Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

UC vid anställning? Snälla någon som vet?

Försöker rådda vidare i detta

Hittade denna text hos Securitas :

Denna bakgrundskontroll innefattar:
- Inhämtande av en ekonomisk upplysning kring betalningsanmärkningar, där en kopia av detta också skickas hem till dig.

Här uppfattar jag att de bara kollar betalanmärkning, alltså förmodligen inte en komplett uc som en bank gör, där varje litet lån syns?

Ingen aning om Avarn har samma.

Nu ska jag på intervju hos ett betydligt mindre bolag, är de lika noga tror ni?

Dock fortfarande snurrig...säg ett skyddsobjekt, de är väl oftast säkerhetsklass 3 eller möjligen 2.

VEM gör prövningen???

Arbetsgivaren, typ Avarn, eller myndigheten?

Dock fortfarande snurrig...säg ett skyddsobjekt, de är väl oftast säkerhetsklass 3 eller möjligen 2.

VEM gör prövningen???

Arbetsgivaren, typ Avarn, eller myndigheten?
Några år sedan jag jobbade på avarn och var delaktig i rekryteringar men då kollade vi bara betalningsanmärkningar och skuldsaldo. Vi kunde se mellan fingrarna på någon enstaka om personen kunde förklara anledningen till dem.
På skyddsobjekten gjorde vi samma sak men sedan skickade min chef en ansökan för säkerhetsprövning. Kommer inte ihåg till vilka men det var externt och det enda vi fick tillbaka var om de var godkända eller inte. Så vet faktistk inte om de kollade ekonim mer grundligt.
7 år sedan jag slutade så det kan ju ha ändrats sen dess

Jobbat på 2 minde bolag och då gjordes ingen ekonimisk kontroll alls. Men då gick jag från Avarn (G4S) till dem

Några år sedan jag jobbade på avarn och var delaktig i rekryteringar men då kollade vi bara betalningsanmärkningar och skuldsaldo. Vi kunde se mellan fingrarna på någon enstaka om personen kunde förklara anledningen till dem.
På skyddsobjekten gjorde vi samma sak men sedan skickade min chef en ansökan för säkerhetsprövning. Kommer inte ihåg till vilka men det var externt och det enda vi fick tillbaka var om de var godkända eller inte. Så vet faktistk inte om de kollade ekonim mer grundligt.
7 år sedan jag slutade så det kan ju ha ändrats sen dess

Jobbat på 2 minde bolag och då gjordes ingen ekonimisk kontroll alls. Men då gick jag från Avarn (G4S) till dem
Aha. Så kan vara fördel med mindre bolag? Inför intervjun fick jag ett mejl, där anges att vi bla kommer prata om min bakgrund och ekonomi. Sen om det innebär en kreditkoll, ingen aning.

Vad hittills framkommit så tar både avarn och Securitas en upplysning, men verkar vara av mildare grad för att kolla betalningsanmärkningar, korrekt?

Aha. Så kan vara fördel med mindre bolag? Inför intervjun fick jag ett mejl, där anges att vi bla kommer prata om min bakgrund och ekonomi. Sen om det innebär en kreditkoll, ingen aning.

Vad hittills framkommit så tar både avarn och Securitas en upplysning, men verkar vara av mildare grad för att kolla betalningsanmärkningar, korrekt?
För mig var det lättare men då kom jag ju från en av de större. vid den tidpunkten var mindre bolag inom branschen ofta kända att tumma på kraven vid rekrytering.
Att göra en kreditkontroll kostar lite pengar och många bolag jagar varenda krona som går att spara.

Precis vi kollade efter anmärkningar

Kanske vi har svaret här, från UC själva:

"Information om dina lån och krediter hämtas från de banker och kreditinstitut som samarbetar med UC. Endast de som rapporterar in uppgifter om krediter till UC får i sin tur ta del av uppgifterna.

Det innebär att om till exempel en hyresvärd tar en kreditupplysning på dig, innehåller den kreditupplysningen inte information om dina lån och krediter. Vilken information som visas i en kreditupplysning beror alltså på vem som beställt upplysningen."

Alltså kollar ett bevakningsföretag enbart skuldsaldo, anmärkningar och inkomst som jag tolkar det?

Kan ovanstående stämma? Att endast andra kreditbolag får se alla dina lån i uc:n?

Så tolkar jag det.

Kan vara nåt nytt med GDPR?

så är det, exempelvis låneförmedlare har ju aldrig aktuella skulder osv utan bara riskprognos och info om betalningsanmärkning osv.

säkerhetsprövningen som jag nu genomgick där gjorde man den med en extern säkerhetskonsult, han intervjuar hade jag en två timmar lång intervju med där han frågade om hela mitt liv från uppväxt till nutid, han sammanställdr ett långt dokument dom han skickar in till Säpo för kontroll och godkännande
Berättar den som intevjuar om sambons/fruns ekonomiska förhållanden?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp