Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Underskott för 2019 deklaration

Förstår mig inte på underskottet.. har ett stort kommande underskott för kommande deklaration 2019...tänkte försöka jämka hälften nu resten av året. Men kan man på nåt sätt göra så att inte alla mina ränteutgifter syns på deklarationen eller när uc uppdateras? Frågade skatteverket o trots att jag jämkar kommer ändå mina räntor synas sa de...

Förstår mig inte på underskottet.. har ett stort kommande underskott för kommande deklaration 2019...tänkte försöka jämka hälften nu resten av året. Men kan man på nåt sätt göra så att inte alla mina ränteutgifter syns på deklarationen eller när uc uppdateras? Frågade skatteverket o trots att jag jämkar kommer ändå mina räntor synas sa de...
Ja jämkningen är bara så att arbetsgivaren drar mindre skatt. Rent teoretiskt går det att "lura" skatteverket att du kommer betala mkt ränta och på det sättet jämka mycket. När väl deklarationen ska göras så har ju de verkliga ränteuppgifterna kommit till skatteverket och som trycks i deklarationen, på så sett syns dina räntor. Men du kan ändra dessa uppgifter, men har du då jämkat kommer du bli skyldig skatteverket pengar (kvarskatt), vilket ska betalas i november det året man deklarerar.

Men borde väl inte bli kvarskatt låt säga om jag jämkar för t ex 50000 fast jag vet att ränteutgifterna blir det dubbla?

Hej,

Om du skattejämkar fattar Skatteverket ett beslut om att en viss skatt ska betalas in av din arbetsgivare! Du får 30 procent i avdrag för dina räntor upp till 100 k och 20 procent om det är över 100 k.
Se till att Skatteverket får samtliga uppgifter så att du inte får restskatt. Generellt tycker jag att jämkning inte alls är bra utan betala hellre mer och få tillbaka pengarna vid senare skede.
Du kan inte lura Skatteverket avseende räntan. Då de oftast kräver underlag för räntan eller skuldebrev.

Må bäst!

Men borde väl inte bli kvarskatt låt säga om jag jämkar för t ex 50000 fast jag vet att ränteutgifterna blir det dubbla?
Man får väl bara tillbaka 1/3 av ränteutgifterna? Eller du menar du har 100 000 efter det?

Det jag menade är att om du jämkar och sedan drar manuellt ner dina faktiska ränteutgifter i deklarationen för att snygga till underskottet så är, risken stor att du åker på kvarskatt. Allt hänger på hur mycket du jämkar och hur mycket du vill snygga till till underskott, vilket inte är en enkel ekvation.

Men att åka på kvarskatt behöver inte vara så farligt. Den ska betalas i november, dock är det sämre att din UC inte uppdateras med nya inkomsten förrän i augusti (de med kvarskatt får sitt skattebesked i augusti). Sedan nät du tagit ditt samlingslån som du vill ha så begär du nytt skattebeslut från skatteverket, där du höjer ränteutgifter till det som det verkligen ska vara. Får du det nya beslutet dessutom före november behöver du inte ens betala kvarskatt.

Planerar du söka samlingslån under 2019,när i sådana fall?

Jag vill nog söka samlingslån för att få bort dyra krediter helst innan deklarationen uppdateras 2019..kommer annars få svårt att låna med så stort underskott av kapital då det är ännu större från detta året..

Är det alltså månadsvis de kommer dra mindre skatt om man jämkar? Men om jag jämkar för låt säga 90000 borde väl väldigt lite skatt dras resten av året?

Är det alltså månadsvis de kommer dra mindre skatt om man jämkar? Men om jag jämkar för låt säga 90000 borde väl väldigt lite skatt dras resten av året?
Ja skickar du in först nu för det beloppet blir det väldigt lite skatt varje månad resten av detta år.

Lite kvarskatt för dig kanske då är positivt, då skjuter du UC uppdateringen av underskottet till augusti. Kommer du större inkomst 2018 än 2017?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp