Utköpt från villan efter skilsmässan och vill köpa hus med pengarna - hur blir det med vinstskatt?

Hej! Jag blir utköpt från huset av min ex när skilsmässan är färdig. Jag tänkte då ta bolån och investera direkt dem pengarna för tt köpa eget villa/lägenhet. Undrar då om jag blir tvungen att betala vinstskatt även om de pengarna inte skulle vara his mig en sekund heller utan gå direkt till banken som insats till att köpa nytt?
Hur går det till? Vill helst inte förlora 100-200 000 för skatt bara för det.

Hej! Jag blir utköpt från huset av min ex när skilsmässan är färdig. Jag tänkte då ta bolån och investera direkt dem pengarna för tt köpa eget villa/lägenhet. Undrar då om jag blir tvungen att betala vinstskatt även om de pengarna inte skulle vara his mig en sekund heller utan gå direkt till banken som insats till att köpa nytt?
Tror att man kan skjuta upp skatten i fem år.
Tråkigt alternativ om man om fem år inte har de pengarna.

Jag behövde inte skatta när jag blev utköpt. Men vet inte om det berodde på att vi bodelade och han fick huset och jag en summa pengar.

Jag behövde inte skatta när jag blev utköpt. Men vet inte om det berodde på att vi bodelade och han fick huset och jag en summa pengar.

Man skattar bara på vinsten den dagen man säljer huset. Nu hamnade ni i ett annat läge.

Du betalar bara vinstskatt på det du/ni säljer. 22% av själva vinsten.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp