Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Uppgiven ung kvinna - Samlingslån på 130 000 kr?

Om din situation är super akut och du blöder pengar varje månad och går minus så släng iväg en ansökan på Lendo på 130 000 kr och se om du blir erbjuden något.

Alt 2 (om du kan vänta tills du får skatteåterbäringen)
Dra ner på allt som det går att dra ner på! Sälj möbler och allt annat du kan sälja.
Börja med snöbollsmetoden och lägg pengarna på ditt första prio lån.
Använd skatteåterbäringen till att få bort så många lån du kan.
Ansök på Lendo för att samla det som blir kvar.

Bra att du kommit till insikt att du behöver förändra ditt beteende kring pengar.
Bestäm dig att fr o m idag så handlar du bara för pengar du faktiskt har, inga avbetalningar och krediter.

Tråkigt att du hamnat i den här sitsen, men det kunde vara betydligt värre. Du är inte ensam.

Vad har du för utgifter, och vilka lånekostnader har du idag? Du tjänar bra, och 130 000 kr totalt i lån är väldigt lite i förhållande till din inkomst. Läser man runt här på forumet kunde det vara betydligt värre, och många önskar att de hade slutat när de var där du är.

Jag hade skickat iväg en ansökan via Lendo. Du kommer med största sannolikhet få erbjudanden om du inte har några anmärkningar eller har utelämnat annan viktig information. Spärra dig sedan på alla sms-lån och spelsajter, så kommer det gå hur bra som helst för dig i framtiden.

Återkom gärna med hur det gick!
Jag sökte via Lendo och fick endast två erbjudanden.
130k på Svea med 18% ränta med 2630kr/månad i 7 år
Och 75k på marginal bank med 12% ränta med 1330kr/ månad.
Gjorde jag något fel? Borde jag inte fått fler erbjudanden än så eller var det för att jag tog för lång återbetalningstid?

Inga roliga räntor du fick. Men du kommer ner i lägre månadsavgift?
Räkna nu ut vad du skulle tjäna mest på. Att köra snöbollsmetoden med lånen som du har nu om du har möjlighet med marginal. Eller ta svea och amortera extra där tills du söker nytt lån

Det är verkligen lite i lån du har jämnfört med inkomsten. Om jag vore du, skulle jag akta mig för Lendo och liknande som tjänar på att förmedla lån och testa t.ex Sevenday, av alla långivare jag har, tycker jag dessa är de enda humana jag träffat på.
Mitt andra råd är att lägga över alla dina transaktioner från 2024 till Excel och dela på olika poster-var tar pengarna vägen? När jag gjorde detta för ett år sedan, upptäckte jag, som trodde jag kanske spelade för mycket, att jag hade använt 1,5 gånger mer pengar på att handla mat på restaurang än de spel jag trodde jag hade lagt.
Jag sade upp min TV-abonnemang hos Telia och gav bort TV:n. Letade upp billigare telefon och bredbansabonnemang...och skaffade mig billigare boende. Finns mycket man kan göra. Med så liten skuld, kan du sedan maxa dina avbetalningar och bli skuldfri på kort tid. Det värsta man kan göra när man har skulder, är ung och får högre inkomst,är att höja sina utgifter. Först ska man betala av sina skulder...sen ska man vidare i livet skuldfri och spara till det man önskar. Önskar någon sagt detta till mig för 30 år sedan.

Och lyssna på denna podd i 3 delar om hur de tjänar på att få folk att ta så stora lån som möjligt, utspridd på så många år det går....https://poddtoppen.se/podcast/1789044715/efn-dokumentar/1-generation-skuldsatt-kop-nu-betala-for-alltid

Senast ändrad:
Det är verkligen lite i lån du har jämnfört med inkomsten. Om jag vore du, skulle jag akta mig för Lendo och liknande som tjänar på att förmedla lån och testa t.ex Sevenday, av alla långivare jag har, tycker jag dessa är de enda humana jag träffat på.
Sevenday lånar inte ut pengar längre .

Jag hade tagit det på 75 och löst alla lån och krediter utom det andra stora på 59k på banken. Då köper du ju dig själv lite tid och kan förhoppningsvis komma till en lite mer rimlig månadskostnad. Sedan försöka amortera så mycket extra du kan framöver när tillfälle ges, ex när skatteåterbäringen kommer. Men tänk även på att spara en del så du bygger en buffert, det kan förhoppningsvis förhindra att du behöver göra fler dåliga kreditval framöver.

Det är långt ifrån kört. Förhoppningsvis ser du det som en läropäng, vänder på skutan och du bör kunna vara skuldfri inom relativt få år

Men som sagt, viktigaste tipset från mig är att spara upp en buffert istället för att amortera allt.

Jag dubbelkollade precis.
Jag kollade min senaste kreditupplysning på UC som jag fick i november som då var på 8,48. Nu enligt Kreddy ligger den på 2,4
Du har ju bra riskprognos, ta inget skitlån, gå till din bank och boka ett möte förklara situationen så kommer du få ett samlingslån förutsatt att du varit helt ärlig. Är du med i något fack via jobbet så sök ett medlemslån via din bank först. Blir du nekad så ringer du dit.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp