Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Utköpt vid skuldsanering

A-kassan betraktar ofta utköpssumman (avgångsvederlaget) som en vanlig månadsinkomst.
Det betyder att om du får en utköpssumma, kan din rätt till arbetslöshetsersättning bli begränsad under en period som motsvarar antalet månader vederlaget täcker, exempelvis sex månader.
Under dessa sex månader kommer din inkomst att vara oförändrad, tills du eventuellt får ett nytt jobb.
Om du hittar t.ex. ett nytt jobb efter tre månader med samma lön, kommer din inkomst att öka under dessa tre månader, men om man ser på hela året, har din inkomst ökat med bara en kvart (3 av 12 månader).
Om du istället får ett nytt jobb med högre lön, så ökar din totala inkomst med skillnaden mellan den nya lönen och avgångsvederlaget under den tiden du fick dubbla betalningar.

Dessutom, om din totala inkomst under året överstiger - räknad över hela året - ett visst belopp (KFM säger att ompröva om nettoinkomsten ökar med stadiga 4 000–5 000 kronor per månad), påverkar det ditt framtida betalningsutrymme och du behöver ompröva.
Det är också viktigt att tänka på att om du har både en utköpssumma och en ny högre lön, eller om du får en ny anställning med samma lön utan avbrott i anställning, kan du behöva betala kvarskatt.

Nej, morfar hade fått gå ändå. Men det var mer förmånligt att tacka ja till utköpet än uppsägningen som hade kommit.
Men då hade morfar blivit uppsagd och det kan väl inte en skuldsanering upphävas pga? Att däremot frivilligt lämna en arbetsplats och gå ut i arbetslöshet (eller nytt jobb med lägre lön) är ju en annan sak.
Nu säger jag inte att din morfar hade skuldsanering eller att ts i denna tråden går ut i arbetslöshet/sänkt lön, utan jag tänker mest på vad som skulle hända om detta scenario inträffar.

Men då hade morfar blivit uppsagd och det kan väl inte en skuldsanering upphävas pga? Att däremot frivilligt lämna en arbetsplats och gå ut i arbetslöshet (eller nytt jobb med lägre lön) är ju en annan sak.
Nu säger jag inte att din morfar hade skuldsanering eller att ts i denna tråden går ut i arbetslöshet/sänkt lön, utan jag tänker mest på vad som skulle hända om detta scenario inträffar.
Det beror ju på hur arbetsgivaren formulerar det.
Du kan ju bli utköpt och då bli uppsagd pga arbetsbrist. Inte alltid facket är inblandade i dessa saker. Så jag tror det är från fall till fall och varför man blir utköpt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp