- Meddelanden
- 98
- Mottagna reaktioner
- 10
- Poäng
- 52
Utmätning går ungefär till på följande vis; du får ett brev som heter ”Föreläggande” där det finns med ett delgivningskvitto som du skall skicka in. Därefter kommer ett ”Utslag” och om du inte betalar då kommer ”Skuld att betala”. Om man då inte betalt till Kronofogden får man ett brev där man uppger inkomster och utgifter. Kronofogden kollar upp om du har bil, andra fordon etc som kan utmätas. Efter att du skickat in din redogörelse görs en utredning om hur mycket du kan betala/månad genom löneutmätning, där din arbetsgivare varje månad drar en summa som går till Kronofogden. Du får behålla pengar för hyra, medicin, ev resor till jobbet samt ett förbehållsbelopp. Nya skulder som tillkommer läggs på din utmätning.
Tack! Uppskattar verkligen svaret, då jag befinner mig i en situation som känns som att man kvävs, jag är också orolig över när det kommer till att de ska hem till mig då jag bor i en bostadsrätt som är pantsatt. Vet du hur den saken går till väga? Bokar vi en tid som passar när de ska komma eller dyker dom bara upp?