Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Utmätning och ny skuld som dras

Är det inte mer? Frikort för medicin är väl ca 2300, är inte mått liknande belopp?
Jag själv går på svindyra mediciner, jag betalar aldrig mer än 2300kr. Om det är någon medicin som är dyrare så brukar dom alltid erbjuda nått billigare alternativ medicin men med samma substans. Jag har aldrig varit med om att medicinen inte skulle ingå i dom övriga jo om man inte accepterar ett liknande alternativ.
Finns ganska många mediciner som inte ingår i högkostnadsskyddet.

Det finns många I din situation, men jag tycker det är synd om dig! Du har kommit i denna situation egentligen pga nånting som du inte kunnat hjälpa(Covid19)
Jag menar, du har inte bett om det precis!
Nej jag låg 5 månader i respirator och sen all jobb att komma hem igen var ett helvete, tyvärr fanns ingen hjälp att få heller, dom jag känner de är ju rädda för mig att jag smittar, och blev sjuk i komplikationer och sitter i rullstol för det har hänt nåt med minna nerver, det liksom bara fortsätter tar aldrig slut
Vet kt inte hur jag ska göra har ringt runt till inkasso och dom är hemska går ju inte att prata med bara, de skiter totalt i att jag inte kunde betala då jag låg så, hade lite svårt att komma upp o hoppa faktiskt och har man legat i 5 månader fadt det känns som 1 natt när man vaknat o inget fattar alls, rätt skrämmande då minns man dessutom ingenting, sen hade jag ingen mobil eller kläder för jag någon hade slarvat bort min väska, jag fick vatten i lungorna och ramlade och bröt mun fot där för dom tappade mig mellan 2 sängar, de tappade även sån där alco gel i mina ögon, kunde inte skrika för jag haft slang i halsen så länge, tog tid att bara kunna svälja, fick svamp i munnen o ned i halsen de fick "dammsuga" halsen o munnen varje dag, kunde inte sitta eller stå på 1 månad, sen började rehab som var ett helvete, de glömde mig på röntgen i 7 timmar, där låg jag och kunde inte larma på larmknapoen för jag kunde inte röra mig,
Man känner sig helt hjälplös har blöja och kateter slangar i sidan av halsen flera stycken och i näsan och fått flera hjärtinfarkter på köpet och är idag kronisk sjuk, så men någon förståelse nej det finns inte,
Min man bor utomlands och har eget boende pga jobb men här sitter jag nu när jag betalat det jag kan med 5.68 kr kvar, så vet faktiskt inte.. Skulle till sjukhuset och få min hjäetmonitor avläst och batteriet bytt, men nej har inte råd, så nu lägger batteriet av och 1 månads avläsning åt helvete, mina mediciner kan jag inte ta ut, min nitro tar slut, mina sprutor skulle bytas inne på sjukhuset, har inga kvar mot mina proppar, fick proppar i lungorna för ett tag sen, vet inte hur det är med det, hostar inte så mycket längre nu, men kan ju inte få det kollat pga det som hänt med utmätningen,
Läkaren ringde nej 2 läkare ringde i fredags och sa att jag MÅSTE in med mina avläsningar,
De skulle båda skriva nya intyg för dom jag hade plus min medicin lista från Apoteket fick jag avslag på, 1 medicin fick jag ha för KF så nu är även dom läkare som bestämmer över min medicin, men jag ger snart upp, orkar inte kämpa längre,
Har skrivit till Finansdepartementet och berättat min historia tänker gå till pressen inte bara för min egen del, det finns många i samma sits

Bilagor

• Screenshot_20220122_085315.jpg
    Screenshot_20220122_085315.jpg
    445.1 KB · Visningar: 17
På vilket sätt tror du vi här kan komma med mer tips och råd när det enda du gör är att repetera din historia varje gång du skriver?

Din man skulle kanske hjälpa dig i denna situation om det nu är så att ni äger en fastighet som riskerar att utmätas…?
Vi äger inget ihop, min man äger, jag äger inget
Han har ett eget boende pga jobb i Norge, han jobbar just nu i Finland men ska tillbaka till Norge där har han en lägenhet han hyr där medan han jobbar, jag sköter sen det vi har här
Han betakmlar sina räkningar via E fakturor jag betalar mina, jag betalar 5500 kr för boendet här, plus all mat min mobil tv och internet jag hade med då från mitt boende jag hade innan vi flyttade ihop, allt har fungerat hur bra somhelst till jag fick covid, sen kom jag så mycket back och hade ett helvete då jag kom hem till mitt hus som några hade bosatt sig i
Mitt hus låg på en återvändsgränd i ett jätte litet samhälle, för jag hade häst och höns och katter och bodde rätt stilla och lugnt i en villa jag köpte 2001,
Var en bit till affärer mm men vad gör det om man har bil, jag skötte mitt och jobbade rätt mycket med att ta hand om försvarets båtar, det var ett hästgöra men jag älskade mitt jobb! Hemma kunde jag koppla av och ta ut min häst, hyrde ut platser till några andra som hade hästar och några red min när jag var borta mm
Min ena dotter hade kaniner och hon hade illrar (inte ihop) vi sålde kaniner och illrar och hon blev vuxen och bor med sin familj idag och jag berättar ingenting för jag skäms
Det har varit jobbigt för henne att jag låg där och fick inte ta emot besök men så är det ju för alla,
Nu är det ett nytt samhälle och detta borde även KF rätta sig efter det är jämställdhet och män försörjar inte sin fru idag som förr då det var så, vi har iaf här separat ekonomi separata räkningar, delar på boende utgifter och bara denna månaden är utgifterna bara för elen 20 tusen! Surt är det

Nej jag låg 5 månader i respirator och sen all jobb att komma hem igen var ett helvete, tyvärr fanns ingen hjälp att få heller, dom jag känner de är ju rädda för mig att jag smittar, och blev sjuk i komplikationer och sitter i rullstol för det har hänt nåt med minna nerver, det liksom bara fortsätter tar aldrig slut
Vet kt inte hur jag ska göra har ringt runt till inkasso och dom är hemska går ju inte att prata med bara, de skiter totalt i att jag inte kunde betala då jag låg så, hade lite svårt att komma upp o hoppa faktiskt och har man legat i 5 månader fadt det känns som 1 natt när man vaknat o inget fattar alls, rätt skrämmande då minns man dessutom ingenting, sen hade jag ingen mobil eller kläder för jag någon hade slarvat bort min väska, jag fick vatten i lungorna och ramlade och bröt mun fot där för dom tappade mig mellan 2 sängar, de tappade även sån där alco gel i mina ögon, kunde inte skrika för jag haft slang i halsen så länge, tog tid att bara kunna svälja, fick svamp i munnen o ned i halsen de fick "dammsuga" halsen o munnen varje dag, kunde inte sitta eller stå på 1 månad, sen började rehab som var ett helvete, de glömde mig på röntgen i 7 timmar, där låg jag och kunde inte larma på larmknapoen för jag kunde inte röra mig,
Man känner sig helt hjälplös har blöja och kateter slangar i sidan av halsen flera stycken och i näsan och fått flera hjärtinfarkter på köpet och är idag kronisk sjuk, så men någon förståelse nej det finns inte,
Min man bor utomlands och har eget boende pga jobb men här sitter jag nu när jag betalat det jag kan med 5.68 kr kvar, så vet faktiskt inte.. Skulle till sjukhuset och få min hjäetmonitor avläst och batteriet bytt, men nej har inte råd, så nu lägger batteriet av och 1 månads avläsning åt helvete, mina mediciner kan jag inte ta ut, min nitro tar slut, mina sprutor skulle bytas inne på sjukhuset, har inga kvar mot mina proppar, fick proppar i lungorna för ett tag sen, vet inte hur det är med det, hostar inte så mycket längre nu, men kan ju inte få det kollat pga det som hänt med utmätningen,
Läkaren ringde nej 2 läkare ringde i fredags och sa att jag MÅSTE in med mina avläsningar,
De skulle båda skriva nya intyg för dom jag hade plus min medicin lista från Apoteket fick jag avslag på, 1 medicin fick jag ha för KF så nu är även dom läkare som bestämmer över min medicin, men jag ger snart upp, orkar inte kämpa längre,
Har skrivit till Finansdepartementet och berättat min historia tänker gå till pressen inte bara för min egen del, det finns många i samma sits
Men var är din man i detta? Han bör ju hjälpa dig. Jobb viktigare än dig liksom? Vänner och familj som kan stödja dig? Är du sjukpensionär nu?
Finns det inga medel för att han får ersättning pga han tar hand om dig? (Vårdassistans eller vad det heter).

Varför upprepar du allt gång på gång i en vägg av text trots att flera försökt förklara att det knappt blir läsbart?

På vilket sätt tror du vi här kan komma med mer tips och råd när det enda du gör är att repetera din historia varje gång du skriver?
Jag vet inte vad mer ska jag säga? Har ingen aning hur man gör med inkasso och att få till en betalplan som fungerar,
Ska man bara godkänna det dom kommer med?
Kan man förhandla på nåt sätt? Vet inte hur man gör!

Skriver du på samma sätt till Finansdepartementet och andra som inte har direkt med handläggningen att göra kan jag nästan lova att ingen kommer läsa det. Någon kommer skumma igenom det och sedan får registrator skicka det till arkivet.

Jag vet inte vad mer ska jag säga? Har ingen aning hur man gör med inkasso och att få till en betalplan som fungerar,
Man får ringa och prata med inkassobolagen, det finns inget annat sätt. Det finns ingen garanti för att man får en avbetalningsplan och klarar man inte att betala så får man helt enkelt låta skulderna gå till Kronofogden. Låter kanske hårt men så är det.

Viktigast är att reda ut inkomst och utgifter. Finns det någon möjlighet att överhuvudtaget betala något extra när du nu har lönutmätning? Låt det då gå till KF. Du bör ju iaf få över till mat mm. Dina mediciner måste väl klargöras ännu tydligare att de är livsviktiga och måste ingå i dina fasta kostnader. Sedan kanske man kan kolla ifall man kan få hjälp av socialen? Jag är lite undrande att just dessa inte skulle ingå i högkostnadsskyddet? Finns det inga alternativ?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp