Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Udda fråga, valpkull under skuldsanering

Jag planerar att ev ta en valpkull under min skuldsanering.
Men är osäker på hur jag bör tänka?

Har tidigare haft en valpkull, på annan ras. Det är en ren förlustaffär med alla omkostnader osv.
Nu är det aktuellt igen nästa år, på en ras som får betydligt fler valpar i snitt. Vilket gör att det kan bli ett överskott när allt är betalt.

Om jag skulle få 40-50000 över. Det ska skattas på om allt görs rätt.
Kan jag sedan dela resterande summa på 12 för att se vad det blir i månaden över ett år och då se om de lär omprövas för.
Men säg att beloppet i snitt blir under 3000 i månaden från beräknad inkomst, bör jag ändå ompröva?

Min andra tanke för att slippa krångel är att vänta ett år.
Men då blir det ev på "målsnöret" som valpkullen är aktuell för försäljning. Om den födds tidigare kanske jag blir sittandes med den 1-3 veckor innan skuldsaneringen är över. Förutsatt att tiken löper som nu.
Är det då okej om jag efter skuldsaneringen är över säljer valparna eller kan det med behöva omprövas för att det är inom samma år, eller pengarna förväntats komma in?

Tror du verkligen att du kommer gå plus så mycket när du har dragit av för alla omkostnader??

Vi hade några valpkullar under skuldsaneringen, men det var aldrig fråga om några stora överskott.

Om det blir under 3000kr i månaden i snitt som du ligger över angiven inkomst i skuldsaneringen bör du inte ompröva tänker jag.

Jag hade inte gjort det i varje fall.'

Under 3000kr är så långt under riktlinjerna så jag hade inte vart orolig. Risken är bara att den blir godkänd av någon dålig handläggare i önödan och att man blir av med pengar.

Riktlinjerna är att 4000-5000kr mer i total nettoinkomst (förmodligen ca 5500-7000 kr mer brutto) per månad är vad som kan motivera en omprövning.

Men du får göra vad som känns bäst för dig. Jag hade som sagt inte brytt mig.

Alternativ är ju som du säger att kanske sälja stora delen nu, sen en liten del i början av nästa år istället.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp