Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Utslag Kronofogden

Hej!

Skulle behöva få lite hjälp och tips gällande utslag och överklagan.

Idag fick jag brev med 2 st utslag för krav från tele2/renta.

Nu tänkte jag begära ändring av beslutet alternativt gå till domstol för att undvika få ett "aktiv utslag"

Finns det någon som har liknande erfarenhet när det gäller överklagan och hur det brukar se ut/hur det gått vidare?
Vad blir det för kostnader ifall man begär om ändring/överklagar i domstol?

Båda Kraven handlar om ca 2.000 kr sammanlagd.

Mvh F

Hej!

Skulle behöva få lite hjälp och tips gällande utslag och överklagan.

Idag fick jag brev med 2 st utslag för krav från tele2/renta.

Nu tänkte jag begära ändring av beslutet alternativt gå till domstol för att undvika få ett "aktiv utslag"

Finns det någon som har liknande erfarenhet när det gäller överklagan och hur det brukar se ut/hur det gått vidare?
Vad blir det för kostnader ifall man begär om ändring/överklagar i domstol?

Båda Kraven handlar om ca 2.000 kr sammanlagd.

Mvh F
Du skulle ha överklagat när delgivningen kom, nu har du ju redan ett aktivt utslag. Betala så är du prickfri om tre år.

Du har en månad på dig att begära återvinning. Som regel undanröjas domstolen utslaget

Du har en månad på dig att begära återvinning. Som regel undanröjas domstolen utslaget

Tack för svaren!

Lasseman har en liten fråga,

Ifall jag överklagar och får utslaget undanröjd, och sedan går på en förlikning med att betala hela beloppet för båda fakturor till båda sökande parter, blir utslaget inte längre gällande?
Då borde jag väl kunna ansöka om ändring i registret hos kreditupplyssningföretagen?

Jag har begärt återvinning och ”vunnit” i rätten. Anmärkningarna är dock kvar står under dem att dem är överklagade.

vet inte om det går att få bort dem helt har ändå sanering, så har inte brytt mig.

Tack för svaren!

Ifall jag överklagar och får utslaget undanröjd, och sedan går på en förlikning med att betala hela beloppet för båda fakturor till båda sökande parter, blir utslaget inte längre gällande?
Då borde jag väl kunna ansöka om ändring i registret hos kreditupplyssningföretagen?

Det borde man kunna göra ja

Jag har begärt återvinning och ”vunnit” i rätten. Anmärkningarna är dock kvar står under dem att dem är överklagade.

vet inte om det går att få bort dem helt har ändå sanering, så har inte brytt mig.

Grattis! Hoppas att också kunna "vinna" i detta falll :)
Dock så har jag planer på att utöka mitt bolån då jag renoverat rätt mycket i nuvarande bostaden och tänkte omvärdera för att "plocka" tillbaka investerade pengarna och göra klart renoveringen.
Ifall de står som överklagade och du vunnit i rätten, så borde kanske banken se detta som ett "mindre" brist? Detta handlar också om småfakturor som hamnade emellan vid flytten av adressen så frågan är om SEB blir villiga att gå med på att utöka lånet.

Tack för svaren!

Vid en förlikning undanröjs utslaget och förlikningen stadfästs i en dom (som normalt inte registreras som en anmärkning). Däremot kommer inte kreditupplysningsföretagen att ta bort anmärkningen även fast utslaget undanröjs eftersom det behöver vara styrkt att betalningsanmärkningen är oriktig eller missvisande. Att parterna träffat en förlikning om hela beloppet av utslaget är heller inte skäl för rättelse.

Vid en förlikning undanröjs utslaget och förlikningen stadfästs i en dom (som normalt inte registreras som en anmärkning). Däremot kommer inte kreditupplysningsföretagen att ta bort anmärkningen även fast utslaget undanröjs eftersom det behöver vara styrkt att betalningsanmärkningen är oriktig eller missvisande. Att parterna träffat en förlikning om hela beloppet av utslaget är heller inte skäl för rättelse.

Så kanske det funkar, kfm har ju inget med anmärkningar att göra, men det låter ju konstigt att ett beslut (utslag) undanröjs ändå visas på en upplysning, utslaget finns ju inte längre

Så kanske det funkar, kfm har ju inget med anmärkningar att göra, men det låter ju konstigt att ett beslut (utslag) undanröjs ändå visas på en upplysning, utslaget finns ju inte längre

Anmärkningen är kvar eftersom utslaget var korrekt när det meddelades, detta gäller endast om målet därefter avgörs genom en förlikning eller en medgivandedom. Om målet avslutas och det styrks att det inte fanns något skuldförhållande när utslaget meddelades ska absolut en dementi skickas till kreditupplysningsföretagen (inkassobolagen har en skyldighet att dementera sådana uppgifter). De behöver se att avgörandet (utslaget) var felaktigt från början.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp