- Meddelanden
- 22 633
- Mottagna reaktioner
- 16 056
- Poäng
- 10 747
Satt och läste denna tråden som öppnades av @Aleeex men där även @Doodles skrev. En sak som slog mig.
Jag kommer inte söka några lån i närtid men jag måste ändå dela med mig om ett stort frågetecken jag har med UC.
Jag har följt mitt egna UC-betyg i närmare 3 år om inte ännu längre, 5 år . Jag vet inte. Hur som helst. En sak som jag inte alls bli klok på är följande.
Om jag har anmärkning - dåligt UC-betyg (logiskt)
Om jag har 10 förfrågningar - dåligt UC-betyg (logiskt)
Om jag har maxat mina kreditkort dåligt UC-betyg (logiskt)
Om jag inte har inkomst alls dåligt UC-betyg (logiskt)
Om jag precis har skiljt mig dåligt UC-betyg (logiskt)
Allt detta köper jag och jag har full förståelse för att man då har hög risk och därmed högt UC-betyg. So far so good. MEN!
En sak jag inte blir klok på. Om jag har 0 förfrågningar, inga maxade krediter, bra lön, få låneaktörer - då har jag MÅNGA gånger legat på ett UC-betyg som är mellan 0.15% och 0.6%. Alltså väldigt bra betyg, ibland nästan fantastiskt bra. MEN(!) jag har då också haft ett kreditengagemang som är på cirka en miljon kronor. Give or take 250.000 det spelar inte någon större roll. Vad händer då i mitt fall och som i "Alex" fall. Jo man söker lån och får exakt 0 bud.
Jag förstår att man får 0 bud eftersom att man har så pass hög blancobelåning - det jag inte förstår som jag funderat många gånger på, varför är det som så att man med 1 miljon kronor i blanco ofta har ett utmärkt betyg såvida man uppfyller dom där punkterna jag listat ovan? Man får ju ändå inga nya lån beviljade?
Borde det inte rimligtvis vara som så att man har ett UC-betyg på 6-7% och över om man har så högt blanco-engagemang? Folk har ju i regel extremt låg UC-risk fast man har miljon kronor i blanco, man blir inte beviljad något men UC tycker inte man utgör risk. Får det inte alls att gå ihop, antingen borde man få flera bud via förmedlarna eller borde ens UC-risk vara mycket högre.