Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vägens ände

Hej!

jag har i skrivande stund fruktansvärd ångest. Har mer eller mindre levt med ångest större delen av mitt liv. Har likt många här ett beroendeproblematik där jag missbrukat allt från spel, sex, alkohol och droger. Huvuddrogen har tyvärr varit spel om pengar för min del.

Jag bor tillsammans med min fru och våra två små barn i radhus och lever utåt sett ett ordnat liv. Träffade min fru 2014 och har under förhållandets gång ljugit gång på gång om pengar och försatt oss båda i en svår ekonomisk situation. Vi jobbar inom offentlig verksamhet båda två och har cirka 500 k vardera i årsinkomst. Efter att ha betalat alla räkningar samt matpengar insatt på hushållskontot har vi cirka 4000 kr kvar. Detta förutsätter dock att jag vid sidan av mitt vanliga kontorsjobb också arbetar extra varje helg kl. 7-14.

Ingen av oss mår bra av situationen och jag känner att jag snart bränt ut mig. Ibland känner jag bara för att kasta in handduken och släppa allt till KF men så tänker jag på barnen och min fru och slår direkt bort tanken. Jag vet hur mycket min fru älskar vårat radhus som vi köpt. Jag har reggat mig på spelpaus och lämnat över BankID till min bror som sköter det där. Min fru vet inte om att jag skaffat några nya mindre lån och att jag tecknat några mobilabonnemang.

Såhär ser skulderna ut:

SEB bolån 1,5 miljoner
SEB privatlån 330 000 kr ränta 4% klar 2027
SEB medlemslån 100 000 kr ränta 4% klar 2024
BraBank 220 000 kr ränta 8% klar 2024
Banknorwegian 240 000 kr ränta 14% klar 2035
Fairlo 100 000 kr
Avida 80 000 kr ränta 12%
Holm bank 30 000 kr ränta 7% klar 2027
Happycash 6000 kr
Klarna 57 000kr klar 2023
Northmill kontokredit 25 000 kr
Northmill reduce 50 000 kr
Telia finance 30 000 kr klar 2024
Halebop abonnemang 1400kr/mån klar 2023
Telenor 2200kr/mån klar 2023
Tele2 500kr/mån klar 2023

Totalt cirka 1,2 miljoner

Jag gör uttag varje månad på avida om 800 kr och fairlo om 1000 kr för att få det att gå runt. Jag betalar cirka 30 000kr/mån för mina lån och abonnemang, hade vi inte tjänat bra och jag inte jobbat extra hade det ej gått. Brabank och SEB medlems lån betalar jag tillsammans 10 000kr/mån och mobilabonnemangen betalar jag cirka 4000kr/mån. Klarna betalar jag 3000kr/mån. Om jag håller ut till 2024 kommer jag frigöra 17 000 kr/mån för dessa.

Jag ska testa att ansöka om samlingslån augusti 2022 via advisa/lendo då jag och min fru har noll förfrågningar. Har 900 k synligt på UC, inga kreditkort och 58k i underskott. Vill samla banknorwegian, avida, northmill, holmbank, fairlo och klarna. Detta förutsätter dock att jag blir beviljad samlingslån utan lösenkrav. En annan lösning är att testa wästgöta finans i augusti 2022 då jag har noll förfrågningar på bisnode.

Allt detta känns så jobbigt men jag måste orka ett tag till. Några tips/motivation/råd? Tacksam för att du tagit dig tiden och läst och tack på förhand för eventuella synpunkter.

Hej!
Jag förstår ångesten. Har känt samma under hela mitt liv.
När det gäller er ekonomi så verkar det inte så hemskt! Ni har 4000kr när allt är betalt? Så släng 2000kr på fondsparande och 2000kr på buffert.
Sluta spela! Ta bort onödiga abonnemang och andra kostnader. Kör snöbollstekniken och släck smålån.
sök hjälp för spelandet! Tror det är mycket svårt att ändra beteendet utan hjälp.
Jämnkar ni? Om inte gör det. Var mån om din hälsa! Att bli utbränd och sjukskriven hjälper er ekonomi föga.
Det kommer att lösa sig!
Jag har idag 1,1 i blanko. 1,1 i bolån. Själv på en inkomst. Ca 20t går åt lån varje månad. Efter årsskiftet kommer jag att vara nere i 17t osv. Så håll ut och sök hjälp.
Lycka till!

Jag tycker inte det ser kör ut med tanke på era höga inkomster. Blanco på 1.2 mille är mycket men går ju att hantera när man är två stycken. Kolla upp så att du har maximal återbetalningstid på dina stora lån annars försök lägga om dem för att få ner månadskostnaderna så du kan köra snöbollsmetoden. Ta betalfria månader där du kan. Skattejämkar ni båda två? Spelar du fortfarande?

Nej spelar inte just nu. Kan man lägga om sina lån? Vad betyder det att skattejämka? Får ofta höra att ”de inte så illa”. Men jag orkar inte ha två jobb mer och jobba 7 dagar i veckan har gjort det i tre år. Tack för era tips!!

Nej spelar inte just nu. Kan man lägga om sina lån? Vad betyder det att skattejämka? Får ofta höra att ”de inte så illa”. Men jag orkar inte ha två jobb mer och jobba 7 dagar i veckan har gjort det i tre år. Tack för era tips!!
Alltså när man kikar på dina lån så ska några vara färdigbetalda 2024 exempelvis alltså du har kort återbetalningstid. Ring dessa banker och kolla om de kan förlänga återbetalningstiden till ex 10 år istället för 3-4 år. Du kommer få ner dina månadskostnader isåfall även om du totalt sett kommer betala lite mer ränta (fördel för banken) och således får du loss lite mer kapital så du kan köra snöbollsmetoden. Beta av de minsta skulderna först. Du kan nog få ner din månadskostnad ordentligt bara du hör dig för med några av bankerna. Eventuellt kan du då också kanske slippa jobba extra på helgerna längre fram.

Angående skattejämkning. Finns en bra tråd här på forumet som visar hur det funkar och hur du ska göra när du skickar in ansökan till skatteverket.

Sök jämkning (se länk ett par meddelanden upp) . Försök att få betalningsfria månader, kolla om möjlighet att förlänga lån för att få ner månadskostnaden och kör på snöbollsmetoden (finns info på forumet).

Det första jag tänkte när jag läste det du skrivit var att du ska ringa bankerna och be dom höja återbetalningstiden till max.
Då blir dina nya månadskostnader:

SEB 1: ca 3300:-
SEB 2: ca 1000:-
BraBank: 3150:-
Norwegian: 3200:-
Avida: 960:-

osv osv…

Det ska inte göras några nya UC-förfrågningar när man bara vill öka återbetalningstiden.

Överväg det, det blir många tusenlappar varje månad. 30.000 för dessa lån som inte har allt för höga räntor är inte nödvändigt. Anledningen till dina höga lånekostnader är de korta återbetalningstiderna. Och det är väl bra att ha så kort tid som möjligt men inte om man inte går runt. 4100:-/mån bara för 3 mobilabonnemang är ju sjukt dyrt också. Försök betala bort dom så snabbt du kan.

Kör snöbollsmetoden (googla på det)
Lägg om alla dina lån som går att lägga om, ring runt och fråga om du kan få längre återbetalningstid (kan säkert frigöra nån tusing i månaden bara det)
Utnyttja betalfria månader för att antingen lägga undan som buffert och ha när det är kris eller 50% på buffert 50% pytsa in i andra lån.
Ring och förhandla om räntan.

De flesta av oss här ligger back med mer än 4000 kr i månaden. Förstår att du känner att situationen är ohållbar men den är långt ifrån omöjlig. Det fixar sig!

Håll dig flytande tills det är dags för samlingslån och skulle du få det så är det bra att din bror hanterar diverse återbetalningar på dina lån så inte du "råkar" spela bort pengarna.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp