Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Uppskov från bostadsförsäljning och skuldsanering?

Jag har skickat in en ansökan om skuldsanering. Mitt ärende har börjat handläggas och jag hade idag kontakt med min handläggare.

Vi började prata om att jag har ett uppskov på en vinst från en tidigare bostadsförsäljning på ca 249.000kr vilket innebär att jag skulle betala ca 80.000 den dagen skulden blir fastställd.

Min handläggare menar på att det är en reell risk med att ha ett uppskov eftersom det kan hända mycket under fem år. Tex separation, dödsfall osv och att det kan äventyra min eventuella skuldsanering.

Finns det någon här som har skuldsanering med ett uppskov? Hur resonerade ni?

Mina alternativ är:
1. Fortsätta min ansökan och ta risken, vilket är låg. Skulle min sambo gå bort har han livförsäkring på 2 miljoner och han skulle ALDRIG lämna mig och sätta mig i denna situation. Vi har dessutom två gemensamma barn. Mina föräldrar har dessutom sagt att om något eventuellt skulle hända kommer dom att hjälpa mig.

2. Avbryta ansökan, kontakta Skatteverket och be om omprövning på min deklaration för att ta bort uppskovet. Få en skatteskuld som går till KF för att sedan ansöka om skuldsanering på nytt så att min skatteskuld kommer med.

Hur tänker ni? Vad hade ni gjort?

Just detta med skatteskulder är känsligt då det kommer till en ansökan om skuldsanering. Kan inget om uppskovsbiten dock.
Just nu tror jag det bästa är att du låter ansökan du har inne få ha sin gång. Vid ett avslag får du veta varför och vad du behöver åtgärda s a s.
De finns här som nekats sanering just pga skatteskulder så jag tror inte du förbättrar läget genom att ta bort uppskovet och låta skulden gå till KFM.
Nu ska jag dock säga att jag o maken sålde vårt hus och ansökte om sanering. Maken fick en skatteskuld pga detta men den kom att ingå i hans sanering. Hans skatteskuld var heller inte så stor. Det kan ha spelat.
Jag klarade mej undan restskatten pga av att jag hade så mkt ränteavdrag så jag fick tillb på skatten och fick ist betala in den summan som engångsbetalning till saneringen.

Just detta med skatteskulder är känsligt då det kommer till en ansökan om skuldsanering. Kan inget om uppskovsbiten dock.
Just nu tror jag det bästa är att du låter ansökan du har inne få ha sin gång. Vid ett avslag får du veta varför och vad du behöver åtgärda s a s.
De finns här som nekats sanering just pga skatteskulder så jag tror inte du förbättrar läget genom att ta bort uppskovet och låta skulden gå till KFM.
Nu ska jag dock säga att jag o maken sålde vårt hus och ansökte om sanering. Maken fick en skatteskuld pga detta men den kom att ingå i hans sanering. Hans skatteskuld var heller inte så stor. Det kan ha spelat.
Jag klarade mej undan restskatten pga av att jag hade så mkt ränteavdrag så jag fick tillb på skatten och fick ist betala in den summan som engångsbetalning till saneringen.
Ja det finns ju inga garantier att saneringen blir beviljad bara för att uppskovet verkställs som en skuld.

Jag förlorar ingenting på att fortsätta med min ansökan. Skulle jag få avslag får jag väl ta en ny ställning till det då.

Snällt resonerat av handläggaren ändå

Var hamnade överskottet från försäljningen?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp