Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Utlandssvensk KFM / frilans finans

Hej!
Jag är utlandssvensk som har privata skulder hos KFM. Bott utomlands några år och jobbar för ett svenskt företag som jag fakturerar från mitt utländska företag och tar in inkomsten på mitt utländska konto.
Nu ska jag flytta hem till Sverige och funderar på det här med att fortsätta frilansa.
Är det bästa att sätta upp enskild firma och fakturera, eller ta hjälp via frilans finans? Hur snabbt kommer det gå innan KFM börjar utmäta min inkomst?
Eller ska man ta en vanlig anställning istället?(vill helst inte ta en anställning då jag inte vill att en ny arbetsgivare ska få reda på min situation)

Jag har för avsikt att betala av alla mina skulder om ett år ca, då jag inväntar kapital som komma skall. Men fram till dess orkar jag inte leva på existensminimum….

Senast ändrad:
Det allra bästa är att ha ett aktiebolag - då reglerar du din lön själv (inom rimlighetens gränser).

Det allra bästa är att ha ett aktiebolag - då reglerar du din lön själv (inom rimlighetens gränser).
Kan du berätta lite mer om hur man går tillväga/vad som gör att det är bäst.
Jag har tyvärr inget startkapital á 25K

Enskild firma eller Frilans Finans, slutsumman blir lika, d v s allt överskott blir lön, som går att utmäta. Antar att du undgår upptäckt att du har skulder hos KFM med bägge alternativen, om nu inte arbetsgivaren får för sig att ta en upplysning på dig.

Enskild firma eller Frilans Finans, slutsumman blir lika, d v s allt överskott blir lön, som går att utmäta. Antar att du undgår upptäckt att du har skulder hos KFM med bägge alternativen, om nu inte arbetsgivaren får för sig att ta en upplysning på dig.
Nä, frilans finans betalar ut lön, har man EF har man inte nödvändigtvis lön.

Frilans finans är inte frilans. Du "anställs" och allt du drar in via dem betalas ut som lön. De drar av arbetsgivaravgifter och skatt från det.

Nä, frilans finans betalar ut lön, har man EF har man inte nödvändigtvis lön.
Hur funkar det med EF då? Man gör ju egna uttag. Men blir det att KFM ser min inkomst för detta först vid min deklaration? Eller när får de reda på min inkomst i min EF?

Frilans finans är inte frilans. Du "anställs" och allt du drar in via dem betalas ut som lön. De drar av arbetsgivaravgifter och skatt från det.
Yes, så långt är jag med. Gör ju hellre det än en sedvanlig anställning för att undvika att arbetsgivare ska få reda på min situation. Hellre utmätning och existensminimum via frilans finans än via en vanlig anställning….

Hur funkar det med EF då? Man gör ju egna uttag. Men blir det att KFM ser min inkomst för detta först vid min deklaration? Eller när får de reda på min inkomst i min EF?
Vinsten efter skatt syns, men ingen kan ju tvinga en att ta ut någon regelbunden lön. Allt på kontot utöver förbehållsbelopp kan ryka, så använd utländskt konto eller ha för vana att ta ut allt kontant.

Vinsten efter skatt syns, men ingen kan ju tvinga en att ta ut någon regelbunden lön. Allt på kontot utöver förbehållsbelopp kan ryka, så använd utländskt konto eller ha för vana att ta ut allt kontant.
Kan jag använda mig av ett utländskt konto för min verksamhet som är registrerad i Sverige? T.ex revolut då?
Undrar även: hur reagerar KFM om de ser vid min deklaration att jag har haft en särskilt inkomst som jag ej låtit dem utmäta? Blir det några konsekvenser då efter deklarationen?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp