Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Väldigt höga lån och mår fruktansvärt dåligt av det.

Hejsan,

Vill mest prata av mig för jag mår så dåligt av situationen jag befinner mig som jag helt och hållet satt mig själv i.

Jag har haft en hel del trassliga år med djupa depressioner där jag började ta lån för att på något sätt låtsas ha ett liv jag inte hade. Jobbade inte utan var väldigt självdestruktiv. I alla fall om vi spårar fram till en 8 år senare så fick jag ordning på mina skulder, men åter igen tog jag dåliga lån/krediter då livet vändes upp och ner åter igen.

Men så nu idag 2025 så har jag alltså inga krediter.
Har ett mobilabonnemang på enbart 195 kr. Telefon köpte jag själv för att slippa ha en onödig dyr telefon på abonnemanget. Köpte den begagnad för inte så dyr summa. Jag har sagt upp mitt gymkort och tränar med hantlar hemma vilket funkar bra. Jag cyklar till mitt arbete och såldeles behöver jag inte köpa något busskort.

Jag har alltså inte mycket utgifter och skulle levt ett fantastiskt bra liv rent ekonomiskt om det inte vore för mina enorma lån som jag samlat ihop om att det skulle bli billigare.

Jag betalar följande varje månad själv:

Medme bank AB - 3243
Rersusbank 4222 kr.
Detta totalt blir 7465. Det är för mig väldigt mycket pengar utöver hyra som( för min del) kostar 4800 cirka, sen el bredband försäkring på det.

Min totala kostnad varje månad landar på cirka 13.000

Jag får ut 25800 cirka efter skatt.
Kvar får jag 12861 när allt är betalt och klart då är inte maten inräknad heller.

Jag vill absolut inte framstå som girig ”bara 12861 kvar” utan jag hade ju kunnat haft det så väldigt mycket bättre om jag slapp betala 7465 varje månad.

Mina lån ligger på cirka 700.000 allt som allt vilket i sig ger mig sådan ångest med för det är så mycket pengar.
Jag har sånt självhat och hatar mig själv för det är jag som skapat min kassa ekonomiska sits.
Vad får ni ut själva ni som har större lån? Någon som känner igen sig?

Tycker du ska prata med en psykolog, du klarar dig så de räcker och blir över och så illa är det inte.

Amortera extra på ditt dyraste lån. Håll koll på ditt kreditbetyg (kolla i Kreddy-appen som är gratis) och sök så småningom ett samlingslån för att ev få ner månadskostnaden och räntan. Ta ett extrajobb om du kan. Gör medvetna val, slösa inte pengar på onödiga köp, var ihärdig och ska du se att du kan halvera dina månadskostnad.
Många har betydligt sämre utgångsläge än dig och lyckats.
Satsa även på att spara till en buffert och köp inte saker på kredit/faktura. Ta inga nya lån/krediter bortsett fr ett bättre samlingslån.
Mina lånekostnader per månad ligger på ca 15-16 000 kr!

Vad ligger din ränta på båda lånen? Bra månadskostnad må jag säga för den summan, har lika förutsättning som dig men betalar ca 9.000:- varje månad för alla lån.

Jag tror du måste försöka "programmera om" dig lite och hur du själv ser på din lånesituation. Inte för att förminska den eller dig, utan för att ge dig mer realistiska perspektiv på läget som kan inspirera handling och mota tillbaka den förödande känslan av hopplöshet.

Du befinner dig (enligt mitt sätt att se det alltså) ekonomiskt i en väldigt bra position som ger stort handlingsutrymme. Många (förmodligen de flesta här) skulle drömma om att "bara" ha 700 K i blanco (till hyfsade räntor dessutom), små fasta månadsutgifter (sjukt bra jobbat där!), inga krediter och ha typ halva lönen kvar efter att allt är betalt varje månad. Inte ens om jag lyckades betala bort alla mina lån om 10-12 år skulle jag ha 12-13 K över varje månad. Jag tror faktiskt du ligger bättre till än de flesta svenskar (vi här är ju inte helt representativa) överlag.

Följ bara @Myra plan där (amortera extra kanske 5 K på det minsta lånet varje månad och spara några tusen i månaden på ett investeringssparkonto typ) så kommer du snart se och känna att lånen minskar och grunden till en framtida förmögenhet börjar formas sakta men säkert.

Senast ändrad:
Amortera extra på dina lån, börja med det minsta. Jag förstår att det inte kul men 700.000kr kommer ta ett tag att betala av och du kommer betala en ansenlig mängd i bara ränta.

8,5 ränta på 700.000kr är i slutändan 450.000kr. Kommer att ta dig 12 år, förutsatt att du fortsätter att betala ca 7500 i månaden.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp