Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vägen till en stabil ekonomi utan skulder

God fortsättning alla!

Här kommer en uppdatering för december 2023:
Beloppet inom parentes är ursprungsbeloppet för lånet när det togs.

Lån 1 (7.6%)
370.429 kr (400.000)
Kostnad: 4.770 kr varav 540 kr amortering
Övrigt: ca 1.800 kr i kostnad för amorteringsfritt år

Lån 2 (10.39%)
297.197 kr (350.000)
Kostnad: 2.680 varav 140 kr amortering

Lån 3 (9,45%) - Nytt lån som togs i november 2023 för att samla lån och krediter
180.000 kr (180.000)
Kostnad: 1.960 varav 0 kr amortering

Lån 4 (7.95%)
52.400 kr (100.000)
Kostnad 1.537 varav 1.190 kr amortering

Lån 5 (9.55%)
37.000 kr (55.000)
Kostand: 754 kr varav 458 kr amortering
Extra amortering: 1.500 kr

Lån 6 (7.95%)
Klar! (28.000)
Extra amortering: 1.160 kr

Lån totalt: 937.026 kr
Kostnad/mån: 12.861 kr varav 1.866 kr amortering
Extra amortering: 1.500 kr

Övrigt:
Sparat 10.000 kr i en nödbuffert

Sådär! Det känns bra att äntligen vara igång med "skuldboken" och se siffrorna svart på vitt. Väldigt skönt också att vi äntligen har sparat ihop en första buffert för nödsituationer så vi inte behöver låna när det krisar. Frugan och jag har även gjort en budget för året vilket var en rejäl kalldusch men definitivt en nyttig reality check. Nya sparkonton har upprättats för bil, semester och ett övrigt för diverse nöjen/konsumtion som behöver sparas till.

Den totala lånebördan är stor, faktiskt väldigt stor, men som ni ser har vi betalat ner rätt många tusenlappar så det går åt rätt håll. Vi har medvetet valt långa betaltider på samtliga lån för att kunna amortera mer på de mindre lånen med extra inbetalningar. Detta gör också att om vi kan vara flexibla de månader vi har högre utgifter än vanligt, t.ex. om bilen går sönder eller något annat kostsamt. Likaså om vi har lägre utgifter kunna amortera extra mycket eller spara långsiktigt.

Hur tänker ni kring sparande konta extra amorteringar nu när vi har en "första hjälpen"-buffert på plats?
Verkligen bra jobbat!
Ni har dubbelt så mkt i lån än oss men betalar 6 k mindre per månad.
Jag tänker att ni fortsätter bygga på er buffert och samtidigt som ni prioriterar att få bort lån 5 och sen lån 4
Bra med extra sparkonton. Vi har följande med automatisk överföring

Bil 500kr/mån
Buffert 600kr/mån
Extra Här varierar det, det är pengar fr extrajobbet som landar här
Semester 1100kr/mån
Jul 300kr/mån

Tyvärr behöver vi ta av dessa konton men målet är att nån gång ska pengarna stanna där.

Ser vettigt ut och snart är ni ett bättre läge när de två mindre skulderna har betalats av och ni kan lägga det på amortering.
Vi har gjort en separat buffert för huset och en för allt annat och vi försöker hålla runt 25k totalt. Hade försökt öka bufferten lite om den legat på 10k.
En överslagsuträkning: Om ni ökar bufferten från 10k till 30k i buffert så är det en kostnad ca 100k per månad (10% lån, 3,75% sparande) vilket inte så farligt.
Allt är trasigt nuförtiden då vi inte vill lägga pengar på att laga trasiga saker som ändå går att leva med. Trasig ac i ena bilen. Strul med automatlådan i andra( fungerar att köra med).
Lite nergånget i huset och det hade varit trevligt att måla om och lägga nytt golvs osv. Om vi hade haft kreditkort så hade vi förmodligen reparerat och köpt in nytt för att ersätta trasiga saker och skuldsättningen blivit högre.

God fortsättning på det nya året!

Har varit lite dålig på att uppdatera och tappade ärligt lite fokus här.
Skulderna har fortsatt betalats på enligt plan och inga nya lån har tagits. Däremot lite omförhandlingar och byten för att få bättre ränta. Tänkte skriva mer om det i kommande inlägg.

Tack alla som svarade på hur ni tänker kring era buffertar, väldigt intressant läsning och kul att se att vi tänker lite olika.

@Tomtom72 Snyggt! Gillar hur du lagt upp det med ett lite mer akut buffertkonto och ett långsiktigt. Har du ett eget pensionspar utöver de vanliga (premie, tjänst) ?

@Myra Bra input, som vanligt! Vi har nog absolut utrymme att betala lite mer i månaden för att snabbare bli av med "skiten" ;-)
Som det ser ut nu är planen att vara helt skuldfria om 6 år, men kanske 7-8 år är mer realistiskt om man tar höjd för att saker händer , vilket det gör...
Tog vara på ditt tips och kollade över våra automatiska överföringar. Höjde bufferten för bilen och husdjuren, vilket visade sig vara ett smart drag. Tack igen!

@sarkostik Tack, ja men precis det är tanken! Skönt också att ha 2 mindre lån att hålla reda på och som stökar ner vår UC.
Hade vi haft hus hade detta varit ett bra upplägg för oss också! Och faktiskt något vi skulle tänkt på när vi hade hus. Nu bor vi i bostadsrätt och de största (oförutsedda) utgifterna vi haft hittills var när torktumlaren slutade fungera.
Men absolut 30 000 hade varit fint att ha även nu! När vi hade vårt hus gick allt sönder under första året kändes det som.. :facejoy:
När du skriver 100k per månad för att öka bufferten kontra lån, menar du då 1000 kr? 100 000 får vi nog svårt att spara i månaden, tyvärr! :cool:

Edit: Såg nu att det var nästan ett år sedan sist jag skrev här. Ska bli intressant att se vad som hänt med skulderna under dessa 12 månader!

Senast ändrad:
När du skriver 100k per månad för att öka bufferten kontra lån, menar du då 1000 kr? 100 000 får vi nog svårt att spara i månaden, tyvärr! :cool:

Det var otydligt inlägg och stavfel av mig. Det jag menade var att ett ökat buffertsparande istället för att amortera av på lån, innebar en kostnad på ca 100kr per månad.

Härligt att det går framåt!

Det var otydligt inlägg och stavfel av mig. Det jag menade var att ett ökat buffertsparande istället för att amortera av på lån, innebar en kostnad på ca 100kr per månad.
Aha okej, då är jag med! Ja det tål absolut att tänkas på. Tack för tipset!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp