Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vågar jag berätta till mina föräldrar för andra gången?

Din skuld är så pass liten att det inte borde vara några problem att lösa det.
Lev snålt och ge dig fan på att betala bort lånen så är det fixat på ett år, du bor billigt och har generellt låga kostnader.

Berätta för dina föräldrar om ditt problem och var helt ärligt, halvsanningar gynnar ingen

Jag satt i din sits för flera år sedan men fortsatte spela och ljuga, det är inte värt det

Under sommaren dvs juni, juli fick jag ut cirka 30000kr i netto. Är 24 år, helt frisk psykiskt och fysiskt så jag jobbar så mycket jag kan och lite mer. Jag tänkte inte på sanering utan att jag själv skulle betala av 150k kr i min situation. Som jag nämnde tidigare är det en väldigt stor summa för mig så det känns tungt, därför jag frågar om lite insikt. Jag kommer att alltså inom kort framtid ha möjlighet att kunna jobba på 2 olika ställen (lager, äldreboende timvikarie) framöver. Fasta utgifter varje månad exklusive lån är 4271 kr, 149kr, 749kr 680kr. Detta är alltså för hyra, mobilabonnemang, internet och transport. Allt som blir över betalar jag av så mycket av mina lån som möjligt. Kommer det att vara några problem tror du om jag fortsätter som jag gör nuvarande?
Råd 1. Jobba inte ihjäl dig.
Du har låga fasta kostnader, lägg till 5-6k till för mat och annat viktigt så ligger du runt 11-12k i utgifter i månaden. Tjänar du 30k ut i månaden, så är du skuldfri snabbt. Betalar du 10k i månaden så kommer du vara klar inom 2 år.

Vet hur du känner,för mig började det med Vegas många många år sedan efter det Hold Em sedan video slots,låg back 10-15k varje månad sista 10 åren som du säger så vill man vinna tillbaka vilket är en sjukdom bara att inse,psykisk ohälsa depression samt spel det hör tyvärr ihop. För mig gjorde alkholen det ännu värre nu i efterhand men man ville vell fly verkligheten. Gifte mig för 8 år sedan även då spelade jag å lånade. Fick första ungen -18 å andra -22. Förra året släppte jag allt och erkände för frugan,värsta jag varit med om men pallade inte mer det kunde gå dagar utan att sova och på det skift jobb. Ett tips är att jämka du kan få ut 3-5k mer i månaden vilket är ca 40 k per år med tanke på den "lilla" skulden du har så kan du vara skuldfri inom 2 år om du verkligen vill.
Jag relaterar väldigt mycket av det du berättar, jag är tacksam och blir lite glad att du delar med dig av din historia. Låter kanske lite udda att bli glad när det handlar om sådant men det jag tänker på är att det finns andra som har varit i liknande eller värre sits än mig som har tagit sig igenom eller försöker ta sig igenom det och göra sitt bästa. När jag läser om folk som är skuldsatta och hur de försöker ta sig igenom ökar min motivation.

Jag brukade fantisera om hur mitt liv kunde ha varit om jag gjorde saker och ting lite annorlunda men nu sitter jag och tänker på hur mitt liv kommer att se ut när jag bestämde mig för att ta tag i detta. Hur mycket ro mer fridfullt livet kommer att vara.
Jag har även insätt att när jag bestämde mig för förändring slutade jag märka av stress, hjärtklappning, lättnad och bättre minne. Vilket jag även har tänkt på en hel del att vissa grejer under mitt spelmissbruk kommer jag helt enkelt inte ihåg, det måste ha något med flight or fight någon form av trauma eller jobbig situation som man går igenom och hjärnan försöker skydda sig från det. Vill återigen tacka dig att du har tagit dig tid och delat med av vad du har gått igenom samt dina tips. Mår mycket bättre när jag får konfirmation och får höra från er andra att jag kan bli skuldfri inom ett par år om jag verkligen vill.

Din skuld är så pass liten att det inte borde vara några problem att lösa det.
Lev snålt och ge dig fan på att betala bort lånen så är det fixat på ett år, du bor billigt och har generellt låga kostnader.

Berätta för dina föräldrar om ditt problem och var helt ärligt, halvsanningar gynnar ingen

Jag satt i din sits för flera år sedan men fortsatte spela och ljuga, det är inte värt det
Jag har märkt att jag lever bra i övrigt och billigt. Det är som du säger jag har låga kostnader utöver det ”shoppar” jag nästan aldrig utan när jag handlar något brukar det vara nödvändigt eller har något jag har behov av. Jag tacksam över att jag är en sån, jag tror att det hade blivit mig mycket svårare för mig annars. Jag försöker leva så snålt som det bara går, med allt. Det blir en läxa för mig men en värdefull läxa så jag inte gör samma misstag igen.

Jag har redan gjort mina föräldrar medvetna om min situation och som många andra som har gått igenom liknande var det extremt jobbigt. Att jag ljuga för mina föräldrar under en lång period som alltid har tagit hand om mig och gjort sitt bästa och vill sitt bästa för mig, det gjorde verkligen ont i hjärtat och jag tror att det gjorde ont i deras hjärtan också. Jag kunde känna av hur besvikna dem var på mig men främst ledsna. Jag kände och känner mig fortfarande lite värdelös och ibland önskar jag att mina föräldrar hade en bättre son än mig. Men det något man får leva med och göra det bästa av situationen.
Tack för din insikt, jag uppskattar det verkligen.

Råd 1. Jobba inte ihjäl dig.
Du har låga fasta kostnader, lägg till 5-6k till för mat och annat viktigt så ligger du runt 11-12k i utgifter i månaden. Tjänar du 30k ut i månaden, så är du skuldfri snabbt. Betalar du 10k i månaden så kommer du vara klar inom 2 år.
Kan du ge exempel på det du menar med annat ”viktigt” för mig så kan jag inte komma på något som är ”viktigt” förutom mina fasta kostnader för att ha tak över huvudet samt mat för överlevnad finns det inget annat jag kan komma på. Ber om ursäkt i förväg om jag låter lite naive men jag har alltid levt minimalistiskt. När det kommer till mat brukar det ligga på 1000-2000kr per månad och jag försöker alltid handla smart och när det finns lämpliga erbjudande, inget ute mat eller hembeställning. Den budgeten för mat klarar jag mig på.
Tack för din respons, mår mycket bättre och blir lättnad när jag ser att flera nämner att jag kan bli skuldfri i min nuvarande sits om jag vill inom ett par år.

Något som kan vara väldigt nyttigt är att gå på möten, antingen på plats om det finns i närheten eller distans, jag tycker dom har hjälpt mig otroligt mycket, bara att få dela med sig och få höra andras historier är skönt på ett sätt.

Kan du ge exempel på det du menar med annat ”viktigt” för mig så kan jag inte komma på något som är ”viktigt” förutom mina fasta kostnader för att ha tak över huvudet samt mat för överlevnad finns det inget annat jag kan komma på. Ber om ursäkt i förväg om jag låter lite naive men jag har alltid levt minimalistiskt. När det kommer till mat brukar det ligga på 1000-2000kr per månad och jag försöker alltid handla smart och när det finns lämpliga erbjudande, inget ute mat eller hembeställning. Den budgeten för mat klarar jag mig på.
Tack för din respons, mår mycket bättre och blir lättnad när jag ser att flera nämner att jag kan bli skuldfri i min nuvarande sits om jag vill inom ett par år.
Medicin, mat, hygien artiklar eventuellt resekort, hemförsäkring.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp