Utöka bolån för att betala blanco

Hej, kommer inte skriva en novell men vi är i en situation vi känner att vi tappat kontrollen över.
Har ett bolån på 1550000:- och blanco på närmare 1 mille. har blivit en ond spiral där vi ibland fått låna för att betala månadens kostnader.

Såg nu på SBAB (där vi har bolånet) att det finns utrymme att utöka det med ca 470’000:-

finns det ens en rimlig chans att göra det för att lösa toppen på isberget av blancolån?

Jag tycker att du borde rikta frågan hur dom ställer sig till det.

Frågan du får ställa dig själv är om ni får lånet utökat kommer ni då att klara er ekonomiskt utan att behöva låna pengar i sluten av månaden? Annars är ni tillbaka till ruta 1 igen tyvärr.
Ni måste räkna på vilken skillnad detta kommer att göra om ni får utöka lånet.

Det kommer göra stor skillnad i månadskostnad då vi har lån som med närmare 30% ränta.

Sbab vill jag minnas nekar om man har mer än 500k i blanco

Hej, kommer inte skriva en novell men vi är i en situation vi känner att vi tappat kontrollen över.
Har ett bolån på 1550000:- och blanco på närmare 1 mille. har blivit en ond spiral där vi ibland fått låna för att betala månadens kostnader.

Såg nu på SBAB (där vi har bolånet) att det finns utrymme att utöka det med ca 470’000:-

finns det ens en rimlig chans att göra det för att lösa toppen på isberget av blancolån?
Hur ser man det? Har bostaden ökat i värde eller lånade ni inte max från början, eller har ni amorterat av så mycket?

Sbab har en sån funktion på "mina sidor"
Räknar de upp värdet på fastigheten där då menar du? Jag vet att man kan räkna ut hur mycket man får låna vid köp av fastighet om man lägger in köpesumma, kontantinsats och sina uppgifter om inkomst och andra lån. Och man kan räkna ut hur mycket man teoretiskt får låna om man inte vet vilket objekt osv. Undrade hur de fått fram det utökade låneutrymmet. Görs en värdering av SBAB med?

Räknar de upp värdet på fastigheten där då menar du? Jag vet att man kan räkna ut hur mycket man får låna vid köp av fastighet om man lägger in köpesumma, kontantinsats och sina uppgifter om inkomst och andra lån. Och man kan räkna ut hur mycket man teoretiskt får låna om man inte vet vilket objekt osv. Undrade hur de fått fram det utökade låneutrymmet. Görs en värdering av SBAB med?

Ja det menar jag. Det står att man har en fastighet som bedöms vara värd xx kr, belåningen är yy kr och utrymme då är zz kr

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp