Värdera om huset med dåligt kreditbetyg

Jag undrar en sak som jag hoppas någon kan svara på.
Jag och min man bor i ett hus, vi står båda på lånen 50% var. Min man vill få huset värderat av banken för han är säker på att huset är värt mer än vad vi har i lån och jag är helt med honom på det. Och får vi en bra värdering så kan vi säkert bli av med topplånet. Men frågan är om banken tar hänsyn till mitt uc betyg, som ligger på 12,9% just nu och jag har ca 700 000:- i blanco lån. Jag är rädd att banken säger nej pga mina gamla synder. Eller hur funkar det hos banken när man ska lägga om lånen.

Alldeles för lite information för att kunna besvara din fråga. Mängd lån står i förhållande till inkomst. Betalningsanmärkningar? Ff? Sammanlagda inkomster och lån?!

Sen beror det även på hur länge sedan det var när ni köpte huset?

En omvärdering kan göras högst vart femte år, enligt Finansinspektionens regler.
Har ni köpt er bostad före 1 juni 2016 kan ni göra omvärderingen tidigare – likaså om det har skett en ”omfattande värdeförändring” av bostaden.
Övriga frågor är svårt att besvara då det är flera faktorer som spelar in samt att mer uppgifter skulle behövas som tidigare svarare skrev.

Vi har bott i detta huset i 16 år. Gjorde en värdering för ca 10 år sedan.
Det jag är rädd för är att dom gör en kreditupplysning på mig i samband med att dom lägger om lånen. Jag har inga betalningsanmärkningar eller liknande bara mycket i blancolån och kasst Uc betyg (12,9%) Och ganska många förfrågningar (10 st) min man har en bra kredithistorik och är väldigt skötsam.
Jag vet inte vad Länsförsäkringar har för rutiner när dom bara ska lägga om befintliga lån.
Vi ska inte låna upp mer på huset utan vill värdera huset för att bli av med topplånet.
Vi har aldrig lånat upp på huset sen vi byggde det för 16 år sedan.

Senast ändrad:
Det jag är rädd för är att dom gör en kreditupplysning på mig i samband med att dom lägger om lånen. Jag vet inte vad Länsförsäkringar har för rutiner när dom bara ska lägga om befintliga lån.
Vi ska inte låna upp mer på huset utan vill värdera huset för att bli av med topplånet.

Jaha okej. Då borde det inte vara några problem. Gjorde samma sak för ett antal år sedan, men banken gjorde ingen kreditupplysning utan fick huset omvärderat och fick in Topp lånet på bolånet. Idag är hela bolånet betalt då jag löste in det som var kvar.

Senast ändrad:
Ökade lånet via Handelsbanken i samband med en renovering och ingen UC togs. Som de andra i tråden påpekar så spelar mycket annat in, även hur stor inkomsten är i förhållande till nuvarande värde etc.
Om det var 10 år sedan så borde det ju ha hänt en del. K/T talen kan man ju använda som en indikation här för en kommun i skåne: https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/skane-lan/lomma/#/villor/arshistorik-prisutveckling
Om huset var värt låt oss säga 1 milj 2004 i exempelstatistiken så har det gått upp ca 250 % till 2,5 milj 2020. Värderingar brukar inte springa iväg speciellt mycket från k/T trenden om det inte är mycket speciella objekt.
Oftast brukar storbankerna ha en utsedd mäklare som ger ett mycket konservativt värde. I mitt eget fall satt jag i en villa som vid tidpunkten garanterat var värd en bit över 5 milj men som utsedd märklare värderade till endast 4,5 milj.
Flertalet mäklare erbjuder ju gratis värdering så kontakta dem först och se vart offerterna landar för att ha med sig i bagaget när den maffia-associerade mäklaren dyker upp!

Ok tack för att ni svarade, väldigt tacksam! Vi ska börja med att lägga om alla golven i bottenvåningen sen blir det att värdera huset och hoppas på en bra värdering så vi kan baka in topplånet i bottenlånet.

Det jag är rädd för är att dom gör en kreditupplysning på mig i samband med att dom lägger om lånen. Jag har inga betalningsanmärkningar eller liknande bara mycket i blancolån och kasst Uc betyg (12,9%) Och ganska många förfrågningar (10 st) min man har en bra kredithistorik och är väldigt skötsam.
Jag vet inte vad Länsförsäkringar har för rutiner när dom bara ska lägga om befintliga lån.

Du ska räkna med att dom tar uc. Dom som klarat sig utan det är mest fel från banken.

Jag har varit i kontakt med vår bank ( Swedbank) det är dax binda om vårat hus lån , och jag frågade dom just om detta med kreditupplysning, fick till svar att vid en ny räntebindning tar det ej någon uc, utan bara om man vill utöka ...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp