Utöka bolån befintlig medlåntagare

Hej! Undrar om någon kan tänka sig ge mig råd och förklara hur processen med utökat bolån funkar.

Min situation:
Jag köpte bostadsrätt för lite mer än 5år sen dvs när amorteringskravet ändrades. Läste bland annat på min bank (Länsförsäkringar) att man "borde" se över sitt lån/värdet nu.

Jag vill utöka lånet pga högt blanco och ev renovering.
Det jag funderar över är hur det går till? LF hänvisade till ansökan via hemsidan, behöver jag göra en helt ny ansökan?
Hur stor är risken att jag blir nekad pga blancolån?
På UC har jag undre medel.

Mitt lönekonto är på LF och lån och hyra dras från mitt konto så banken har full insyn i det om det spelar någon roll.

+ att jag har en förälder som medlåntagare.
Jag äger dock 100% av bostaden.
Behåller jag min medlåntagare om jag utökar lånet?
Eller behöver jag ansöka om det samt omprövas bådas ekonomi?

Hej!

Om jag tolkar ditt inlägg rätt så vill du höja upp ditt befintliga bolån och baka in blanco?
Då behöver du ta in en mäklare som är godkänd hos din bank för att göra en ny värdering. Om syftet blir klart mot banken att du vill få bort lån brukar det sälan vara ett problem.

Utan att vara hundra procent säker så tror jag inte att du/ni behöver genomgå hela låneprocessen igen. Dom kommer göra en ny kreditupplysning på dig och troligen även din medlåntagare, du behöver skriva på lite lånepapper och så men det torde vara allt.

Fin kväll!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp