Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Utmätning/personalbil

Hej,

Nu har jag åkt dit riktigt ordentligt pga mitt spelberoende, skulder på minst ca 500 000. Mår som skit, sover inget osv. Har dock spärrat mig på alla spelsidor, lånsidor osv.
Och tagit kontakt med kommunen om hjälp med spelandet.

Så det kommer sluta med utmätning, ska även söka skuldsanering.

Måste ha bil för att klara av vardagen.
Så min fråga är om nån vet, vi får genom företaget jag jobbar på skaffa personalbil. Och då dras det med bruttolöneavdrag på lönen. Om jag gör det innan utmätningen startar, då borde väl den göras utifrån min lön efter avdraget? Alltså att jag kommer få lika lite kvar av lönen om jag inte skaffar personalbil eller skaffar personalbil?
Det görs ingen kreditupplysning heller va vid personalsskaffande? Då det är företaget som blir "ägare" på bilen och får fakturorna. Kanske låter dumt att jag drar på mig ännu mer utgifter, men måste ha bil och ser detta som min enda chans.

Det bör anges som en förmån när dom svarar, är sällan jag lagt in någon sådan men sådär med ett höftskott skulle jag säga att det inte ska tas någon hänsyn till att det görs avdrag för bil. Men jag är inte säker.

Om det görs kreditupplysningar kan nog bara arbetsgivaren och bilfirman svara på

Jag har personalbil och det tas ingen upplysning på föraren då man inte äger bilen.
På mitt jobb får man inte ha utmätning och personalbil.

Ok, nä precis det låter logiskt.

Men säg att du har haft personalbil några månader och sen får utmätning, tar dom ifrån dig bilen då?

Jag vet inte... det skulle ju kunna vara så, även om det låter jättetokigt.
I vår policy står det tydligt att man måste ha utrymme i sin privatekonomi för extra utgifter gällande bilen vissa månader ( tex skador som uppstår) och det utrymmet finns ju inte med utmätning.

På mitt jobb är det en förmån.. Jag skulle få ut flera tusen mindre i förbehåll om jag hade personalbil. Precis som med försäkringarna som är obligatoriska i anställningen. Hemförsäkring, olycksfall fritid, sjukvårdsförsäkring mfl. Jag kan inte välja bort dom, och får därmed ut lite mindre än vad jag ska ha. Mycket förmånliga premier dock, så det är det ju värt ändå.. Personalbil skulle jag dock inte ha råd med i nuläget.

På mitt jobb är det en förmån.. Jag skulle få ut flera tusen mindre i förbehåll om jag hade personalbil. Precis som med försäkringarna som är obligatoriska i anställningen. Hemförsäkring, olycksfall fritid, sjukvårdsförsäkring mfl. Jag kan inte välja bort dom, och får därmed ut lite mindre än vad jag ska ha. Mycket förmånliga premier dock, så det är det ju värt ändå.. Personalbil skulle jag dock inte ha råd med i nuläget.

Är det verkligen arbetsgivaren du har försäkringar genom? Är det inte genom facket?

Så förbehållsbeloppet tar inte hänsyn till om jag har lägre lön pga bruttolöneavdrag för personalbil med andra ord? Jag menar ett förbehållsbelopp ska väl räknas på hur mycket man ska ha kvar att leva på efter lön. Och den summan kan väl inte ändras. Eller tänker jag helt galet?

Så förbehållsbeloppet tar inte hänsyn till om jag har lägre lön pga bruttolöneavdrag för personalbil med andra ord? Jag menar ett förbehållsbelopp ska väl räknas på hur mycket man ska ha kvar att leva på efter lön. Och den summan kan väl inte ändras. Eller tänker jag helt galet?
Det räknas ju på din grundlön.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp