Utveckling bostäder (prisutveckling)

Hej,

Finns det någonstans där man kan se hur mycket lägenheter och villor har gått upp i pris i städerna?

Alltså typ 3 6 och 12 månader?

Tack! Bra länk.

Intressant att både lägenheter och villor gått ner i pris senaste. Visserligen lite men ändå.

Brukar det inte hända på hösten/vintern?

Brukar det inte hända på hösten/vintern?

Jag tycker det varit halvsvajjigt där jag bor bra länge. Generell trend uppåt men kan gå ner lite då och då, eller stå still..

Det är bra om priserna på bostäder fortsätter att gå upp, ju mer desto bättre.

Anledningen är att räntorna kommer att höjas förr eller senare, en tidsfråga bara. Då kommer det att gå ner ganska kraftigt.

Vem kommer att ha råd köpa villor för upp till 10.000.000 med amorteringskrav, insats på 15% OCH dessutom ganska många tusenlappar i ränta varenda månad.

Det är bra om priserna på bostäder fortsätter att gå upp, ju mer desto bättre.

Anledningen är att räntorna kommer att höjas förr eller senare, en tidsfråga bara. Då kommer det att gå ner ganska kraftigt.

Vem kommer att ha råd köpa villor för upp till 10.000.000 med amorteringskrav, insats på 15% OCH dessutom ganska många tusenlappar i ränta varenda månad.

Det finns väl en klick i varje stad som fixar det. Annars får det väl säljas billigare med restskuld

Det finns väl en klick i varje stad som fixar det. Annars får det väl säljas billigare med restskuld

Många slipper väl det som tur är, man har ju 15% i kontantinsats så att såvida huset inte tappar 20% eller mer i värde så blir det lugnt. Riktigt så illa tror jag inte det kommer bli.

Sverige som land har en befolkningsökning på ca 1% per år. Sedan 2000-talets början har vi blivit nästan 1,5 miljoner fler invånare i Sverige. Man bygger inte bostäder i samma tempo så det kommer nog se stabilt ut ett par år till. Jag tror att priserna på fastigheter kommer att gå upp med 5 till 10% under 2022 vilket får ses som bra.

Många slipper väl det som tur är, man har ju 15% i kontantinsats så att såvida huset inte tappar 20% eller mer i värde så blir det lugnt. Riktigt så illa tror jag inte det kommer bli.

Sverige som land har en befolkningsökning på ca 1% per år. Sedan 2000-talets början har vi blivit nästan 1,5 miljoner fler invånare i Sverige. Man bygger inte bostäder i samma tempo så det kommer nog se stabilt ut ett par år till. Jag tror att priserna på fastigheter kommer att gå upp med 5 till 10% under 2022 vilket får ses som bra.

Jag minns inte hur villkoren är skrivna, men bara säkerhetsförsämring är grund för uppsägning. Tror jag.

www.booli.se

För att värdera sitt eget hus brukar jag dock köra hemnet, söka på område och bostadstyp, och sen senaste slutpriser.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp