Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Uppsägningstid arbete

Funderar på att säga upp mig, på mitt anställningsavtal har jag med min nuvarande anställningstid 2 månaders uppsägningstid, men enligt kollektivavtalet vi har på min arbetsplats så är det 3 månaders uppsägningstid.
Någon som vet vad som gäller då? Och inga killgissningar behövs.
Det som står i ditt kontrakt gäller före kollektivavtal i detta fallet.

Senast ändrad:
Det kan också bero på hur länge du jobbar där. Det ska framgå i kollektivavtalet också om det är skillnader. Då det kan variera. Jag tycker det låter snurrigt att dom uppgivit 2 mån i kontraket och 3 mån i kollektivavtalet. Jag skulle rekommendera att du ringer till facket imorgon och uppger detta.

Det kan också bero på hur länge du jobbar där. Det ska framgå i kollektivavtalet också om det är skillnader. Då det kan variera. Jag tycker det låter snurrigt att dom uppgivit 2 mån i kontraket och 3 mån i kollektivavtalet. Jag skulle rekommendera att du ringer till facket imorgon och uppger detta.
Jo det är de jag skrivit. Att enligt tiden jag varit anställd på företaget har jag enligt mitt anställningsavtal 2 mån uppsägningstid (egentligen ett gammalt avtal som gällde innan 2016, men som min chef använde till mig och skrivit på), men enligt kollektivavtalet ska jag med min nuvarande anställningstid ha 3 mån uppsägningstid

Vad grundar du det på vet du säkert att TS kollektivavtal tillåter egen överenskommelse om egenuppsägningstid?
Du kan avtala om det i eget anställningsavtal men det får då inte vara till nackdel för dig. Hade det varit det omvända så hade det varit till nackdel och då varit ogiltigt och därmed hade kollektivavtalet gällt.
Här står det lite om det.

Jo det är de jag skrivit. Att enligt tiden jag varit anställd på företaget har jag enligt mitt anställningsavtal 2 mån uppsägningstid (egentligen ett gammalt avtal som gällde innan 2016, men som min chef använde till mig och skrivit på), men enligt kollektivavtalet ska jag med min nuvarande anställningstid ha 3 mån uppsägningstid.

Är du säker på att du i avtalet inte tittar på uppsägningstid för om du blir uppsagd av dem?

Då är det alltid beroende på hur länge du varit anställd (vissa avtal hade förr åldern som avgörande)

Normen på arbetsmarknaden då LAS säger det är egen uppsägning 1 månad men det är vanligt för tjänstemän att ha allt från 1-3 ibland ännu mer men då är det ofta ledande tjänster typ höga chefer och dylikt.

Du kan avtala om det i eget anställningsavtal men det får då inte vara till nackdel för dig. Hade det varit det omvända så hade det varit till nackdel och då varit ogiltigt och därmed hade kollektivavtalet gällt.
Här står det lite om det.
Grejen i detta ”fall” är att vi inte avtalat något speciellt. Men chefen använde ett gammalt anställningsavtal till mig, som egentligen gällde till 2016. Och där var det andra uppsägnings villkor än om hon skulle använt det nya, korrekta avtalet

Jobbar man med nått där det är svårt att få tag i folk kan det också vara vanligt med längre uppsägningstid för att arbetsgivaren skall hinna nyanställa.

Jo det är de jag skrivit. Att enligt tiden jag varit anställd på företaget har jag enligt mitt anställningsavtal 2 mån uppsägningstid (egentligen ett gammalt avtal som gällde innan 2016, men som min chef använde till mig och skrivit på), men enligt kollektivavtalet ska jag med min nuvarande anställningstid ha 3 mån uppsägningstid
Okej! Då ska det också framgå i ert kollektivavtal att gamla avtal skriva innan 2016 gäller. Jag tolkar det som att står det två i avtalet är det två som gäller. Eftersom det är avtalat vid anställning innan kollektivavtalet uppdaterades. Om din uppsägningstid skulle ändras så ska du haft möjlighet att uppdatera ditt anställningsavtal, Jag utgår enbart från mina egna erfarenheter nu. Jag brukar alltid ringa facket när jag undrar

Är du säker på att du i avtalet inte tittar på uppsägningstid för om du blir uppsagd av dem?

Då är det alltid beroende på hur länge du varit anställd (vissa avtal hade förr åldern som avgörande)

Normen på arbetsmarknaden då LAS säger det är egen uppsägning 1 månad men det är vanligt för tjänstemän att ha allt från 1-3 ibland ännu mer men då är det ofta ledande tjänster typ höga chefer och dylikt.
Jodå jag är säker. För arbetare är det enligt vissa kollektivavtal alltid 1 mån uppsägningstid, spelar ingen roll om dom varit anställd 1 år eller 10.
Men på tjänstemannasidan är det mer vanligt att uppsägningstiden ter sig på hur länge man varit anställd

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp