Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Utmätning hur mycket får man ha på kontot?

Hur mycket pengar får man ha på kontot vid en utmätning inför en eventuell löneutmätning av kronofogden?

0 skulle jag säga. Jag hade några ynka tusenlappar på ett sparkonto under pågående löneutmätning som rök. Utan någon som helst info från kf angående utmätningsbeslut, vare sig före eller efter. Förstår att dom inte varslar om det, med risk för att man flyttar/tar ut pengarna.

0 skulle jag säga. Jag hade några ynka tusenlappar på ett sparkonto under pågående löneutmätning som rök. Utan någon som helst info från kf angående utmätningsbeslut, vare sig före eller efter. Förstår att dom inte varslar om det, med risk för att man flyttar/tar ut pengarna.
Men man måste ju ha pengar så man kan betala räkningar,tanka och handla mat tänker jag. Borde man inte få ha 20 000 kr iaf? När man har barn måste det ju finnas lite budget? Är dom så hårda att allt ryker?

Vill minnas att man får ha ett prisbasbelopp..
Mja, det låter lite väl högt.

Vad man får behålla tror jag beror på när i månaden det är, om hyra redan är betalat, hur många man är i hushållet osv.

Man får väl behålla beneficium gissar jag, dvs det som KFM räknar ut att man är i behov av för att klara sig resterande del av månaden.

Men man måste ju ha pengar så man kan betala räkningar,tanka och handla mat tänker jag. Borde man inte få ha 20 000 kr iaf? När man har barn måste det ju finnas lite budget? Är dom så hårda att allt ryker?
Reglerna om utmätning av egendom finns i utsökningsbalken (UB). För den som har en pågående utmätning har Kronofogdemyndigheten redan undersökt om denne som gäldenär har utmätningsbar egendom (4 kap. 9 § UB). Innan utmätning sker ska du som utgångspunkt underrättas så du kan få tillräcklig tid att bevaka din rätt (4 kap. 12 § första stycket UB). Kronofogdemyndigheten har däremot en möjlighet att utmäta tillgångar utan underrättelse, om det finns en risk att du skaffar undan eller förstör egendom eller det på annat sätt är brådskande (4 kap. 12 § andra stycket UB). Då pengar är sådan egendom som är lätt att flytta om gäldenären underrättas i förväg sker det ofta en underrättelse först i efterhand. Om du anser att Kronofogdemyndigheten av någon anledning inte hade rätt att utmäta pengarna (om det händer, eller om du undanhållit den informationen när du fyllt i inkomst och tillgångar) har du möjlighet att begära rättelse hos myndigheten. Om den inte ändrar sitt beslut kan du överklaga beslutet till domstol. Det ska dock nämnas att pengar är sådan egendom som i första hand utmäts och om du har sparat kapital på ditt konto kan det hända att sådana medel utmäts för att betala dina skulder.

Som svar på din fråga innebär det att Kronofogdemyndigheten har rätt att utmäta medel från ditt sparkonto utan att underrätta dig i förväg, just för att det finns en risk att dessa annars undandras av gäldenären.

Banken får lämna ut dina uppgifter till Kronofogdemyndigheten

Som utgångspunkt råder det en banksekretess innebärande att en bank inte får lämna ut uppgifter om enskildas förehavanden (1 kap. 10 § lagen om bank- och finansieringsrörelse). Tystnadsplikten gäller dock inte i förhållande till Kronofogdemyndigheten. Bland annat banker har en skyldighet att uppge om en gäldenär har tillgångar som kan vara av betydelse för i vilken mån gäldenären har utmätningsbar egendom (4 kap. 15 § UB). Behandling av personuppgifter enligt dataskyddsförordningen är lagliga bland annat om behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige, i förevarande fall banken (art 6.1.a GDPR). Banken har rätt att behandla dina personuppgifter och banken har även rent juridiskt en skyldighet att dela med sig av uppgifterna till Kronofogdemyndigheten vid förfrågan i samband med utmätning.

Sammanfattningsvis finns det lagstöd både för att göra en utmätning av dina bankmedel utan underrättelse i förväg och för banken att lämna ut uppgifter och medge uttag.

Ibland kan man behöva en ny säng om den är trasig. Ikea har 365 dagar öppet köp ifall man får skuldsanering inom ett år.

Vill minnas att man får ha ett prisbasbelopp..
Vad är det? Jag måste tex byta kamrem på bilen och köpa vinterdäck och även nya bromsar. Så skulle behöva ha dom pengarna till det som finns vilket är runt 15 000 kr just nu.

Vad är det? Jag måste tex byta kamrem på bilen och köpa vinterdäck och även nya bromsar. Så skulle behöva ha dom pengarna till det som finns vilket är runt 15 000 kr just nu.
Jaaa en stor del av de pengarna ryker när KFM gör en utredning inför en kommande utmätning.....KFM struntar totalt i att du måste fräscha upp bilen..Är det en dyr bil? Risken finns att även den ryker då....

Jaaa en stor del av de pengarna ryker när KFM gör en utredning inför en kommande utmätning.....KFM struntar totalt i att du måste fräscha upp bilen..Är det en dyr bil? Risken finns att även den ryker då....
Hur funkar det när utmätningen är inledd då?
Jag har hört att dem inte gör något på 1-2 år men det känns ju också lite orimligt att börja spara till en buffert som kanske ryker.
Många gör väl allt för att spendera pengar istället vilket då gör att när det väl uppstår situationer (jag själv t.ex får betala 1800:- för läkemedel när min högkostnadskydd går ut och jag hämtar ut allt första gången) så har man helt plötsligt inte råd till det.
Utmätningen tar höjd för ~170:- i månaden så då blir det ju en väldigt tuff månad om man istället får betala 1800:-
Ska jag då ringa KFM när jag ska hämta ut första månaden efter högkostnadskyddet så att dem inte tar pengar då?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp