Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Upphävning av skuldsanering ?

Räknas detta då under hela saneringstiden eller som tidigare sagts, nollas det efter betalning, så kan man i senare skede ligga efter med 3-4 nya?
Det finns ju en idé om att man ska betala löpande och lära sig det som en del i en ekonomisk rehabilitering.
Om man flera gånger hamnar efter kan jag tänka mig att det kan innebära upphävning också, att dom begär det pga att det är systematiskt.

Är ju illa om man först missköter ekonomin så pass att man behöver skuldsanering, och sen missköter skuldsaneringen löpande också. Det vore en skaplig indikator på att det inte kommer gå så bra efter avslutad skuldsanering heller.

Det finns ju en idé om att man ska betala löpande och lära sig det som en del i en ekonomisk rehabilitering.
Om man flera gånger hamnar efter kan jag tänka mig att det kan innebära upphävning också, att dom begär det pga att det är systematiskt.

Är ju illa om man först missköter ekonomin så pass att man behöver skuldsanering, och sen missköter skuldsaneringen löpande också. Det vore en skaplig indikator på att det inte kommer gå så bra efter avslutad skuldsanering heller.
Hej,

Förlåt vet att detta är en gammal tråd. Vad händer om man släpar efter 3 månader (pga arbetslöshet och bara Alfakassa) under den perioden? Dvs mindre pengar än existensminimum och man har ej betalat?

Någon på Kundtjänst sa att man ej kan bli av med Skuldsanering om man själv ansöker om omprövning

Hej,

Förlåt vet att detta är en gammal tråd. Vad händer om man släpar efter 3 månader (pga arbetslöshet och bara Alfakassa) under den perioden? Dvs mindre pengar än existensminimum och man har ej betalat?

Någon på Kundtjänst sa att man ej kan bli av med Skuldsanering om man själv ansöker om omprövning
Du bör ju söka omprövning direkt när du vet att betalningsförmågan kommer att minska. Inte när du redan har missat tre inbetalningar. Då tar det ju ytterligare minst tre månader tills omprövningen handläggs och vips har du missat tre till. Och så kan någon borgenär ha begärt omprövning före dig, och då kan saneringen upphävas.

Hej,

Det stämmer nog om man ansöker om omprövning omgående. Har du blivit uppsagd så har du ju haft en uppsägningstid och kunnat göra en omprövning redan då. Alternativt när du började gå på a-kassa. Men att vänta 3 månader bådar inte gott. Borgenärerna lär skicka in snart…

Det verkar så, det är väl rätt rimligt ändå.

Om du inte betalar som du ska​

Det är viktigt att du betalar enligt betalningsplanen. Om du inte gör det, skickar vi en påminnelse till dig. Varje kvartal skickar vi också ut ett meddelande till dina borgenärer om att du inte har betalat.

Får du en påminnelse så bör du betala ikapp så snart du kan. Har du fått en påminnelse trots att du har betalat? Hör i sådana fall av dig till vår kundservice.

Om du inte betalar som du ska kan dina borgenärer ansöka om att vi ska avbryta (upphäva) din skuldsanering.
Nej det stämmer inte. Jag har pratat med de som jobbar med skuldsanering och meddelande till borgenärer går ut efter 2-3 månaders släpande med betalning. Det går alltså inte ut något meddelande efter bara en månad.

Nej det stämmer inte. Jag har pratat med de som jobbar med skuldsanering och meddelande till borgenärer går ut efter 2-3 månaders släpande med betalning. Det går alltså inte ut något meddelande efter bara en månad.
Ok, du svarar på ett flera år gammalt inlägg som är insaxat från kfms hemsida

Ja det stämmer. Är det inte okej? Jag ville bara rätta till eventuella felaktiga påståenden
Ok, då påstod dom något annat för ett par år sedan än det du tycker är rätt nu.

Ok, då påstod dom något annat för ett par år sedan än det du tycker är rätt nu.
Inget tyckande från mig. Har du bekräftat att dom påstod något annat tidigare år förutom det du läst på hemsidan? Jag har endast fakta från erfarna personer som jobbar på skuldsaneringsavdelningen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp