelpaus då jag fortfarande i mitt huvud tänker att jag ”kan sätta in någon hundralapp ibland och kanske få chansen att spela upp det till 10K” men jag har insett att jag slutar inte även om jag vinner. Nu är det iallafall aktiverat och jag är stolt över den vinsten för framtiden.

Tack igen så mycket för svaret, jag uppskattar dig och hoppas att du också kan nå i mål för eller senare.

Jag vill börja med att säga att jag uppskattar ditt svar oändligt, speciellt i en tid nu då mörka tankar rör sig runt i vardagen när allt man tänker på konstant är när lönen kommer och hur man ska lösa problemet som man skapat. Det tar verkligen upp hela ens liv och stänger dörrar för lycka. Så, tack så himla mycket.

Privatlånet är till en bekant som är miljonär i min ålder så tekniskt sett ingen stress, jag hade dock planerat att betala tillbaka till personen denna månad (du förstår säkert det ologiska tänkandet man kan ha när man är i en speltrans så att säga) men detta kommer givetvis inte att gå. Jag skulle gärna försöka betala hälften bara för att undvika frågor och sen försöka lösa nästa månad. Just nu ser det dock omöjligt ut om jag inte lyckas hitta något lån, vilket jag vet att jag borde undvika såklart men skulle avlasta stressen.

Jag lider med dig och önskar dig lycka framöver Betty, jag är medveten om att min skuld absolut går att lösa. Som tur är har jag släppt ångesten över mina förluster, har flera gånger vunnit över 100K och spelat bort lika snabbt, nu ser jag dock ljuset framöver. Det var svårt att aktivera spelpaus då jag fortfarande i mitt huvud tänker att jag ”kan sätta in någon hundralapp ibland och kanske få chansen att spela upp det till 10K” men jag har insett att jag slutar inte även om jag vinner. Nu är det iallafall aktiverat och jag är stolt över den vinsten för framtiden.

Tack igen så mycket för svaret, jag uppskattar dig och hoppas att du också kan nå i mål för eller senare.

Helt rätt, din vän kommer inte bry sig -för att döva ditt eget samvete skulle jag rekommendera att lägga upp en plan till honom och typ säga ”du, jag betalar tillbaka x antal tusen varje månad från och med nästa månad”. Det är bättre än att bara försöka vara tyst och dra ut på det, för det är då det kan uppstå konflikter.

Vet precis känslan av att bara sätta in lite och spela upp det -det är den som gör oss till beroende. Men det sjuka är att det blir bara värre desto mer man vinner. Om vi skulle vinna 50 miljoner skulle vi stå där och tio år med noll och tio miljoner i skulder. Jag kommer klara mig, och pengar är verkligen inte allt. Men jag har spelat bort många år av mitt liv och det har skapat hela min fortsatta framtid. Om du sköter dig nu kommer du om några månader/ett år kunna ta ett lån på de tvåhundratusen du behöver, med en månadskostnad på runt 2000. Det är ingenting. Men ta tag i ditt beroende på allvar. Det är så lätt med återfall.

Det är inte så att du har en ”blank” förfrågan? Alltså som ett inkassobolag tagit? Är förödande för betyget

Helt rätt, din vän kommer inte bry sig -för att döva ditt eget samvete skulle jag rekommendera att lägga upp en plan till honom och typ säga ”du, jag betalar tillbaka x antal tusen varje månad från och med nästa månad”. Det är bättre än att bara försöka vara tyst och dra ut på det, för det är då det kan uppstå konflikter.

Vet precis känslan av att bara sätta in lite och spela upp det -det är den som gör oss till beroende. Men det sjuka är att det blir bara värre desto mer man vinner. Om vi skulle vinna 50 miljoner skulle vi stå där och tio år med noll och tio miljoner i skulder. Jag kommer klara mig, och pengar är verkligen inte allt. Men jag har spelat bort många år av mitt liv och det har skapat hela min fortsatta framtid. Om du sköter dig nu kommer du om några månader/ett år kunna ta ett lån på de tvåhundratusen du behöver, med en månadskostnad på runt 2000. Det är ingenting. Men ta tag i ditt beroende på allvar. Det är så lätt med återfall.

Jag är medveten om att han absolut klarar det, problemet är att jag oftast betalar tillbaka honom samma/nästa månad efter lånet är taget, om jag åtminstone skulle komma över hälften denna månad skulle jag ha råd att ge resten nästa månad. Han är medveten om att jag är dålig med pengar men vet inget om spelandet och detta skulle tyvärr troligen dra streck på hans respekt för mig. Har lånat fram och tillbaka utan problem i flera år.

Ja, det stämmer verkligen. Det sitter liksom inte i pengarna i sig, det är så mycket mer än så. Bara två dagar sedan jag aktiverade spelpaus men känns bra iallafall att inte ens kunna spela, inte kliat i fingrarna än, mer att jag bara tänker på min väns lån jag vill lösa.

Det är inte så att du har en ”blank” förfrågan? Alltså som ett inkassobolag tagit? Är förödande för betyget

Hmm jag är osäker på det faktiskt, jag har aldrig varit sen med en inbetalning eller liknande så tekniskt sett borde jag väl inte fått en förfrågan från inkassobolag?

Jag hade kring 11% UC när jag ansökte om 120K-lånet i mars, sen gick det upp till 38% när jag försökte ansöka om höjning i efterhand (jag var beviljad för mer från början men vågade inte riskera erbjudandet), sen gick det ner till 31% och sen när Credway-krediten började synas gick det upp till 38% och har nu trillat ner till 35.9%. Möjligtvis snabba förfrågningarna som det kan handla om utöver krediterna, nu har jag dock inte fått någon UC-förfrågan sedan 23/3. (Innan dessa var alla lån utanför UC/Privata)

Jag är väl medveten om att det ser illa ut, väldigt impulsivt lånande under 6 månader. Dumt nog visste jag inte om lånförhandlare och utan hade från första början försökt söka direkt på 4 olika banker och blev nekad (samma vecka) och detta skadade såklart. Denna veckan var i Februari.

Lyckas jag lösa lånet till polaren kan jag överleva åtminstone fram till i höst då jag kommer gå ner under 10FF vilket troligen hjälper. Bara stressen just nu över polarns lån på 10K.

En vecka spelfri för första gången på flera år.. Känns bra men dock stressen av lånekostnaderna och mycket sökande på forumet hittade jag hopp om att ge BN ett försök på ett mindre lån för att släcka de värsta räntorna, blev tvärnekad och rättvist belönad av min idioti med 1.6% extra UC-risk istället och sitter nu på 37.5%, Bisnode 1, Creditsafe Medel. Finns inga chanser någonstans nu känns det som. Lumify's betalning är nu i veckan på 700kr och jag har bokstavligen inte det på kontot, får se hur jag ska lösa detta.. Har inget till inkasso och jag ska inte hamna där, men det är tufft just nu. Behövde bara uppdatera för min egen skull.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp