Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

TV-Programmet Lyxfällan.

Kanske 5 år sedan så hör man mig i en telefon bara, hjälpte med någon avbetalningsplan.
Alltr dock fixat i förväg. Ringer någon trött producent och gör upp med hjälp av fullmakt innan, sen får man veta att dom kommer ringa en viss tid.

På tal om förnedrings-tv.
Värre än såhär blir det inte :

En "klassiker". Minns att jag tyckte så synd om killen. Inte för X-boxet, att han var så ledsen berodde ju rimligen på ekonomiskt stress och hela situationen. Mer glädjande då att kolla avsnittet "Hur gick det sen" där han var mycket gladare och familjen fortfarande var på rätt spår

Nu har jag sett 95% av det aktuella programmet. Killen är glad och lättad och tycker att de lyckats bra.

De har ju inte löst något? Bara släppt allt till KFM för löneutmätning och senare skuldsanering?

Nu tycker jag allt att du faktiskt är lite och cyklar, klar dom löste.
Missade du att båda saknade jobb till att börja med? Innan programmet var BÅDA arbetslösa i slutet så fick båda ett jobb.
Bara en faktor att två arbetslösa får ett jobb är mer eller mindre A och O.

Dessutom så hjälpte dom henne att lösa sin inkassoskuld genom att klippa och klistra, hon fick ju till och med pengar över till sparande.

Dessutom och kanske viktigaste var det att dom kanske fick huvudet ur sanden och började lösa sina problem istället för att fortsätta den mörka cirkeln.

En "klassiker". Minns att jag tyckte så synd om killen. Inte för X-boxet, att han var så ledsen berodde ju rimligen på ekonomiskt stress och hela situationen. Mer glädjande då att kolla avsnittet "Hur gick det sen" där han var mycket gladare och familjen fortfarande var på rätt spår

Du som sett alla program - Finns det något särskilt avsnitt du skulle vilja lyfta fram?

Nu tycker jag allt att du faktiskt är lite och cyklar, klar dom löste.
Missade du att båda saknade jobb till att börja med? Innan programmet var BÅDA arbetslösa i slutet så fick båda ett jobb.
Bara en faktor att två arbetslösa får ett jobb är mer eller mindre A och O.

Dessutom så hjälpte dom henne att lösa sin inkassoskuld genom att klippa och klistra, hon fick ju till och med pengar över till sparande.

Dessutom och kanske viktigaste var det att dom kanske fick huvudet ur sanden och började lösa sina problem istället för att fortsätta den mörka cirkeln.

Visst, jag menade inte att säga att de varit helt odugliga, det var mer att han satt och sa att han aldrig kunde tro att de skulle lösa deras bekymmer som de gjort. Han har fortfarande samma skuldberg framför sig, och bara räntorna går på mer än vad som kan mätas ut på hans nya lön, så skuldberget kommer bara fortsätta tills han eventuellt får fem års skuldsanering på existensminimum. Allt hänger på om han lyckas besegra sitt spelberoende - som närmast ignorerades i programmet? I början presenterades ju en beroendeexpert(?) som sedan inte användes alls.

Att lösa tjejens problem var ju betydligt enklare då hon inte var lika indragen i det hela, men visst, ett jobb var ju nyckeln.

En annan sak jag tycker är ett stort problem är hur programledarna ganska ofta sysslat med ren kapitalförstöring (på deltagarnas bekostnad) genom åren när de säljer saker. De motiverar det ju med att "pengarna måste fram nu, det är akut kris", men jag tycker snarare det ofta verkar handla om att programledarna vill åstadkomma så mycket som möjligt under den vecka de är där trots att det ibland handlar om katastrofala försäljningar. Jag har till exempel sett Tv-spelsförsäljningar till butiker som GameStop etc för typ 1000 kr totalt för mängder av spel som var och ett kan ligga på den nivån i pris på Tradera (vissa GameCube-spel till exempel). En vecka på Tradera hade säkert gett det tiodubbla. Likaså dyra radiobilar som slumpats bort eller när de säljer hela bohag (inklusive TV osv) för typ 5000 kr till någon halvskum "uppköpartyp" som flinar glatt när hans hantlangare börjar packa flyttbilen. Jag tycker personligen det känns oansvarigt, men det är fullt möjligt att jag har fel.

Senast ändrad:
Du som sett alla program - Finns det något särskilt avsnitt du skulle vilja lyfta fram?
Oj, det är nog ganska många. Ska fundera lite! Generellt tycker jag de första åren var bäst, med Charlie och Mattias. Sen beror det på om man räknar hur "underhållande" (vilket ju tyvärr ibland kan vara synonymt med förnedrande) programmen är eller om det snarare är vettiga lösningar och sympatiska deltagare som lyckas komma på rätt spår. Kolla gärna de där "Så gick det sen-avsnitten". Då blir det en liten mix med tillbakablickar och en liten uppdatering om hur det har gått. Tror det finns fyra avsnitt!

Synd att Lyxfällan inte ser spelproblem på samma sätt

Håller fullständigt med. Killen säger ju tom när de står och går igenom månadskonsumtionen att det vore gött att vinna 500k igen. Det är det han frösker uppnå när han spelar nu... och det är därför sorgligt nog han med stor sannolikhet kommer spela bort sina 13k han nu får över med nya budgeten. Spelberoende är en sjukdom som man inte löser över en natt sådär. Alla ni som är/varit där.. fundera själva hur många gånger ni har velat sluta men ändå fortsatt trots att ni vet hur skadligt det är för er och annhöriga. Man måste se detta som en sjukdom snarare än som ett beteende. Min poäng är att Lyxfällan inte löser problemet för honom även fast de försöker hjälpa. Sen har jag alltid även undrat hur deras liv blir efter nu... I hela denna mindre stad där alla känner alla så vet samtliga att han är spelberoende och ordentligt skuldsatt samt att hon har väldigt svårt att hantera pengar. Jag hoppas verkligen att det går bra för dom och att de får god hjälp! :) Jag vet bara av erfarenhet att man inte bryter vanor/beroende på 1 vecka. Därför är jag som tidigare skribent lite skeptisk till detta program.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp