Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Utmätning bil

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hypotetisk fråga:

Om jag har skulder hos kronofogden och t.ex lånar min svärfars bil men min vän kör bilen och jag är passagerare, kan bilen ändå bli utmätt av KFM om vi blir stoppade av polisen?

Då ska polisen först och främst ha en giltig anledning att kolla ditt ID för att veta att du finns med i bilen, annars är det endast förarens ID som kan kontrolleras vid ett ordinarie fordonsstopp. Och förutsatt att din vän inte är kriminell så finns ingen anledning att göra en sådan utvidgad kontroll.

Då ska polisen först och främst ha en giltig anledning att kolla ditt ID för att veta att du finns med i bilen, annars är det endast förarens ID som kan kontrolleras vid ett ordinarie fordonsstopp. Och förutsatt att din vän inte är kriminell så finns ingen anledning att göra en sådan utvidgad kontroll.
Om de ställer fråga angående ägandeskapet av bilen och jag nämner att det är min svärfars bil, hur stor är risken egentligen då att de frågar om mitt ID? Nu var det ett bra tag sedan man blev stoppad så vet inte hur noga de undersöker sånna saker...

Att ha skulder hos KFM och sitta/åka med i någon annans fordon kan väl knappast vara någon ”risk”? Då blir det jobbigt att åka i kollektivtrafiken…?

Edit:
Men är det tydligt att man ”gömmer” egendom, då är det annat såklart.

Det har utmätts fordon pga passagerares skulder. I scenariot ovan går det troligen inte att utmäta dock.

Det har utmätts fordon pga passagerares skulder. I scenariot ovan går det troligen inte att utmäta dock.
Förklara gärna hur detta/dessa scenarion kunnat inträffa. Det är väl endast föraren som kan anses vara i besittning av bilen?

Förklara gärna hur detta/dessa scenarion kunnat inträffa. Det är väl endast föraren som kan anses vara i besittning av bilen?
Det har inte varit mer avancerat än att personerna i bilen varit gifta. Passageraren hade skulder, fordon utmätt

Det har inte varit mer avancerat än att personerna i bilen varit gifta. Passageraren hade skulder, fordon utmätt
Låter ju konstigt att KF kan utmäta en bil trots att den skuldsatte inte anses vara i besittning av bilen.
Om inte bilen faktiskt var registrerad på den skuldsatte eller att den skuldsatte hade bilens reservnycklar på sig, vilket ju isf gör att han kan anses vara i besittning av bilen.

Eller ansågs det att den skuldsatte var i besittning av bilen enbart genom sitt giftemål för att denna befann sig i bilen trots att denne inte hade någon kontroll över fordonet eller utelämnar du någon relevant information här?

Låter ju konstigt att KF kan utmäta en bil trots att den skuldsatte inte anses vara i besittning av bilen.
Om inte bilen faktiskt var registrerad på den skuldsatte eller att den skuldsatte hade bilens reservnycklar på sig, vilket ju isf gör att han kan anses vara i besittning av bilen.

Eller ansågs det att den skuldsatte var i besittning av bilen enbart genom sitt giftemål för att denna befann sig i bilen trots att denne inte hade någon kontroll över fordonet eller utelämnar du någon relevant information här?
Det känns mest som skrämsel. Det måste nog till lite fler omständigheter.

Älskar hur med sina åsikter eller "det verkar konstigt" förnekar de facto.
Vilken värld det vore då..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp