Värdeminskning - hur dåligt?

Hej! Vi köpte ett hus sommaren 2021, för ett och ett halvt år sedan. Betalade 3,4. Det var väl med facit i hand ett risigt läge att köpa hus i. Jag vet inte vad huset är värt nu men hör och läser om värdeminskning på 10, 20 upp till 30 procent. Vi har inga som helst planer på att flytta eller sälja - kanske bor vi kvar hela livet, vem vet.

På så sätt är det alltså ingen fara. Men ändå: hur dåliga "nyheter" är detta för mig (och alla andra i liknande situationer)? Vilka följder kan det få? Svårare att låna upp huset framöver gissar jag men mer?

Jag vill mest bara veta hur pass "orolig" man ska vara över saker och ting och vad man eventuellt kan göra för att förebygga framtida problem. Har inget grundintresse för "bostadsmarknaden" eller så, som ni märker - vill mest bara leva på i lugn och ro men helst utan större ekonomiska bekymmer (det har jag haft så det räcker och blir över).

Pratade med min bank om just det för bara någon månad sedan. Och hon sa att i allra värsta fall kan man behöva lösa lånet om huset blir alldeles för högt belånat i förhållande till marknadsvärdet. Men det var ljusår bort trodde hon eftersom marknaden går upp och ner, men räntehöjningar och högre amortering kunde också vara en realitet då man blir en högriskkund helt plötsligt.

Okej, det lät ju verkligen som en domedagsprognos :oops:

Pratade med min bank om just det för bara någon månad sedan. Och hon sa att i allra värsta fall kan man behöva lösa lånet om huset blir alldeles för högt belånat i förhållande till marknadsvärdet. Men det var ljusår bort trodde hon eftersom marknaden går upp och ner, men räntehöjningar och högre amortering kunde också vara en realitet då man blir en högriskkund helt plötsligt.

Det stämmer inte, där ljög hon eller var dåligt insatt

Kreditgivaren har rätt till betalning av en bostadskredit i förtid på grund av försämrad säkerhet endast om säkerheten har avsevärt försämrats till följd av någon annan orsak än en allmän prisnedgång på den relevanta marknaden”

Däremot så har man ju 0 chans att byta bank och lär få betala listräntan, utan någon möjlighet att förhandla till sig någon rabatt

Halkar man sen efter med betalningar så lär dem vara väldigt snabba med att säga upp lånet.

Om man tänkt bo kvar ett tag är det ingen fara på taket alls skulle jag säga. Marknaden kommer vända, kanske inte under 2023 men jag tror att det kommer börja gå uppåt åtminstone 2024...

Tror också på en återhämtning 2024 alt 2025. Börsen verkar dock vara betydligt positivare :)

Så länge man inte ska sälja så spelar ju inte värdet någon roll.

Tack för svaren! :tummen:

Vi har bunden ränta på 1,3% fram till och med sommaren 2024 vilket ju varit tacksamt, hoppas det värsta är över när den ska omförhandlas. Att det kommer bli betydligt högre än 1,30% får vi dock börja ställa oss in på.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp