Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad är bäst, bilen som säkerhet eller inte vid billån?

Som titeln lyder: Vad är bäst, bilen som säkerhet eller inte vid billån?

Det borde vara med bilen som säkerhet kan man tycka, men kan inte se att man får bättre ränta för det. Väldigt många billån online marknadsförs som billån med är egentligen bara ett vanligt blancolån. Bilen står inte som säkerhet, tex Ikano hade det så för ett tag sen.

Vad har ni för erfarenheter?

Jag valde att ta ett blancolån då jag köpte bil privat. Köper man bil på firma så är det nog oftast bättre att ta ett billån, men man måste ju ha något att byta in också, eller 20 % att lägga kontant. Jag valde att sälja min förra bil själv, så jag hade inte haft något att byta in, och jag hade inte kunnat sälja den först och leta ny bil sen. Dock så hade jag rätt dåliga förutsättningar med 3,2 i UC och fyra betalningsanmärkningar, så jag har en ränta på 7,5 %. Den hade alldeles säkert varit mycket lägre på ett billån. Får försöka lägga om detta under hösten när min sista anmärkning försvinner.

Med bilen som säkerhet bättre, det räknas då inte in i lånesumman du har som blaco.. ganska ofta är räntan lägre och med lite tur så har man någon kampanjfinansiering så du kan komma undan med 0.10-0.95 ränta typ

Kan det vara så att det är främst för nybilslån detta gäller med lägre ränta?

Kan det vara så att det är främst för nybilslån detta gäller med lägre ränta?

Nja, de flesta kampanjerna jag sett har gällt hela utbudet man haft.

Med bilen som säkerhet bättre, det räknas då inte in i lånesumman du har som blaco.. ganska ofta är räntan lägre och med lite tur så har man någon kampanjfinansiering så du kan komma undan med 0.10-0.95 ränta typ

Så om jag har billån på 150 000 så räknas inte det in i min totala belåning om jag söker exempelvis bolån eller annat lån? Eller fyller man i att man har säkerhet i bil och lånsumman?

Det är ju ett lån det med, men inte blancolån

Skulle vilja påstå att det helt beror på vad man är ute efter, vilket som är bäst. Jag har tidigare alltid haft billån men dom bilarna har varit svårsålda då lånet ofta har varit högre än bilens värde och då blivit lite att man går back.
Den bil jag har nu finns det inga lån på och det är en trygghet att känna att man kan sälja den imorgon för 150 tusen om ekonomin skulle haverera fullständigt. Samtidigt som tidigare skribent skrev så är ju ett billån bättre på UC än ett blancolån. Min erfarenhet är att det i regel dessutom är högre ränta på blancolån än på billån.. Det beror nog som sagt helt på vad som är viktigast för en själv.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp