Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

uc uppdatera uppgifter

Hej fick uppdaterade uppgifter 2025 men fick lägre score hur

Mina inkomstuppgifter och speciellt underskott av kapital ser bra mycket bättre ut 2025 än 2024 men ingen förändring alls i UC.
Förstår inte hur den beräknas. Märkligt att du fått försämrad Uc

Jag tror du menar att du fick ett högre betyg.
Orsaken är att UC tar iåtanke att du inte längre får ränteavdrag för lån utan säkerheter. Jag hade ökat min inkomst med 100 000+ och även lite lägre underskott, men mitt betyg gick upp 0,4.

Yes, tänk på att underskott av kapital som visas bara är hälften av den totala räntan betalad UC tar garanterat med detta i sina parametrar när de beräknar ditt betyg

Yes, tänk på att underskott av kapital som visas bara är hälften av den totala räntan betalad UC tar garanterat med detta i sina parametrar när de beräknar ditt betyg
Det stämmer väl ändå inte riktigt att det underskott av kapital som visas på upplysningen bara är hälften av inbetald ränta under året.

Det underskott som står på upplysningen är det underskott du har haft.

Att man sen bara får göra avdrag med 15% för beskattningsåret 2025 och 0% för beskattningsåret 2026 & framåt för lån utan säkerhet, ja det är en annan sak och detta kan ju möjligtvis vara en parameter som UC tar hänsyn till när de räknar ut ens riskprognos.

Senast ändrad:
Jag har legat på 0,2 hur länge som helst. Nu har jag högre lön, mindre skulder men fick ändå betyget 0,3 helt plötsligt. Så jag antar att min totala ekonomi ser sämre ut iom att jag har blankolån som jag ej får dra av för i framtiden?

Det stämmer väl ändå inte riktigt att det underskott av kapital som visas på upplysningen bara är hälften av inbetald ränta under året.

Det underskott som står på upplysningen är det underskott du har haft.

Att man sen bara får göra avdrag med 15% för beskattningsåret 2025 och 0% för beskattningsåret 2026 & framåt för lån utan säkerhet, ja det är en annan sak och detta kan ju möjligtvis vara en parameter som UC tar hänsyn till när de räknar ut ens riskprognos.
Jo, underskottet är halverat såg jag. I deklarationen.

50% och inte 15% för 2025*

Jo, underskottet är halverat såg jag. I deklarationen.

50% och inte 15% för 2025*
Du behöver inte rätta mig när du har fel.

Har du haft samma räntekostnader för 2025 som för 2024 så kommer ditt underskott i deklarationen & på UC att vara samma, alltså ej halverat.

Om nu ditt underskott är halverat jämfört med föregående år så beror det på andra omständigheter, exempelvis att du har betalat in mindre räntekostnader eller att det har kvittats mot överskott av kapital.

Underskott av kapital i deklarationen är alltid 100% av dina ränteutgifter, förlust vid försäljning av aktier & fonder eller bostadsförsäljning med förlust.

Ditt underskott kvittas sedan mot eventuellt överskott av kapital som kan bestå av ränteinkomster, aktieutdelningar, Vinst vid försäljning av aktier,fonder eller bostadsförsäljning.

Det är korrekt att skattereduktionen av ränteutgifter för lån utan säkerhet är reducerat till 50%(hälften) för deklarationen 2025, men i praktiken betyder ju det att du får göra avdrag med 15% för ränteutgifter för lån utan säkerhet jämfört med tidigare 30%.

Senast ändrad:
Du behöver inte rätta mig när du har fel.

Har du haft samma räntekostnader för 2025 som för 2024 så kommer ditt underskott i deklarationen & på UC att vara samma, alltså ej halverat.

Om nu ditt underskott är halverat jämfört med föregående år så beror det på andra omständigheter, exempelvis att du har betalat in mindre räntekostnader eller att det har kvittats mot överskott av kapital.

Underskott av kapital i deklarationen är alltid 100% av dina ränteutgifter, förlust vid försäljning av aktier & fonder eller bostadsförsäljning med förlust.

Ditt underskott kvittas sedan mot eventuellt överskott av kapital som kan bestå av ränteinkomster, aktieutdelningar, Vinst vid försäljning av aktier,fonder eller bostadsförsäljning.

Det är korrekt att skattereduktionen av ränteutgifter för lån utan säkerhet är reducerat till 50%(hälften) för deklarationen 2025, men i praktiken betyder ju det att du får göra avdrag med 15% för ränteutgifter för lån utan säkerhet jämfört med tidigare 30%.
Rätta dig? Lugna dig. Jag skrev att underskottet är halverat på deklarationen. Sen vad det innebär i praktiken eller vad bankerna ser vet jag inte. Jag har betalat 60k i ränta men står 30k i deklarationen och nej finns inga andra omständigheter som är anledningen till det. Finns inga överskott eller någonting att kvitta mot. Uppenbarligen är det samma för andra på forumet så du ska nog inte vara så snabb med att ”rätta” andra.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp