Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Undvika betalningsanmärkning efter delgivning

Hej, blev delgiven 2 skulder idag via kivra.
Skulle verkligen behöva undvika att få en betalningsanmärkning de närmsta 20 dagarna då jag är i processen att skriva på för en lägenhet. Hur ska jag gå tillväga om det ens är möjligt? I vilket skede kommer anmärkningen, är det när man skriver på delgivningen eller är de när de 10 dagarna är slut och man ej svarar eller har jag redan fått en anmärkning nu?
Tack för svar
Mvh

Skriv inte under. Du kommer få en påminnelse. Eventuellt söker dem dig i hemmet eller på arbetsplatsen.

Så man får ingen anmärkning innan man är delgiven?

KFM utfärdar inte anmärkningar. Men du kommer inte ha något skuldsaldo innan du skrivit under.
Missbrukad kredit kan anmälas ändå.

Jag brukar helst inte vilja uppmuntra till att man är oärlig, speciellt inte när man har skulder.

Men….trots allt frågade du och alla har vi behövt köpa oss tid någon gång här i livet.
Du väntar ut tills den sista dagen som du behöver svara (om inte så kommer dom eventuellt söka upp dig i hemmet eller på arbetsplatsen om du har ett arbete).

Du svarar den sista dagen alltså den 10:e dagen, därefter har du ytterligare 10 dagar på dig att betala (du blir då kvitt skulden), ELLER bestrida skulden den sista dagen av dom 10 dagarna (det finns en risk att det går till tingsrätt då eller att företaget/företagen återkallar från Kronofogden) hur som har du köpt dig tid då, ELLER inte betala vilket är samma sak som att erkänna att föreläggandet/skulden är korrekt och du kommer kort därefter (några dagar maximalt någon vecka) att få en betalningsanmärkning samma sak gäller om du INTE bestrider vilket då innebär att du anser att skulden är korrekt.
Nej du har alltså inte fått en betalningsanmärkning för att du har fått ett betalningsföreläggande.

Om du nu verkligen kan betala skulden runt löningsdagarna där skulle jag väl råda dig till att faktiskt bestrida ärendet dag 20 totalt.
Alltså att du svarat att du är delgiven dag 10 och sen när du väl får dina ytterligare 10 dagar så bestrider du.
Då får företaget/företagen ta ställning till om det ska gå till tingsrätt eller om dom ska återkalla ärendet. Detta brukar dra ut på tiden, kan ta ett par veckor. Sällan att det går någon dag eller en vecka.
Men då måste du verkligen betala in så fort du får pengar, annars kan det som sagt gå till tingsrätt och tänk på att det kostar dig en del extra ju mer du skjuter fram på det.

Senast ändrad:
Jag brukar helst inte vilja uppmuntra till att man är oärlig, speciellt inte när man har skulder.

Men….trots allt frågade du och alla har vi behövt köpa oss tid någon gång här i livet.
Du väntar ut tills den sista dagen som du behöver svara (om inte så kommer dom eventuellt söka upp dig i hemmet eller på arbetsplatsen om du har ett arbete).

Du svarar den sista dagen alltså den 10:e dagen, därefter har du ytterligare 10 dagar på dig att betala (du blir då kvitt skulden), ELLER bestrida skulden den sista dagen av dom 10 dagarna (det finns en risk att det går till tingsrätt då eller att företaget/företagen återkallar från Kronofogden hur som har du köpt dig tid då, ELLER inte betala eller bestrida alls vilket är samma sak som att erkänna att föreläggandet/skulden är korrekt och du kommer kort därefter (några dagar maximalt någon vecka) att få en betalningsanmärkning.

Om du nu verkligen kan betala skulden runt löningsdagarna där skulle jag väl råda dig till att faktiskt bestrida ärendet dag 20 totalt.
Alltså att du svarat att du är delgiven dag 10 och sen när du väl får dina ytterligare 10 dagar så bestrider du.
Då får företaget/företagen ta ställning till om det ska gå till tingsrätt eller om dom ska återkalla ärendet. Detta brukar dra ut på tiden, kan ta ett par veckor. Sällan att det går någon dag eller en vecka.
Men då måste du verkligen betala in så fort du får pengar, annars kan det som sagt gå till tingsrätt och tänk på att det kostar dig en del extra ju mer du skjuter fram på det.
Dock kan väl missbrukad kredit generera en anmärkning tidigare? Beror väl iofs på vilka aktörer det gäller, och om dom rapporterar missbrukad kredit?

Du svarar den sista dagen alltså den 10:e dagen, därefter har du ytterligare 10 dagar på dig att betala (du blir då kvitt skulden), ELLER bestrida skulden den sista dagen av dom 10 dagarna (det finns en risk att det går till tingsrätt då eller att företaget/företagen återkallar från Kronofogden) hur som har du köpt dig tid då, ELLER inte betala vilket är samma sak som att erkänna att föreläggandet/skulden är korrekt och du kommer kort därefter (några dagar maximalt någon vecka) att få en betalningsanmärkning samma sak gäller om du INTE bestrider vilket då innebär att du anser att skulden är korrekt.
Nej du har alltså inte fått en betalningsanmärkning för att du har fått ett betalningsföreläggande.

Men man får väl en påminnelse efter första delgivningen eller måste man bestrida innan påminnelsen kommer? Jag kommer inte kunna betala, behöver bara bli godkänd för lägenheten innan jag får en anmärkning då de inte accepterar sånna

Dock kan väl missbrukad kredit generera en anmärkning tidigare? Beror väl iofs på vilka aktörer det gäller, och om dom rapporterar missbrukad kredit?
Jag läste någonstans att hyresvärdar inte kan se missbrukad kredit, bara bankinstitut

Jag läste någonstans att hyresvärdar inte kan se missbrukad kredit, bara bankinstitut
Den bara syns på UC och inte övriga upplysningar. Så det beror på vilken upplysning man tar, inte vilken typ av verksamhet man bedriver.

Men man får väl en påminnelse efter första delgivningen eller måste man bestrida innan påminnelsen kommer? Jag kommer inte kunna betala, behöver bara bli godkänd för lägenheten innan jag får en anmärkning då de inte accepterar sånna
Du får en påminnelse förvisso.
Själv när jag fått delgivning så har jag dock hållit mig inom dom 10 dagarna.
Nej, du behöver inte bestrida delgivningen.
Svara inom 10 dagar eller direkt när påminnelsen kommer då.

Dom 10 dagar som du får efter det behöver du dock hålla dig inom ramen, skulle du bestrida efter 11 dagar eller typ 2 minuter för sent så räknas det tyvärr som att du är sen.

Men om du inte kan betala så får du väl göra så att du struntar i att göra någonting dom 10 dagarna som du ges efter dina första 10 dagar. Då blir det ju som att du godkänt föreläggandet och på så vis får en anmärkning.
Annars om du bestrider och inte kan betala så får det förmodligen trista konsekvenser, tingsrätt, risk för utmätning, risk för stämning osv.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp