Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

uc skickar brev om uppsagd kredit

Mina nya betalningsanmärkningar är till Csn och jag har skött allt till resurs.
Tycker att det känns väldigt orättvist! Förstår inte vad de vinner på att skicka det till inkasso. Knappast någon som kan betala hela lånet/krediten direkt.

Ruttet!
När Ikanobanken rapporterade misskött kredit till Uc (3000 kr totalt i skuld och jag missade två betalningar) upptäckte jag efter någon månad att Svea hade spärrat mitt företagskredit. Jag ringde och undrade varför och de sa att de fått info från uc att jag fått anm om misskött kredit. Samtidigt så sa hon i telefon att hon tyckte det var lite konstigt att krediten spärrats då jag skött alla betalningar till Svea så de hade inget att anmärka på. Hon skulle ta pp det i kreditgruppen. Efter en vecka öppnade de upp krediten igen!

Min sambo (pga mig) fick samma anmärkning av Ikanobanken och kort därefter fick han ett brev från Resursbanken där han har en kredit (köpt på avbetalning) att krediten sänkts pga att de fått den infon av uc. Själva avbetalningarna till Resursbank har aldrig varit sena.

Jag lånar tråden lite för en fråga :)

Är det någon som vet om ett lån eller kredit kan bli uppsagd om inkomsten ändras? Räknas det också som förändrade ekonomiska förhållanden? Jag har planer på att börja studera men blev nu rädd att mina lån och krediter kan sägas upp isåfall. Jag kommer fortsätta att betala på dem som vanligt.

Jag lånar tråden lite för en fråga :)

Är det någon som vet om ett lån eller kredit kan bli uppsagd om inkomsten ändras? Räknas det också som förändrade ekonomiska förhållanden? Jag har planer på att börja studera men blev nu rädd att mina lån och krediter kan sägas upp isåfall. Jag kommer fortsätta att betala på dem som vanligt.

Nix, påverkar inte.

Själv tror jag inte att någon seriös kreditgivare säger upp en kredit för att man ändrar inkomst t.ex. att man studerar.

Avtalspunkten "förändrade ekonomiska förhållanden" där kreditgivaren har rätt att säga upp krediten ska mer ses som att det händer saker som gör att kreditgivaren ser eller inte tror att du har förmåga att göra rätt för dig. Ett sådant scenario är att man råkar få flera betalningsanmärkningar och/eller skuldsaldo hos kronofogden typ du släpper flera av dina lån till kronofogden.

Även om man får en lägre inkomst t.ex. att man börjar studera så är detta inget som säger att du fortfarande inte har betalningsförmåga och att du avser att fullfölja dina åtaganden.

Nu vet jag inte hela hur din ekonomiska situation ser ut, men jag skulle i alla fall känna mig rätt lugn så länge du sköter din kredit.

Jag har haft samma lån/kredit när jag jobbat/vart sjukskriven/studerat och inget hänt med mina lån eller krediter. Det var först nu när jag fick betalningsanmärkning och skuldsaldo som detta hände föe mig.

Tack så mycket för era svar :)
Då förstår jag lite bättre. Jag kommer fortfarande ha råd att betala på mina lån under tiden som jag ska studera så då borde det vara lugnt. Anledningen till att jag vill studera är att jag ska få högre inkomst när jag är färdig och då kunna bli skuldfri snabbare :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp