Vad är bäst när man ska flytta bolån?

Vad är bäst när man ska flytta bolån? Kolla upp de banker man intresserad av eller söka via typ lendo? Tänker bla. på uc, man vill inte dra på sig för många men man vill ändå kolla alternativ. Tänker också att de kanske är lättare att få lån om man kontaktar banken direkt. Eller?

Lendo kollar bara 2-3 banker utöver typ bluestep

Sbab har lägst ränta och med rätta förhållande ger dom rätt bra ränta.

SBAB är nästan bäst (men definitivt enklast om du har vanliga förutsättningar - dvs inga medlåntagare som inte bor med dig och sånt konstigt). De vill gärna att du har ett medelstort lån med ~50-70% belåning för bästa räntan.

Annars finns tex landshypoteket som är rätt vassa också

Nordea upplevde jag var väldigt tillmötesgående. Inte den bästa räntan, men bra service, bra app, tydlig information. Sänker alltid med RB etc.
Fick ensam låna 5Mkr med en årslön 850tkr. Ca 2Mkr kontantinsats, statligt anställd. Flyttade över pension och sparande och samlade försäkringar genom Nordea hos IF med bra rabatter.
Rekommenderas :) Har du privatlån brukar dom kunna ta dessa också beroende på förutsättningar, rak amortering är ju trevligt.

SBAB är nästan bäst (men definitivt enklast om du har vanliga förutsättningar - dvs inga medlåntagare som inte bor med dig och sånt konstigt). De vill gärna att du har ett medelstort lån med ~50-70% belåning för bästa räntan.

Annars finns tex landshypoteket som är rätt vassa också

Optimala hos sbab är väl att man har en fastighet värd typ 25 miljoner och man vill låna typ 4 miljoner

Jag överväger att flytta min lön från Sparbanken till Nordea och samtidigt använda min bostad som säkerhet.
Är det någon som har erfarenhet av hur lätt det är att få ett samlingslån hos Nordea i en sådan situation?
Hur går proceduren till – betalar banken av mina befintliga krediter direkt eller måste jag göra det själv?
Jag har stabil inkomst och bostad, men mitt UC är inte så bra, så jag undrar om det ändå finns chans att få lån.

Jag ville flytta från Sparbanken till Nordea och samla alla mina kontokrediter (inte blancolån) på ett ställe. Rådgivaren fick alla uppgifter direkt från start: UC‑score, antal förfrågningar, kontokrediter, blancolån, bolån och bostadsvärde. Hon såg allt detta redan i första mailet och sa att det borde gå bra, och bad mig därför att skicka in alla dokument och gå igenom hela processen.

Till slut blev jag ändå nekad – på grund av samma förfrågningar som hon redan kände till från början. Helt onödigt slöseri med tid.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp