Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Två lån, på 250 000 kr olika aktörer en UC möjligt?

Har du gjort en ansökan via Advisa så kommer dom ju undra varför du inte godkänner via advisa..

Kan inte se hur de kan kontrollera det, eftersom upplysningen redan är gjord.
Det är ju inte korrekt eftersom du ansöker på felaktiga uppgifter, men borde gå igenom i systemet.

Har för mig att någon gjorde detta i våras, sökte direkt hos Collector med den upplysningen som de fått via Lendo och sedan efter att ha fått deras lån - Accepterade ett annat via Lendo.
Nån som kan fylla i?

Möjligt att jag har fel. Känns bara som en extremt för enkel grej att kunna göra för att den ska funka. Och då hade många utnyttjat ”buggen”. Aldrig hört någon som lyckats / testat dock.

Det är ju inte korrekt eftersom du ansöker på felaktiga uppgifter, men borde gå igenom i systemet.

Har för mig att någon gjorde detta i våras, sökte direkt hos Collector med den upplysningen som de fått via Lendo och sedan efter att ha fått deras lån - Accepterade ett annat via Lendo.
Nån som kan fylla i?
Jag läste också om detta så det stämmer.

Hade nämligen en god vän som säger sig lyckats med detta på Advisa och då på hela 350.000 kr, han plockade ut 700.000 kr totalt...

Är det verkligen så enkelt???
Om detta skulle komma fram så kommer troligen banken att begära in pengarna, bör räknas som bedrägeri?

Nån som kan fylla i?

Jag gjorde så men var ej i våras utan nu i början på Augusti, minns nu inte helt exakt vad jag gjorde men det var annorlunda.

Först och främst skulle jag enbart samla lån. Jag sökte genom Lendo och accepterade inget erbjudande initialt utan ringde mina befintliga kreditgivare för att sänka räntan endast. Fick räntan sänkt och en dag senare ringde Collector mig och sa att de kunde höja mitt lån (för att lösa skulder) om jag ville. Jag sa att jag skulle fundera på saken, minns inte om jag hade gått vidare med Ikano då redan eller inte. Tror jag hade det, så jag förklarade att jag hade gått vidare med Ikano genom Lendo men ännu inte hade signerat lånepapperna. Ikano nekade mig och jag körde Forex istället.

Accepterade Forex och när de var beviljat så gick jag vidare Collector. Om jag förstod det rätt kunde jag ändå inte gått vidare med det erbjudandet som fanns på Lendo för Collector då räntan var högre än vad vi kommit överens om. Erbjudandena på Lendo kommer automatiskt för de flesta så de gick inte att ändra utan de var tvungna att lägga upp det separat på sin sida typ.

Hela beloppet från både Forex och Collector användes till att samla lån precis som jag angav. Ljög aldrig under mina samtal med någon av dom.

Senast ändrad:
Men om jag då personligen ringer upp en kreditgivare och accepterar ett erbjudande privat så att säga och väntar tills lånet är utbetalt och sedan accepterar ett lån från Advisa, skulle inte det fungera?

Om du likt 2pac,s variant blir erbjuden ett annat lån på telefon, än det som erbjöds via Lendo, så kan det funka. Men om du ringer upp och tackar ja till befintligt låne-erbjudande så meddelas ju även detta till Lendo.

Kryphålet finns i att ringa upp och fiska efter den lägre räntan vid direkt ansökan som Collector, Marginalen (kanske någon mer aktör?) erbjuder. Dels genererar detta ett separat låne-erbjudande vilket inte makulerar befintliga på Lendo. Dels är det ett svepskäl varför man ringer till långivaren.

Hoppas det ska funka iallafall, är själv sugen på att göra något liknande snart.

Senast ändrad:
Nej,det är inte så enkelt. Ringer du upp till exempel Forex och vill ta erbjudandet de har gett via Lendo så kommer Forex be dig att vända dig till Lendo för att acceptera budet. Eftersom att förmedlingen sker via en låneförmedlare och det är Lendo som måste få ersättning för detta. Hade Lendo i detta fallet fått reda på att en bank "går bakom ryggen" på dem för att slippa betala ersättning så hade det nog inte funkat samarbetsmässigt.

Om det däremot är som i ett exempel här ovan att till exempel Collector som du redan har ett lån hos ringer upp dig och erbjuder dig en intern lösning på ett lån du redan har där (låt säga utökning av lån så du kan baka in andra lån, eller sänkning av räntan) så är det ju för att du redan är befintlig kund och banken ser att det kommit in en ansökan via Lendo och då inser att du eventuellt är på väg bort från dem så de ringer upp och erbjuder dig en lösning så du stannar kvar.

Exakt den varianten tror jag också bör fungera. Ringa och säga att man sökte via Lendo men vill ha den lägre räntan de erbjuder vid direktansökan. För då är det ju en helt ny ansökan som de skapar när man söker direkt (Men med samma UC). Och då är den ju inte kopplad till Lendos ansökan.

Är också i tankarna att göra liknande.

@2pac När du ringde runt för att sänka räntan, använde du bara Lendos erbjudanden som underlag då för att de skulle sänka? De krävde inget annat.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp