Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Underskott av kapital

Jag har

läst lite på forumet att ett stort underskott kan visa på högskuldsättning (även utanför UC) då bankerna typ delar ränteutgifterna med säg 0,10. Visar sig sedan siffran överstiga 2x årsinkomst eller liknande så drar de slutsatsen att man har en del lån utanför Uc och hamnar sämre till. Får jag fråga vilka du fick lån av och till vilken ränta? Gärna belopp och ungefärlig tidpunkt. Har lite lägre underskott och inkomst och ska snart ansöka om samlingslån. Tack på förhand.
Först var det Collector 10% 2020, Remember 10% 2021, Nordax 17,8% 2021, Resurs 5,9% 2021 och Nordea 3,95% 2022.

Snubblade över detta ämne via en googling.

Som jag förstår av det ni skriver kan banker och låneinstitut finna det negativt om ens underskott överstiger 10% av årsinkomsten?

Detta bör väl vara något som kanske omvärderas med tanke på sista tidens ränteläge. För jag kan bara utgå från mig själv, och med räntenivån på mitt bolån (Normalstor villa i Stockholm, inköpt 2022) kommer enbart det överstiga 10% av min årsinkomst. Ändå är vår belåningsgrad under 70%.

Känns konstigt om det ska ligga gemene man i fatet som eventuellt behöver söka lån eller omförhandla nuvarande lån.

Lyckligtvis sitter jag i en sits där jag inte behöver söker bolån eller privatlån, men tycker ändå att det är intressant att diskutera.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp