Men man måste ju ha pengar så man kan betala räkningar,tanka och handla mat tänker jag. Borde man inte få ha 20 000 kr iaf? När man har barn måste det ju finnas lite budget? Är dom så hårda att allt ryker?0 skulle jag säga. Jag hade några ynka tusenlappar på ett sparkonto under pågående löneutmätning som rök. Utan någon som helst info från kf angående utmätningsbeslut, vare sig före eller efter. Förstår att dom inte varslar om det, med risk för att man flyttar/tar ut pengarna.
Mja, det låter lite väl högt.Vill minnas att man får ha ett prisbasbelopp..
Reglerna om utmätning av egendom finns i utsökningsbalken (UB). För den som har en pågående utmätning har Kronofogdemyndigheten redan undersökt om denne som gäldenär har utmätningsbar egendom (4 kap. 9 § UB). Innan utmätning sker ska du som utgångspunkt underrättas så du kan få tillräcklig tid att bevaka din rätt (4 kap. 12 § första stycket UB). Kronofogdemyndigheten har däremot en möjlighet att utmäta tillgångar utan underrättelse, om det finns en risk att du skaffar undan eller förstör egendom eller det på annat sätt är brådskande (4 kap. 12 § andra stycket UB). Då pengar är sådan egendom som är lätt att flytta om gäldenären underrättas i förväg sker det ofta en underrättelse först i efterhand. Om du anser att Kronofogdemyndigheten av någon anledning inte hade rätt att utmäta pengarna (om det händer, eller om du undanhållit den informationen när du fyllt i inkomst och tillgångar) har du möjlighet att begära rättelse hos myndigheten. Om den inte ändrar sitt beslut kan du överklaga beslutet till domstol. Det ska dock nämnas att pengar är sådan egendom som i första hand utmäts och om du har sparat kapital på ditt konto kan det hända att sådana medel utmäts för att betala dina skulder.Men man måste ju ha pengar så man kan betala räkningar,tanka och handla mat tänker jag. Borde man inte få ha 20 000 kr iaf? När man har barn måste det ju finnas lite budget? Är dom så hårda att allt ryker?
Vad är det? Jag måste tex byta kamrem på bilen och köpa vinterdäck och även nya bromsar. Så skulle behöva ha dom pengarna till det som finns vilket är runt 15 000 kr just nu.Vill minnas att man får ha ett prisbasbelopp..
Jaaa en stor del av de pengarna ryker när KFM gör en utredning inför en kommande utmätning.....KFM struntar totalt i att du måste fräscha upp bilen..Är det en dyr bil? Risken finns att även den ryker då....Vad är det? Jag måste tex byta kamrem på bilen och köpa vinterdäck och även nya bromsar. Så skulle behöva ha dom pengarna till det som finns vilket är runt 15 000 kr just nu.
Hur funkar det när utmätningen är inledd då?Jaaa en stor del av de pengarna ryker när KFM gör en utredning inför en kommande utmätning.....KFM struntar totalt i att du måste fräscha upp bilen..Är det en dyr bil? Risken finns att även den ryker då....