- Meddelanden
- 6
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 1
Inte som enskild näringsidkare när jag undersökte det för några år sedan. Då var AB enda alternativet.
Inget är omöjligt, men det måste finnas ett värde i det för KFM. Aktierna är inte värda något såvida du inte driver företaget (om du nu inte lyckas bygga ett företag som tjänar pengar utan dig). Så risken att aktierna ska utmätas är låg till ingen.
Den gränsen finns ju dock för alla, oavsett skulder eller ej. Du får "crowdfunda" (be familj och vänner om hjälp). Det är inte omöjligt, jag har som sagt själv gjort det...
Okej för överallt jag läser på nätet så står det att man kan få f-skatt som enskild näringsidkare sålänge man inte har skatteskulder eller något sådant.
Aktierna i företaget kan fortfarande vara av värde imo även om det inte är ett företag som tjänar pengar åt/utan dig. Tänk dig en firma som utför service av något slag som har skaffat sig en kundbas med återkommande kunder, det hade dom kunnat auktionera ut till någon annan i samma bransch för värdet sitter i kundkontrakten i det fallet. Eller t.ex. ett mjukvaruföretag som byggt någon typ av mjukvara som ett företag som sysslar med utveckling kan köpa för värdet sitter i programkoden.
Gällande ihopsparingen av pengarna är väl min undran mer om det ens anses lagligt att spara undan 25k på detta viset när man har skulder? Jag menar inte att det är svårt (även om det såklart tar betydligt längre tid om man har utmätning med tanke på utrymmet som finnes för sparande under sådan period). För du kan ju inte hamstra 25k på hög i privatkontot för kfm tar pengarna från så då får du ju starta ett konto i skymundan från kfm liksom..
Senast ändrad:
Finns det något färskare än 2004?