Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Underskott av kapital

Hej,
Jag har planerat att ändra mitt underskott av kapital när skatteåterbäringen kommer. Jag har ungefär räknat att jag kommer ha 522.000kr i årsinkomst med ett underskott på spann mellan ca 55-70.000 (ungefär).

Hittar ingen bra tråd om hur man gör och vad man bör tänka på. Hur mycket behöver jag isåfall betala tillbaka? Om jag ändrar till underskottet till säg 20.000 - behöver jag betala tillbaka 50.000 om jag har ett underskott på 70.000?

Tacksam för hjälp.

Uppdatering
Kollat igenom alla mina årsbesked noga nu. Ca 58.000 kr kommer jag ha i underskott. Vill sänka till ca 30.000. Hur mycket förväntas jag betala tillbaka?

Förstår inte riktigt din fråga?

Har du jämkat under 2022 kommer du få betal tillbaka om du sänker uppgiven räntekostnad i deklarationen.

Har du inte jämkat, utan uppger räntekostnader på ca 60 kkr i deklarationen, så kommer du få tillbaka 30 % av dem, dvs ca 18 kkr. Vad som sedan hamnar på slutraden i din deklaration beror på helheten i din deklaration.

Varför vill du ändra på underskott? För mig hade det 0 betydelse. UC 0,3 inkomst 570k underskott 200k. Fick samlingslån 2ggr utan problem.

Du kan räkna på ungefär 30% av ditt underskott, så minskar du med 30 000 så ungefär 9000 kommer det diffa i skatt för dig.

Varför vill du ändra på underskott? För mig hade det 0 betydelse. UC 0,3 inkomst 570k underskott 200k. Fick samlingslån 2ggr utan problem.
Ett par år sen har jag för mig det diskuterades här att underskottet helst inte ska ligga över 10% av inkomsten, och kanske snarare ner mot 5% för bättre betyg, och att bankerna kan tolka högt underskott där alla lån/krediter inte syns på UC som just att man antagligen har en massa på andra ställen. Ingen aning om det påverkar betyget mindre nu än förr dock.

Ett par år sen har jag för mig det diskuterades här att underskottet helst inte ska ligga över 10% av inkomsten, och kanske snarare ner mot 5% för bättre betyg, och att bankerna kan tolka högt underskott där alla lån/krediter inte syns på UC som just att man antagligen har en massa på andra ställen. Ingen aning om det påverkar betyget mindre nu än förr dock.
Tror det var för många antaganden.

För att jag vill inte ha ett för högt underskott. jag ska söka bolån i höst och vill därför inte ha ett för högt underskott.

Du kan räkna på ungefär 30% av ditt underskott, så minskar du med 30 000 så ungefär 9000 kommer det diffa i skatt för dig.
Tack!
Funderar då på att ändra ner det till 30.000. Återstår att se när deklarationen kommer

Jag har
läst lite på forumet att ett stort underskott kan visa på högskuldsättning (även utanför UC) då bankerna typ delar ränteutgifterna med säg 0,10. Visar sig sedan siffran överstiga 2x årsinkomst eller liknande så drar de slutsatsen att man har en del lån utanför Uc och hamnar sämre till. Får jag fråga vilka du fick lån av och till vilken ränta? Gärna belopp och ungefärlig tidpunkt. Har lite lägre underskott och inkomst och ska snart ansöka om samlingslån. Tack på förhand.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp