Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Utmätning av egendom

Hej,

Om man t.e.x har en förälder eller närstående som ger en gåva till mig som har skulder hos KFM, t.e.x en motorcykel. Vad är bäst för att den skall undvika bli utmätt av KFM?

Har försökt läsa på lite och kan KFM mäta ut en gåva om det finns överlåtelseförbud från personen i fråga?

Om jag skriver över fordonet på någon annan. Hur stor risk finns det att KFM kan mäta ut den ändå?

Det finns nog ingen statistik över vad risken är.
Hittas den kommer den utmätast

Bästa sätter att undvika det är att betala skulderna

Blir den utmätt även om det framgår att det är en gåva med överlåtelseförbud?

Det beror på. Har du otur att hamna på en av de kontroller där kfm finns med kan du räkna med att den utmäts, så får det redas ut genom överklagade sedan

Det beror på. Har du otur att hamna på en av de kontroller där kfm finns med kan du räkna med att den utmäts, så får det redas ut genom överklagade sedan
Det kan jag överleva. Sålänge man får tillbaka det någongång. Självklart är det bästa alternativet att betala tillbaka alla skulder. Mina föräldrar vill inte hjälpa till att betala ned mina skulder då 30.000 bara skulle täcka 2 månaders ränta rakt in till bankerna. Dom vill istället att jag ska ha en bra sak i detta helvete vi kallar liv.

Då antar jag det var något mer relevant än en motorcykel

Hej,

Om man t.e.x har en förälder eller närstående som ger en gåva till mig som har skulder hos KFM, t.e.x en motorcykel. Vad är bäst för att den skall undvika bli utmätt av KFM?

Har försökt läsa på lite och kan KFM mäta ut en gåva om det finns överlåtelseförbud från personen i fråga?

Om jag skriver över fordonet på någon annan. Hur stor risk finns det att KFM kan mäta ut den ändå?
Sälj den o få in cash till skulderna !

Hur ska du skriva över den på någon annan med överlåtelse förbud?

Jag låter min man köra en bil som jag äger som är värd mer än vad han skulle få behålla. Så jag ser till att den är belånad och att dess övervärde inte blir för stort. Jag inbillar mig att den då inte kan utmätas för hans skulder om han mot förmodan skulle hamna i en kontroll där fogden är med. Men den är inte värd mer än att jag skulle kunna klara förlusten om det trots allt skulle ske.

Jag låter min man köra en bil som jag äger som är värd mer än vad han skulle få behålla. Så jag ser till att den är belånad och att dess övervärde inte blir för stort. Jag inbillar mig att den då inte kan utmätas för hans skulder om han mot förmodan skulle hamna i en kontroll där fogden är med. Men den är inte värd mer än att jag skulle kunna klara förlusten om det trots allt skulle ske.
Krediten som har pant i bilen få är alltid betalt först, då ditt resonemang håller.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp