Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

UC-Betyget i förhållande till ens totala blancobelåning.

Satt och läste denna tråden som öppnades av @Aleeex men där även @Doodles skrev. En sak som slog mig.

Jag kommer inte söka några lån i närtid men jag måste ändå dela med mig om ett stort frågetecken jag har med UC.

Jag har följt mitt egna UC-betyg i närmare 3 år om inte ännu längre, 5 år . Jag vet inte. Hur som helst. En sak som jag inte alls bli klok på är följande.

Om jag har anmärkning - dåligt UC-betyg (logiskt)
Om jag har 10 förfrågningar - dåligt UC-betyg (logiskt)
Om jag har maxat mina kreditkort dåligt UC-betyg (logiskt)
Om jag inte har inkomst alls dåligt UC-betyg (logiskt)
Om jag precis har skiljt mig dåligt UC-betyg (logiskt)

Allt detta köper jag och jag har full förståelse för att man då har hög risk och därmed högt UC-betyg. So far so good. MEN!

En sak jag inte blir klok på. Om jag har 0 förfrågningar, inga maxade krediter, bra lön, få låneaktörer - då har jag MÅNGA gånger legat på ett UC-betyg som är mellan 0.15% och 0.6%. Alltså väldigt bra betyg, ibland nästan fantastiskt bra. MEN(!) jag har då också haft ett kreditengagemang som är på cirka en miljon kronor. Give or take 250.000 det spelar inte någon större roll. Vad händer då i mitt fall och som i "Alex" fall. Jo man söker lån och får exakt 0 bud.

Jag förstår att man får 0 bud eftersom att man har så pass hög blancobelåning - det jag inte förstår som jag funderat många gånger på, varför är det som så att man med 1 miljon kronor i blanco ofta har ett utmärkt betyg såvida man uppfyller dom där punkterna jag listat ovan? Man får ju ändå inga nya lån beviljade?

Borde det inte rimligtvis vara som så att man har ett UC-betyg på 6-7% och över om man har så högt blanco-engagemang? Folk har ju i regel extremt låg UC-risk fast man har miljon kronor i blanco, man blir inte beviljad något men UC tycker inte man utgör risk. Får det inte alls att gå ihop, antingen borde man få flera bud via förmedlarna eller borde ens UC-risk vara mycket högre.

Alltså, UC-betyget och deras algoritm som bestämmer vad det blir känns lite som någon sorts svart häxkonst eller dylikt.
Är så enormt olika ifrån person till person hur samma händelser påverkar just deras betyg.

Exempelvis har jag läst här på forumet att övertrasserad kredit är katastrof för betyget,
en kreditgivare rapporterade felaktigt in att jag låg några hundra över en kredit som jag egentligen låg några tusen under beviljat belopp på, mitt betyg gick upp lite grann men inte så mycket. När de rättade det nu vid nya uppdateringen... Då sjönk det enbart med 0.2%-enheter.

Tycker det har blivit märkligare med tiden. Samma med antalet förfrågningar, innan var allt över 5 FF förödande för betyget, nu kan du ha 10 stycken och till och med fler men ändå ha ett bra betyg om dessa inte är "färska".

Jag tror det är så enkelt som över 1 miljon i blancolån = avslag. Oavsett andra parametrar. Givet har kreditgivarna olika gränser, vissa ligger på 900 andra på 800k osv. Uc-betyget verkar helt enkelt inte ta hänsyn till detta på samma sätt som kreditgivarna gör.

Tycker det har blivit märkligare med tiden. Samma med antalet förfrågningar, innan var allt över 5 FF förödande för betyget, nu kan du ha 10 stycken och till och med fler men ändå ha ett bra betyg om dessa inte är "färska".
Det är också en gåta hur det förändras över tid. Antagligen pga hur finansieringen ser ut för kreditgivarna, pengarna bränner i fickan (räntorna...). Så med det sagt kan säkert maxet på 1 miljon blancolån plötsligt bli 1,25m över en natt. Något att hålla koll på.

Har faktiskt en känsla av att risknivån kommer att höjas framåt, kreditgivarna tar mer risk. Räntorna är på väg ner, och det över lång tid. Investerare kommer då att ta mer risk, det kan spilla över på lånemarknaden.

Ja, varje förfrågan som försvunnit för mig under 12 förfrågningar har gjort enorm skillnad på betyget.
Samtidigt har det knappt varit någon skillnad när utnyttjandegrad på krediterna gick från 60% till 95%

Jag tror det är så enkelt som över 1 miljon i blancolån = avslag. Oavsett andra parametrar. Givet har kreditgivarna olika gränser, vissa ligger på 900 andra på 800k osv. Uc-betyget verkar helt enkelt inte ta hänsyn till detta på samma sätt som kreditgivarna gör.

Det är också en gåta hur det förändras över tid. Antagligen pga hur finansieringen ser ut för kreditgivarna, pengarna bränner i fickan (räntorna...). Så med det sagt kan säkert maxet på 1 miljon blancolån plötsligt bli 1,25m över en natt. Något att hålla koll på.

Ja, de vill ju ha in pengar såklart, så jag tror de i perioder tummar lite på kraven som det spekulerats i.
Sen är det ju inte så att det är så himla riskabelt för kreditgivarna att låna ut, de pengarna som de lånar ut lånar de ju själva i princip gratis.
Får de sen inte in pengarna kan de helt enkelt dra av det som en förlust på skatten.

Kreditgivarna har väldigt mycket skyddsnät och verktyg de kan använda, till skillnad emot kredittagarna.

Exakt så är det.

Därav borde en Blancobelåning på 700K plus generera i ett mycket högre UC-betyg än vad det gör.

Beror väl lite på att det kan vara många som söker runt men det tillkommer inga nya krediter i registret, dvs du har ett lån på bank x på 5% och kollar lendo så får du banker som ger runt 5,5% eller högre så du stannar kvar hos din bank. kanske sånt beteende som kan ha påverka analysmodellen under tid eller att man tittat på hur amorteringarna sänkt skulden. Sen så har ju kvar att leva på blivit mer och mer vanligt vilket gör att tom de banker som har tvingande lösen inte kan göra något med 1msek i blanco oavsett UC betyg

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp