Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Utmätning och ny bil

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Har idag utmötnung på lön 12.000/månad och haft det drygt 1 år.När gör kronofogden omräkningskoll? Om dom nu gör det.Tänkte skaffa mig en bil för 40.000 då min jag har gått sönder.Är d någon risk för att den blir utmätt? Har 3 mil till jobbet enkel resa och har 2 barn v.v så bil behövs.Har skulder på 500k ungefär och får snart ett arv utbetald på ca 400k där jag tänkte lägga 350 å släcka dom flesta skulderna men även ha 50k i buffert vart är bästa sätt att förvara dom pengarna någonstans?

Får inte kfm reda på arvet?
Varför inte lägga allt på skulderna och bli av med dom?
Tror man får äga en bil som är värd mellan 20000-30000.

Varför inte lägga allt på skulderna och bli av med dom?
Tror man får äga en bil som är värd mellan 20000-30000.
Jag vet inte därav mun fråga men d borde väl synas någonstans OK 20-30k är du säker tycker alla säger olika

Jag vet inte därav mun fråga men d borde väl synas någonstans OK 20-30k är du säker tycker alla säger olika
För drygt 2 år sedan behövde jag köpa ny bil under pågående löneutmätning...fick anstånd i 4 månader med min löneutmätning. Dom drog drygt 5000 kr för mig i månaden och 4 månader skulle motsvara vad värdet fick vara för en bil sa kfm då. Jag fick anstånd pga att jag behövde bil i min tjänst.

Arv kan utmätas, jag vet faktiskt inte hur infon om sånt kommer fram dock.. men något dödsbo i månaden utmäter jag nog.

• Gilla
Reaktioner: p79
Hej! Har idag utmötnung på lön 12.000/månad och haft det drygt 1 år.När gör kronofogden omräkningskoll? Om dom nu gör det.Tänkte skaffa mig en bil för 40.000 då min jag har gått sönder.Är d någon risk för att den blir utmätt? Har 3 mil till jobbet enkel resa och har 2 barn v.v så bil behövs.Har skulder på 500k ungefär och får snart ett arv utbetald på ca 400k där jag tänkte lägga 350 å släcka dom flesta skulderna men även ha 50k i buffert vart är bästa sätt att förvara dom pengarna någonstans?
Vet du hur mycket av dessa 500K som är ränta, och vad som är kapital? Hur gamla är skulderna? Om inte allt är jättefärskt så borde du kunna göra en ackorduppgörelse med fordringsägarna (inkassobolagen). Då bör du kanske bli av med allt. Hade skulder på 450 000:- och fick ner dessa till 350 000 med ackord. Ska du skaffa bilen innan arvet blir utbetalt?

Inte per automatik. Har fått två arv utbetalda trots KFM.
Dock i storleksordningen 20-30 tusen. Vet inte om det har betydelse.

Nej precis KF får inte reda på arvet, dock så kan arvspengar utmätas om du får dessa utbetalda till ditt konto och låter dom ligga där orörda. Gör KF en tillgångsundersökning så tar dom givetvis pengarna. Givetvis spelar flera parametrar roll här....

Arv kan utmätas, jag vet faktiskt inte hur infon om sånt kommer fram dock.. men något dödsbo i månaden utmäter jag nog.
Är min far som ärvt efter sin mor som jag kommer få
Vet du hur mycket av dessa 500K som är ränta, och vad som är kapital? Hur gamla är skulderna? Om inte allt är jättefärskt så borde du kunna göra en ackorduppgörelse med fordringsägarna (inkassobolagen). Då bör du kanske bli av med allt. Hade skulder på 450 000:- och fick ner dessa till 350 000 med ackord. Ska du skaffa bilen innan arvet blir utbetalt?

Nej precis KF får inte reda på arvet, dock så kan arvspengar utmätas om du får dessa utbetalda till ditt konto och låter dom ligga där orörda. Gör KF en tillgångsundersökning så tar dom givetvis pengarna. Givetvis spelar flera parametrar roll här....
Tack för svar d ska jag verkligen kolla upp

Har -och kommer att släppa alla mina skulder till Kronofogden inom kort. Skulderna överstiger 1 miljon. Har inget av egentligt värde att utmäta förutom en skruttig bil och en stadigvarande inkomst. Bilen, en gammal SAAB från 2007 används i syfte att åk till jobbet och transportera barn till förskola, bvc, etc. Uppskattat värde på bilen är mellan 8-10 K. Kommer jag få behålla bilen när Kronofogden ser över mina tillgångar? Vad tror du @Lasseman?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp