Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Utredningsrapport

Hej!
Frågar åt en väns mor —
Hon har precis blivit pensionär och har släppt alla sina skulder till KFM. Bara en skuld har gått till ”skuld att betala” (200.000 kronor) och hon har i dagarna fått en utredningsrapport som visar att där inte finns några utmätbara tillgångar. Bilen hon äger (kanske värd max 25.000) står det ”inget utmätningsbart värde” på.

Står också att dom inte kommer komma hem till henne osv.

Hon blev orolig att de ändå kommer att ta bilen? Låt säga att det landar en skuld på 5000 kronor, kommer då bilen att utmätas för att den täcker hela skulden? Eller hur fungerar det?

(hon har svårt att gå så behöver bilen för att åka och handla och ta sig till läkaren i annan stad)

Görs det utredningsrapporter för varje skuld som blir fastställd hos kronofogden eller är det detta som är ett så kallat utmätningsförsök som sedan görs typ en gång om året?

Tacksam för svar

Nej det tror jag inte. De tror inte att de kan tjäna något på att mäta ut bilen, den är för lite värd. Jag hade en bil som var värd ungefär samma och de lät mig behålla den i flera år.

Nej det tror jag inte. De tror inte att de kan tjäna något på att mäta ut bilen, den är för lite värd. Jag hade en bil som var värd ungefär samma och de lät mig behålla den i flera år.

Men de tog den sen? Eller hur menar du? :)

De kommer inte ta bilen. Det är inte värt att utmäta en bil med det värdet. (Har jag hört)
Jag hade en bil i den prisklassen när jag hade löneutmätning. Fick ha kvar den.

Dom kollar inte för varje skuld som tillkommer, det gör dom en gång om året eller varannat år om det finns något nytt av värde.

Hon kan vara lugn tror jag. ^^

Det görs ingen ny utredningsrapport för nya skulder.

Det troliga är att den bilen utmäts, är en sådär som kan dyka upp via distansutmätning från polis.

Det görs ingen ny utredningsrapport för nya skulder.

Det troliga är att den bilen utmäts, är en sådär som kan dyka upp via distansutmätning från polis.
Även att det står att ”utmätningsbart värde (på bilen) saknas” på rapporten alltså?

Det verkar konstigt men de ändrade ju lagen (2022?) för att lättare ta saker från kriminella. Men det känns konstigt att polisen skulle bry sig om en så gammal bil?

Det man läser om är dyra bilar och Rolex-klockor.

Det verkar konstigt men de ändrade ju lagen (2022?) för att lättare ta saker från kriminella. Men det känns konstigt att polisen skulle bry sig om en så gammal bil?

Det man läser om är dyra bilar och Rolex-klockor.
Ja precis, det är det man läser om.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp