- Meddelanden
- 554
- Mottagna reaktioner
- 425
- Poäng
- 527
Man kan födas med missbruk om tex mamman missbrukar droger under graviditeten.Men födds människor verkligen in i missbruk? Nej. deras aktiva val och det drabbar alla oskyldiga runtomkring.
Men dom flests föds utan missbruk men vissa föds med att ha större anlag att börja missbruka pga arv. Har man tex många i släkten/familjen som är alkoholister så har den personen lättare för att få ett missbruk än en person som inte har alkoholister i släkten/familjen.
Det finns ingen som vaknar och tänker ”idag ska jag bli en missbrukar”. Det växer sakta men säkert fram genom att man får en kick som man kanske inte ens reflekterar över först, det enda man vet är att man mår bra för stunden och vill fortsätta må bra så man söker efter kicken igen. Ofta så ligger ångest bakom det att man söker efter en flykt från vardagen och man hamnar i en bubbla som man fastnar i.
Det är uppenbart att du har problem med spelmissbrukare för du blev utsatt för id-kap av din fd sambo. Men har du sånt agg så tycker jag du sk hitta ett annat forum eftersom detta forumet så är typ hälften spelmissbrukare och jag är en av dom. Vi vet att vårt missbruk är inget bra och har gjort illa många andra och oss själva. Men ingen av oss behöver ha sådan negativ energi som du har och väldigt taskig attityd.
Ts ville dela med en lösning som hen är nöjd med och hoppas att den ska gå i hamn. Då behöver du inte yttra dig om att något annat skulle vara en bättre lösning. Man ska peppa och stötta, annars kan man lika gärna vara tyst i en sån situation.
Så ett råd till dig.
Försök inte vara så bitter och försök släpp det som hänt och gå vidare i ditt liv och ta lärdom. Försök att vända på ditt halv tomma glas och bli lite mer positiv. Livet är för kort för att älta och vara bitter.